rädd häst ?

tillan

Trådstartare
hej, har haft min häst i två år nu. (varmblod) 14 år.
hon är inte helt inriden, eller hon bestämmer själv när hon vill lyda. men ibland är hon världens duktigaste också.

men detta är något hon börjat med nu .. hon blir typ jätterädd när de blåser & hur kan man bota de?
och igår när jag va ute och gick med henne, så sprang jag lite med henne, och när jag hade travat klart stälde hon sig tvärs över vägen, jättesur va hon. hon börja hoppa med frambenen osv .. inget trevligt precis.

och häromdan när jag va ute och red, skrittade.. så skulle jag vända, och helt plötsligt bara började hon stegra och såntdär. Och jag gjorde absolut ingenting som kan ha med saken att göra och hon har aldrig gjort så förr.
och de värsta är att när jag blir sur så måste jag ju säga till henne att hon gör fel, men då blir hon ännu mer surare och räddare.
men hur säger man till en häst? vill inte göra de värre så hon stegrar ännu mer osvosv..

och jag vill ha en heltrygg häst som jag inte behöver va rädd att ramla av på. och dessutom skvätter hon för minsta lilla fjantiga sak.
men är det något jag kan göra åt saken eller måste jag ta hjälp av någon annan? tips på vilken isf?:confused: ridskola?

Sv: rädd häst ?

Har du ändrat någon av hennes utrustning? Är du säker på att hon inte har ont någonstans?

Annars är väl tipset att ta hjälp av en duktig tränare så att inte du och hästen skadar er :)

Låter som att hon har ont någonstans, snarare än att hon är rädd. Ta ut en veterinär och kolla att hon inte har ont. Att hon stegrar när du rider och går med henne, helt plötsligt utan att ha gjort det innan får det att låta väldigt mycket som att det är smärta som spökar.

Om hon inte har ont (kolla med vet!) så kan det vara så att hon helt enkelt testar dig och ditt ledarskap, om det går att slippa undan arbete sas. Om så är fallet och du inte vet hur du ska göra är det ett bra tips att ta kontakt med en tränare som kan hjälpa dig.

Har du ändrat hennes foderstat något? Vet att många hästar blir lite "spökiga" i huvudet av havre t.ex.

känner igen mig i din situation, min dam var inte heller "helt" inriden när jag tog henne, hon var skvätträdd och hoppade till för stenar, grenar, blåst, ja.. allt. Hon kunde stanna och vägra gå både från ryggen och från marken, blev man arg på henne blev det värre, hon blev nervös och satte "hårt mot hårt" så att säga..
För våran del var detta ett test. Hon ville se att hon kunde lita på mig, att jag inte blev skrämd eller arg, att jag inte ville slåss med henne..

Du känner bäst själv vad som försegår, men är detta ett test så är mitt bästa tips att du tar det väldigt lugnt, inte ridmässigt, men mentalt, som om du har all tid i världen. När hon börjar "dumma sig" så tillrättavisa henne lugnt utan att brusa upp, vänta ut henne, låt henne hoppa till för saker och låtsas som att det regnar, korta inte tyglarna, bli inte nervös, utan fortsätt bara med det ni höll på med.

Tålamod lönar sig i längden
Lycka till!:)

salladfinger: Exakt samma är de med Tilla, hon vägrade gå några gånger och stog helt stilla, men de har honblivit bättre med.. och hon skvätter för allting. Men idag igen så gick jag till en grusgrop, gick runt där lite osv , vände och hållde på.. sedan hoppade jag upp på ryggen, och de är då som hon börjar hoppa fram, försöker stegra osv.. så jag hoppade av och gick hem, halvvägs hem blev hon alldeles tokig för ingenting, stegrade, sprang runt, hållde på och springa rakt in i ett annat staket. och jag hade inte världens bästa grepp i tyglarna men jag håll i ändå. Och hon börjar alltid när vi är påväg hem, och så har hon aldrig gjort förr, senast gång hon höll på så hade hon väldigt långa hovar så trodde de berodde på de att hon hade ont eller något. Men hovslagarn va här iförrgår och verkade henne. Men märkte idag att de inte berodde på det heller. Vetinte alls vad de beror på.. och jag vågar inte rida något mer på henne nu , vill inte ta mer risker. Så ska be en tränare hjälpa mig. Om hon inte blir bättre ska jag sälja henne och de vill jag verkligen inte göra.. men vill inte gå och va rädd för min egen häst så :/

Och när jag fick henne så hade hon med sig en westernsadel, och jag har ridit massa i den och hon har inte haft några problem med de, Jag hoppade t.om lite i den. I början av vintern köpte jag en ny allroundsadel, Trodde de berodde på de nu , men jag testade och byta tbk till westernsadeln och hon håller på likadant så utrustningen beror de inte på heller..

Och när jag fick henne så hade hon med sig en westernsadel, och jag har ridit massa i den och hon har inte haft några problem med de, Jag hoppade t.om lite i den. I början av vintern köpte jag en ny allroundsadel, Trodde de berodde på de nu , men jag testade och byta tbk till westernsadeln och hon håller på likadant så utrustningen beror de inte på heller..

En häst som gått med en sadel som suttit dåligt och fått ont av den, blir inte bra på en gång bara för att man byter sadel, det kan vara spänningar, låsningar osv som behöver fås bort innan det onda går över.

Precis som merwen skriver, beror det på utrustningen så går det inte över på en natt, min dam har fortfarande sadeltvång pga illapassande sadel, trots att det är fem år sedan denna skrotades, det satte såpass djupa spår att hon än idag t.o.m reagerar på täckesgjordar..:(

som du beskriver det så är detta ett nytt beteende? Just att hon reagerar som hon gör när du sitter upp skvallrar om att hon kanske har ont i ryggen?
Mitt råd är att du tar ut veterinär och gör en enkel hältutredning till att börja med, visar det inget så prova ta ut equiterapeut som kan känna om det finns låsningar eller liknande.

Jag tycker det låter oansvarigt att sälja en häst som beter sig som din gör utan att först ta reda på orsaken till problemen. Att hon dessutom är ridtravare gör saken än värre, eftersom det låga priset mest troligt kommer locka till sig oseriösa köpare som vill ha en billig häst att flänga runt på, utan att behöva lägga ned tid och energi på att faktiskt ta hand om hästen.

Ett förslag är att du jobbar med henne från marken tills du fått klartecken att hon är ok, tömkör, ta promenader, träna på bommar, trickträna osv osv. Så kommer du få en bättre relation och förståelse för din häst på köpet :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar