Rädd häst!

katharina

Trådstartare
Jag rider en häst som är rädd för mycket vattenslangen, myggmedelsprayen m.m.
Jag kan förstå att hon är rädd för stora bilar och traktorer de är många av de andra hästarna också.
Men de kan bli jobbigt när man inte kan spraya myggmedel på heller eller spola benen.

Har ni några tips på hur man kan träna detta?? Har försökt mycket med myggmedlet men hon har både sprungit iväg och trängt in mig i spiltväggen.

Denna häst är underbar i övrigt så med lite hjälp med detta skulle hon bli perfekt :angel:

Sv: Rädd häst!

Sätt myggmedlet på en svamp. Ställ hästen vid slangen utan att använda den, borsta eller gör något annat, pyssla med din häst i närheten när någon annan häst blir spolad eller stå på spolplatsen med hink och vatten, ha tålamod. lycka till.

Hosta nästa gång du sprayar, det brukar funka :) De flesta reagerar på "pys"-ljudet. Lúkas gjorde det först, men inte längre.
/Frida

Om du kan spraya i luften bredvid henne och stå lite säkert till så låt henne bråka och fortsätt spraya, så fort hon står stilla sluta spraya. De stannar alltid någon gång. När hon är stilla så berömm henne, gör om detta om och om igen (kanske inte på samma dag och bara när du har tid att vänta ut henne) sjung gärna en vaggvisa eller något som gör dig lugn.. Stressa inte upp dig själv och tyck inte synd om henne. var bara lugn som du har all tid i världen.. detta brukar fungera på de flesta "fobier" som hästar kan ha. Träna det nu och du kan spraya din häst i sommar.
Bör kanske tillägga att när du kan spruta bredvid henne är det dags att spruta på henne med samma metod, bäst att använda vatten, kan bli dyrt annars...;)

Använd en spruta utan pys, vattenslangen ligga framme jämt så man kan göra lite varje dag.
Jag hade en sån där häst men idag kan jag göra allt det där utan problem. Det tog ett tag.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Buzzter
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025