Rädd häst!

P

pinokkio

Jag var ute i helgen med två andra tjejer och körde vagn med våra shettisar. Den ena tjejen hade med sig två hundar, en Grand Danois och en vallhund. Allt var lugnt i början, men rätt vad det var så halkade hundarna efter oss. Jag var sist av oss som körde och såg på långt håll att hundarna kom i full fart efter oss. Försökte uppmärksamma det för pållen så att han var med på det. Men ack min häst blev så rädd att han ställde sig på bakbenen så jag for fram och slog i knät i vagnen. Sedan for han iväg i full sken rätt in i den framförvarande hästen. De andra hade inte märkt något för de var längre fram. Jag blev ganska rädd men tänkte att det var en engångsföreteelse. Men han blev bara mer och mer rädd för hundarna när de sprang lite som de ville. Tillslut räckte det med att de kom emot honom på långt håll så ville han resa sig upp. Det var en mardröms körning för mig, jag har aldrig haft problem med detta innan. Han är inte lättskrämd annars,det kvittar om det kommer rådjur, älgar, motorcyklar bilar m.m
Vad ska jag göra åt detta problem? Han till och med blivit lite bakrädd nu.

Sv: Rädd häst!

Hur vore det med en ytterligare person med som kan hålla hundarna i koppel? Personligen brukar jag ta alla tillfällen i akt att träna på störningar som dyker upp ute men spontant skulle jag helst se att hundarna hölls under kontroll. Lär sen hästen att det kommer hundar och annat farande under säkrare former så att den vänjer sig...

Med tanke på att hästen från början var ett bytesdjur och hundar rovdjur, och de här hundarnas storlek i förhållande till shettisarna ser jag det som ganska naturligt att din häst blev rädd. När två så pass stora hundar kommer rusande bakifrån vill det till att hästarna är med och ser vad som händer. Det ska naturligtvis gå att ha med sig hundar när man är ute och kör, men då måste hundarna vara ordentligt lydiga så de inte kommer efter så som nu hände. Även hästarna ska vara vana vid hundar. Annars får man ha koppel på.

Jag ser framför mig en kanske visserligen väldigt lite trafikerad väg, ett par shettisar med kärra, två lösa hundar helt okontrollerade, när det plötsligt kommer en bil. Vad gör ni då?

Det hela känns lite oansvarigt.

Jag håller med dig om att det är oansvarigt att hundarna springer lösa. Det är inte mina hundar och ägaren tycker att hästen måste vänja sig vid hundarna. Jag kommer inte följa med fler gånger när hundarna ska med. Det vore ok om hundarna var kopplade, men ägaren tänker inte på samma sätt som en annan. Tänk att möta de här hundarna lösa i skogen??!!

Nu hänger jag inte med riktigt. :confused: Var det inte dina shettisar du och ett par tjejer körde. Vågar du riskera att någon annan kör din häst och har med sig hundar? Vad gör du om samma sak händer igen och du inte är med. Det är väl ditt ansvar att vänja dina hästar vid hundar. Inte hundägaren. Men jag kanske inte förstod ditt första inlägg riktigt. :o

Nej, det är inte mina hästar allihopa. Jag följde med två andra tjejer med min häst för att köra. Jag trodde absolut inte att min häst var rädd för hundarna, men jag har aldrig kört när hundar har varit med. Tjejen som äger hundarna har alltid med sig dom enligt henne själv. Det var första gången som vi var ute tillsammans och körde. Det är ju mycket roligare för hästarna om man kör ihop.

OK då är jag med. Synd att det blev som det blev. Håller med dig att det är roligare när man har sällskap.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 882
Senast: Takire
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka