Rädd Hund

C

ConfettiCavat

Hej,
Brukar ju inte vara på hundforumet så ofta men nu är jag lite i behov av hjälp.
Jag har en "Ny" hund en Springer som är världens fegaste på denna jord. Jag har haft springer tidigare och den var inte rädd för nåt över huvudtaget. Den här killen är rädd om det skulle ligga tidningar i trappen på morgonen för att tidningbudet inte orkat dela ut dem. Han är rädd för skyltar, vissa personer på vissa ställen. Han kan tex hälsa på min pappa när vi är hemma hos honom som han bara vart 2 ggr men han kissar på sej om han ser honom på jobbet (vi jobbar på samma ställe). En som sitter i kontoret brevid mitt går bra att hälsa på om hon sitter där men är hon någon annanstans så blir han livrädd. Han kan skita ner sej om han ser en cykel i ett cykelställ.

Jag har försökt att låta honom stå och titta på det som han tycker är farligt, jag har satt upp halsbandet i nacken och dragit honom förbi och jag har dragit honom fram till det som varit farligt och jag har bara tagit ett fast tag i kopplet och gått så har han fått följa efter vare sej han vill eller inte.

Han är 1 år och jag har haft honom ca 6 månader. Han är väldigt svår lärd på allt. Det är nästan som att han inte förstår. En kompis till mej har hans bror och han är inte alls lika rädd som min är och hon har haft samma inlärningsproblem som jag fast hennes har börjat fatta nu och då kommer allt. Tror egentligen bara att han är sen i utvecklingen och att det kommer (kan ju hoppas iaf)

Men vad ska jag göra med det där att han är rädd för allt?

Sv: Rädd Hund

har du varit i kontakt med en vettig tränare?
om inte skulle jag försöka med alla möjliga sorters tränare.. kan nog va svårt att veta hur man ska bete sig ibland och då kan hjälp utifrån göra susen!

när min hund är rädd för något stannar jag till och går fram till vad det nu kan vara, säg att det är en cykel.. klappar cykeln och pratar vänligt med den :p då ser min hund att jag inte är rädd för den och han har därmed ingen anledning att vara rädd heller. jag nöjer mig när jag ser att han inte längre är rädd. fast min springer är iofs inte rädd för så mycket.

Det som är är ju att han nästan får panik. Jag har försökt att gå fram till saker och ta på dem som du beskriver men han har till och med kissat på sej för att han har varit så rädd.
Min förra springer var inte rädd för fan själv så det här är en väldig skillnad.

Vad har hunden varit med om sina första 6 månader?
Det där är ju inget vanligt spanielbeteende, så länge en spaniel får vara med sin förare brukar ju allt vara bra.
Har du pratat med uppfödaren?

Hunden kommer direkt från uppfödaren som är en bekant till mej. Han har bara bott hos henne innan han kom till mej. Han hade växtvärk och jag skulle bara ha honom en liten stund men han blev kvar och vi skrev ett fodervärdsavtal.
Mamman till min kille är inte så stark i psyket. Hon hamnade hos en familj som satte fast hunden i ett koppel och band fast den i ett element sen fick barnen leka med den. Du kan ju gissa vad som hände... Hon hamnade hos min bekant och blev parad

Visst av hans beteende är nog tyvärr "medfött" (tror jag i mitt silla sinne iaf)

Men mej veterligen så har det inte hänt honom något.

Min första golden som jag fick från uppfödaren när hon var 1 år betedde sig som du beskriver. Jag fick hjälp av min kompis som utbildar ledarhundar och hunden blev efter mycket arbete kanonbra! Inte helt trygg som en "vanlig" hund, men mkt bättre.

Du måste själv vara alldeles säker, visa att det inte är farligt, inte tveka, inte trösta. Gå bestämt förbi, och när han blir rädd, gå vidare, vänd, vänd, vänd. Gå förbi massvis med gånger till rädslan släpper, beröm. Stanna gärna exempelvis mitt på en läskig bro och bara sitt och prata och beröm tills han slappnar av lite.
Utsätt honom för allt läskigt du kan tänka dig - leta på konstiga saker i miljön och träna på. Hans självförtroende blir bättre och bättre och han blir gladare för varje gång.

MEN - ta hjälp av en bra tränare. Jag tror att det är A och O.
Det är svårt med rädda hundar.
Jag tog nyss hem en 2-årig tik som är rädd för allt, inklusive människor. I miljön har jag tränat henne som jag gjorde med min golden och det blir bättre, men hon är vanvettigt rädd för människor. Det har jag svårare för, och eftersom jag har barn så funkar det inte.
Hon ska få åka tillbaka till sin uppfödare idag. :(

Lycka till!

Säker är jag och vad jag vet så visar jag inte att det är farligt. Vissa saker kan jag förstå om de blir rädda för men inte om det ligger tidningar i trappen eller att det står en skylt utanför en affär. Här om dagen var han rädd för ett hus. Allt som inte ser ut som det brukar blir han livrädd för. jag blir ju lite frustrerad.

Men jätte tack för rådet ska gå och träna med honom idag. Sen är inte jag en sån person som "daltar" med hunden men jag har försökt det oxå...

Hej,
Brukar ju inte vara på hundforumet så ofta men nu är jag lite i behov av hjälp.
Jag har en "Ny" hund en Springer som är världens fegaste på denna jord. Jag har haft springer tidigare och den var inte rädd för nåt över huvudtaget. Den här killen är rädd om det skulle ligga tidningar i trappen på morgonen för att tidningbudet inte orkat dela ut dem. Han är rädd för skyltar, vissa personer på vissa ställen. Han kan tex hälsa på min pappa när vi är hemma hos honom som han bara vart 2 ggr men han kissar på sej om han ser honom på jobbet (vi jobbar på samma ställe). En som sitter i kontoret brevid mitt går bra att hälsa på om hon sitter där men är hon någon annanstans så blir han livrädd. Han kan skita ner sej om han ser en cykel i ett cykelställ.

Jag har försökt att låta honom stå och titta på det som han tycker är farligt, jag har satt upp halsbandet i nacken och dragit honom förbi och jag har dragit honom fram till det som varit farligt och jag har bara tagit ett fast tag i kopplet och gått så har han fått följa efter vare sej han vill eller inte.

Han är 1 år och jag har haft honom ca 6 månader. Han är väldigt svår lärd på allt. Det är nästan som att han inte förstår. En kompis till mej har hans bror och han är inte alls lika rädd som min är och hon har haft samma inlärningsproblem som jag fast hennes har börjat fatta nu och då kommer allt. Tror egentligen bara att han är sen i utvecklingen och att det kommer (kan ju hoppas iaf)

Men vad ska jag göra med det där att han är rädd för allt?

Hej!!

Känner mycket väl igen mig!!
Har en papillon tik på 3 år och som jag haft sen decemberförra året...
Hon är dock importerad från Irland när hon var 10 månader, men har sedan dess (innan hon komm till mig) bott hos uppsödaren som importerade henne...
Hon är oxå jätte rädd för prec ALLT!!
Nallar, tröjor, hundar, cyklar, dammsugaren, mm...
Jag har låtit bli att försöka tvinga henne och istället bara lägga fram sakenn som hon är rädd för i tex dörrhålet mellan köket och hallen så att hon är tvungen att gå förbi den för att komma till resten av huset (lämnar henne i köket)..
Men med människor och liknande är det ju svårare..
Har börjat att bara "lämna över" henne i den nya människans knä (lite svårt med stor hund kanske?), för att hon ska lära sig att acceptera att det finns andra än "mamma" som kan ta och röra vid henne,...
Hon är oxå svår att lära...
Typ "trög"
Under denna tid som jag har haft henne så har vi precis fått in "sitt".. (gå skit bra nu, men att det ska ta 6mån?(!) )

Men jobba på och ge dig inte... !!
Jag börjar vänja mig och acceptera att Bella inte är ngn social hund, men hon SKA gå med på att andra tar i henne...

Lycka till..

pm:a gärna om hur det går

Jag hoppas just nu på att det kanske ska bli lite bättre nu när jag blir sambo och han har en 6 år gammal hund som inte är harig

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 330
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar