S
Skorpan
Min häst, som köptes för ca 2-3 månader sen har ändrats totalt. Han står kvar på samma ställa som förut, för tillfället, där det inte finns någon ridbana. Därför rider vi ut varje dag. men för typ 2-3 veckor sedan träffade vi älgar i skogen Då vart han inte SÅ rädd, bara ville gå åt andra hålelr, inte skena eller något. men nu är han det. Så fort man börjar närma sig skogen så stannar han och backar ist mot stallet. Jag rider tyvärr alltid själv ut eftersom det inte går att rida med någon annan! Men om någon anan häst går förbi kan ha ta några steg i rätt rikting inan han vänder igen.
Det är inte så att han försöker kasta av mig eller något, det är bara det att han inte vill gå framåt. När jag sitter av och leder han så går han framåt men är fortfarande väldigt orolig. Jag har fösökt använda spöt, men det skrämde bara upp han ännu mera. han har inte hållit på så här tidigare.
Kan det vara älgarna som skrämmer honom, för det var då det börja? eller är han bara busig och testar gränser? (han är endast 5 år)
OCH HUR KAN MAN FÅ STOPP PÅ DET?
Känns som jag försökt allt, både ha med någon som går brevid( då går det lite bättre) försökt vara bestämmd och försökt vara lugn, men inget hjälper
Det är inte så att han försöker kasta av mig eller något, det är bara det att han inte vill gå framåt. När jag sitter av och leder han så går han framåt men är fortfarande väldigt orolig. Jag har fösökt använda spöt, men det skrämde bara upp han ännu mera. han har inte hållit på så här tidigare.
Kan det vara älgarna som skrämmer honom, för det var då det börja? eller är han bara busig och testar gränser? (han är endast 5 år)
OCH HUR KAN MAN FÅ STOPP PÅ DET?
Känns som jag försökt allt, både ha med någon som går brevid( då går det lite bättre) försökt vara bestämmd och försökt vara lugn, men inget hjälper