Rädd häst!

S

Skorpan

Min häst, som köptes för ca 2-3 månader sen har ändrats totalt. Han står kvar på samma ställa som förut, för tillfället, där det inte finns någon ridbana. Därför rider vi ut varje dag. men för typ 2-3 veckor sedan träffade vi älgar i skogen :crazy: Då vart han inte SÅ rädd, bara ville gå åt andra hålelr, inte skena eller något. men nu är han det. Så fort man börjar närma sig skogen så stannar han och backar ist mot stallet. Jag rider tyvärr alltid själv ut eftersom det inte går att rida med någon annan! Men om någon anan häst går förbi kan ha ta några steg i rätt rikting inan han vänder igen.

Det är inte så att han försöker kasta av mig eller något, det är bara det att han inte vill gå framåt. När jag sitter av och leder han så går han framåt men är fortfarande väldigt orolig. Jag har fösökt använda spöt, men det skrämde bara upp han ännu mera. han har inte hållit på så här tidigare.

Kan det vara älgarna som skrämmer honom, för det var då det börja? eller är han bara busig och testar gränser? (han är endast 5 år)
OCH HUR KAN MAN FÅ STOPP PÅ DET?
Känns som jag försökt allt, både ha med någon som går brevid( då går det lite bättre) försökt vara bestämmd och försökt vara lugn, men inget hjälper :cry:

Sv: Rädd häst!

Tja... låter som om han inte riktigt litar på att du har läget under kontroll, kanske han testar om du verkligen är en ledare att ha förtroende för.
Har du provat olika ledarskaps övningar eller så?
Det jag kan komma på just nu är att helt enkelt träna honom med andra läskiga saker, gå över pressenning och så (ju fler ''farliga'' saker han möter, som du säger är ofarliga, och som ni båda överlever utan skador, desto större förtroende får han för att du verkligen vet vad som är farligt och vad som är säkert. Typ. Lite som med polishästars träning..?) Det finns säkert bättre övningar än just den, men jag har inte hjärnan med mig just nu. :3 Vet inte helt om det kommer hjälpa i just det här fallet, men har du inte provat så lär det inte skada heller:P

Hej
Hhuu.. det är verkligen ett dilemma! Jag tror nog kanske att han testar dina gränser, ditt förtroende, om han kan lita på dig, vem som bestämmer osv. När han inte vill gå, stannar han är tvärvänder han och sticker?
I och med att han blir skärrad är det ingen bra idé att bli arg. Som du säger lär han bara bli mer snurrig och orolig av det. Nej jag tycker helt enkelt att du ska vänta ut honom. Rid ända fram tills det tar stopp. Och där får det vara stopp. Låt honom stå där, men han får inte vända eller backa. Vill han så får han givetvis gå framåt, vilket du så klart ska uppmuntra. Vägrar han det så... då får han stå där.
Ja, jag vet det kan ta evigheter. Men det är värt det.

En kompis hade en ponny som fick en "fix idé" att hon inte skulle gå. Vi försökte med allt... ingenting fungerade. Förutom detta!

När han går några steg, beröm honom och DU GÖR HALT och sedan vänder du och rider hemåt igen. Upprepa proceduren tills han litar så mkt på dig att han går självmant.

Lycka till! :bump:

Okej =) Joo jag har gjort lite, typ att ist för att rida ibland går vi ut i skogen, alltså rätt in i skogen, luktar på läskiga stenar, hoppar över diken, kollar vattenpölar. Men så fort man kommer tillbaka på stigen och stallmiljön blir han orolig igen. Och jag kan inte rida rätt in i skogen eftersom de är väldig tätskog. Det verakr som han litar på mig på marken. tex en gång fastande han i tyglarna =( och hoppade runt som en galning men när jag började prata med honom och närmade mig långsamt så lugnade han ner sig och stod alldeles stilla tills jag fick loss honom.
Men jag ska testa med presseningen =)
och andra "läskiga saker"

svara på Julies nu

Han stannar. står stilla och börjar backa sen. När jag drar i tyglarna lite försiktigt så backar han mer, när jag driver på bakar han ännu mera och snurarr runt så han får huvut mot stalelt. Igår däremot lät ja han bara stå stilla, och pratade lungt med han när han stannade. Var helspänd i hela kroppen och det såg ut som han såg något på andra sidan vägen (troligtvis en älg) Han stod så i kanske en minut. Sen började han trava framåt =) Men sen stanna och backa igen =(

Men jag ska testa det du säger, hopaps det funkar, för även om det tar lååång tid så får det göra det om det gör att han bli bra, bättre iaf =)

Ska försöka att ge dig bra tipps:
Hästen vill inte gå fram: Småvolta den m mkt ben eller rygga den åt det håll ni vill gå mot, vänd om rid fram, berömm.
Upprepa det här alltid när den inte vill gå fram.
Om hästen springer i väg framåt utan ngn kontroll:
Ta och vik in hästens huvud med en tygel tills den saktar av, ge eftergifft o berömm.
Försök alltid att vara bestämd men inte för "hård" då det lätt uppstår slagsmål mellan häst o ryttare. Bättre att lura dem lite o vara lugn men bestämd i sadeln. Går vi inte framåt okey då backar vi framåt bara att välja för pållen vilket som är lättas och bekvämast. Hoppas att allt löser sig för er:rofl:

tack så mkt för alla förslag, nu ska jag snart till stallet och hoppas det går bättre idag =)

Vad gör man i fall den ställer sig på bakbenen då ?
En bekant har en sådan häst som till och med blir så spänd att hjärtat bara bankar i bröstet på hästen sedan så är det vilt panik tills att hästen är hemma på stallbacken igen. Denna häst är väldigt snabb med att ställa sig på bakbenen och sedan kasta upp sig i luften så att hela hästen är i luften och så bara är det vilt panik hemmåt. Jag vet att hon har testat en massa olika övningar och dom har gått bra men inte när hon rider i skogen tyvärr då är dom på ruta ett igen. Hon har velat att jag skall sitta på den men kan tyvärr inte göra det pga att jag har 3 diskbrock men jag har varit med på backen och följt med in i skogen gåendes bredvid och det gör så i alla fall, så jag har fått hållit i den många gånger, men den blir i sånt tillstånd att den varken är rädd om sig själv eller andra. Några tips som jag kan förmedla ?

Sätt på hästen en martingal pluss ett mkt smalt bett.
De här dumheterna höll vår dotters häst på med för några veckor sedan. Jag satte på henne martingallen och ett mkt tunnt skarpt bett
hästen reste sig på bakbenen men jag sänkte händerna och gjorde ett hårt ryck ner med tygeln, hon blev helt paff o gapade till men gick ner. Klappade om henne och efter det här har hon än så länge inte rest sig med dottern.
Tiedemantygeln kan också vara bra att använda en kort stund för att komma bort fr problemen men rid inte med den för mkt.

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis rider med Sprengers 3 delade smala bett och har testat Martingall då blev hästen ännu värre för då gick den in för att slänga av henne tyvärr :( ( Men den lyckades inte med det som tur är ). Thidemantygel vet jag ej i fall hon har provat med. Det går INTE att dra till i munnen på denna häst för då blir han galen tyvärr. Men jag skall förmedla henne att hon kanske ska testa Thidemantygel ;)
Tack för det tipset.

Bockar den, vik in hela huvudet så att mulen ligger mot ditt knä, då klarar den inte att försöka bocka för det är inte bekvämt att stå med huvudet invikt. Men glöm inte att ge eftergifften och berömm när den slappnar av och är kontaktbar igen. Gjör alla dumheter så obekvämt som möjlig i längden då väljer de offtast det mjuka o trevliga.

Är nu ganska säker på att han är rädd. Han vill ju gå framåt i och med att han travade framåt (nyfikenheten och viljan tog överhand en kort sekund) och sen kom han på att det var ju läskigt och stannade och la i backen.
Tillåt honom inte backa! Men tvinga honom inte framåt, vill ha stå still där så låt honom göra det, men påminn honom lite då och då att du vill framåt. Men han får absolut inte backa om inte du säger det.
Du måste berätta hur det går... är så nyfiken nu ju! :)

Måste passa på att fråga, hur hindrar man hästen från att backa då? Jag har ibland detta problem men har inget bra motmedel mot hennes ryggningar. Spelar ingen roll om jag driver allt jag kan, hästen ryggar ändå. ´Jag kan ändra riktningen på ryggningarna men inte att hästen ryggar...

Okej, så igår var jag hos rädda pållen igen.
Kom kanske 10 m inann han stannade och började backa, =/
Men då gjorde jag ingenting, utan bara andades lungt och pratade med honom tills han stannade då jag berömde honom. Den här gången var han nog inte rädd utan ville inte lämmna stallet och var envis/busig. ( Jag menar förra gången jag skrev om så såg han ju nåt och vart liksom spänd i hela kroppen) Men sen efter att ha stått stilla så drev jag på igen. backade han så fick jag han att stå stilla igen tills han lyssnade på min skänkel å röst och gick framåt. Ju längre i från stallet vi kom ju lättare å snabbare gick det att få han att gå framåt. Det var däremot några gånger han bara vägrade och backade rakt ner mot diken och hagstacket med el =S Men hade pappa med som fick leda två steg fram och sedan gick han fram själv. Men ändå, det kändes mkt bättre. Ska fortsätta köra på så, bara var lugnt och vänta tills han går framåt. Men iaf igår så hittade vi en äng att rida på och han vart superfin, ska föröska lägga in en film under här. Sen hela vägen hem igen var han lugn och avslappnad, kändes underbart. Idag så tog vi det bara lite lätt, red barbacka runt omkring stallet. Varje gång man vände från stallet vart det lite back men måste ändå säga att under 2 dagara han han ändrats otroligt mkt åt det posetiva hållet. Kommer säkert gå dåligt nån gång i bland igen men det känns redan bättre, inte bra, men mkt bättre, det måste ju börja någonstans!

Så tack så mkt för alla tips =)
(filmen kommer starxt)

De flesta jag sett väljer att fortsätta backa tills hästen vill sluta, ta kontroll helt enkelt, gärna berömma, och sen fortsätta lite till och inte låta hästen gå fram direkt. Då blir dt inte lika kul att börja backa. och börjar den igen så fortsätter man backa..själv har jag provat det en gång på en inte alltför svår häst, fungerade bra för honom...

Tycker att det låter som ett bra sätt. Och bra att det verkar fungera! :D

Rygga den ännu mer tills han inte vill rygga mer, rygga mkt är jättejobbigt:)

Jag ser inte mycket alls, min dator är verkligen värdelös på att visa filmer, men det jag ser ser trevligt ut:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 856
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar