Rädd häst, närapå panikslagen!

Sv: Rädd häst, närapå panikslagen!

bra, som en belöning för att hon inte är rädd. :)

Hej!
Kul att läsa att det går att komma framåt...
Läste just Hempflings bok "Dansa med hästar", och han använder också godis vid vissa tillfällen; man får väl använda sunt förnuft med detta som allt annat.
Själv har jag inte gjort det, men min NH-tränare sa senast att jag skulle kunna förstärka min belöning med godis - just då vi är ute på promenad, och det uppstår farliga situationer, så jag ska också börja med det...
Den här repgrimman - om du skaffar en så måste du vara försiktig med den, den är ju mycket skarpare, och rycker du till hårt kan du skada hästens nosrygg allvarligt. Men den är jättefin för fina hjälper, och bra vid allt arbete från marken.

Var det ett tomt påstående eller?
-Förklara gärna hur du menar, tror nog inte att du alls förstår någonting av detta om jag skall vara ärlig:angel:

Muppe00 skrev:
Kan du vidareutveckla lite? Hur märker man att en häst inte har förtroende för en? Jag har bara haft häst i 25 år ungefär så jag är tacksam för alla tips jag kan få. Just den här hästen har jag haft i 14 år.... Hon följer med mig överallt, över vatten, plast o allt möjligt. Men när hon blir riktigt rädd glömmer hon allt.

Tacksam för tips och råd - inte bara tomma påståenden...

okey, förlåt, kanske borde vidareutvecklats lite, sorry. Jag har bara haft egen häst i ett år så du har betydligt mer erfarenhet än jag själv.
Jag fick hem två hästar för ett år sen, den ena var rädd för ALLT! Jag kunde inte leda henne till andra sidan av hagen utan att hon blev helt knäckt och stack i full galopp till andra sidan igen. Vi har jobbat, jobbat, jobbat och jobbat och visst kan hon blir rädd ibland men helt plötsligt börjar hon tänka istället, hon vet att jag är där, hon vet att hon inte behöver bli rädd förns jag är det, eller iallafall så är det vad hon kommer fram till efter att ha stått och stirrat på en livsfarlig sten i några minuter.
Att hästen blir rädd kan bero på två saker - antingen är man själv rädd och då läser hästen av en själv, eller så har hästen inte vågat lägga över ledarskapet på en själv så då tar hästen ansvar för flocken och reagerar på minsta lilla utan att tänka efter.
Vad vi människor kan göra är att hjälpa hästen på vägen, att försöka få hästen att börja fundera, är den där stenen verkligen livsfarlig? Om hästen är van vid dig och litar på dig och ser dig som ledaren kommer den inte bli rädd för stenen förns du är det.
Det kan verka som att hästen har fullt förtroende för dig i andra situationer, men förtroendet är nått man aldrig kan sluta utveckla, det kan växa sig hur starkt som helst.
vad jag gjorde och fortfarande gör är att umgås i hagen så hästen vänjer sig vid mig, utsätter den för situationer där hästen kan bli rädd och bevisar för den att den inte behöver bli det. Du kan vänja en häst vid prasslande plastpåsar och läskiga presseningar, men den kan fortfarande vara rädd för en sten eller en ko när ni är ute och rider.
Hästar är flyktdjur och om hästen blir rädd och du inte reagera på dess rädsla kommer den ju märka det så småningom om den har bra förtroende för dig, så då kommer den att inse att om du inte är rädd finns det ingen anledning för hästen att bli det heller. Till slut kommer hästen inse att allt är frid och fröjd så länge du inte visar tecken på att det inte är det.
Det här är iallafall vad jag kommit fram till medan jag jobbat med två hästar utan förtroende för människor.

Senast ändrad av en moderator:

linnéa skrev:
Var det ett tomt påstående eller?
-Förklara gärna hur du menar, tror nog inte att du alls förstår någonting av detta om jag skall vara ärlig:angel:

menar du mig..? Jag har jobbat med en häst i ett år som varit rädd för allt och inte haft någon bra inställning till människan så jag talar av erfarenhet. Idag är det sällan hon blir rädd så länge man är inärheten, nu finner hon trygghet hos mig och läser av mig istället för att dra förhastade slutsatser om omgivningen.

Jag instämmer helt och fullt i det du säger... det är bara det att det funkar inte i praktiken på min häst. Jag har jobbat en hel del med hästar och då även en del problemhästar. Men just mitt eget ledarsto KAN fortfarande bli rädd i vissa situationer.

Om det handlar som du säger om en sten eller en konstig stubbe i skogen så kanske hon stannar och tittar, men sen går hon förbi. Det är som jag ser det inget problem.

Det som är ett problem är rörliga föremål som hon inte helt kan urskilja och ljud som hon inte kan koppla samman med något "naturligt". Då blir hon HELT okontaktbar! Och efter att hon blivit riktigt rädd så sitter det i under resten av den dagen... Hon blir hoppig och tittig för småsaker efteråt. Då glömmer hon helt att hon ska och kan lita på mig....

Mmm, jo de e ju skillnad från häst till häst också, vissa är tittiga - andra inte. Men så länge hon lugnar ner sig så är det ju som sagt inget problem som du säger.
Jag tror att de flesta hästar reagerar på nått sätt om de uppfattar nått som de anser vara ontaurligt. Men jag tror ändå att det ger med sig om ni får ett starkare förtroende till varandra, hur reagerar du när hon blir rädd..? Tänker du "åh nej, de där kan hon bli rädd för" när du vet att nått e på G? antagligen vet du ju detta redan men såna småsaker kan också bidra till att hästen blir rädd, och om det är en själv som blir osäker på situationen så är det större risk att det håller i sig en längre tid, att hästen fortsätter trippa runt.
En ledare får ALDRIG bli osäker.
Jag hoppas verkligen det löser sig, sånt brukar ge med sig med tiden ju längre man spenderar tid tillsammans men jag skall forska lite i det där. Försök fundera på hur du kan få din häst att fundera i de situationerna istället för att stänga av. Jag fick fundera jättemycket på hur jag skulle bära mig åt för hästen gick ju inte att kontrollera, hon bara stängde av. Men med hjälp av förberedande övningar så har vår relation vuxit.

Javisst, det var säkert så med din häst. Men jag har jobbat med min hästs rädslor sedan han var sex år, nu är han fjorton. I mitt fall handlar det inte om några förtroendeproblem. Han är bara sådan och det är bara att acceptera läget har jag lärt mig, bättre har det blivit med åren men helt bra blir han aldrig. Hans rädslor det är en del av "paketet".

Kul att höra att det går så bra med din häst föresten! ;)

Tror nog att inget är svart eller vitt när det gäller hästar, ingen är den andre lik...

linnéa skrev:
Javisst, det var säkert så med din häst. Men jag har jobbat med min hästs rädslor sedan han var sex år, nu är han fjorton. I mitt fall handlar det inte om några förtroendeproblem. Han är bara sådan och det är bara att acceptera läget har jag lärt mig, bättre har det blivit med åren men helt bra blir han aldrig. Hans rädslor det är en del av "paketet".

Kul att höra att det går så bra med din häst föresten! ;)

Tror nog att inget är svart eller vitt när det gäller hästar, ingen är den andre lik...

yep, som jag sa, det är skillnad från häst till häst också, de är olika individer. Ett varmblod är oftast bra mycket hetare och stressigare än en shettis, till exempel, sen beror det ju på vem hästen är.

Hej!
Min häst gjorde precis samma sak som din, blåser upp sig och blir livrädd.
Så varenda gång när jag var ute och gick med honom så pratade jag lugnande med honom när han började blåsa upp sig, och så stannade jag med honom och bad ded/de som vi mötte att komma fram och hälsa på honom och klappa honom, så att han kände att det inte var något farligt. Det funkade bra. Efter några månader (3-4) var han kolugn så fort vi mötte någon!

klicker träning funkar men det är bäst att ha ett ord som man bara använder då man ger hästen godi för annars får den för sig att tigga...T.ex. på ord Super, rätt mm
Vi klicker tränar våra hästar men vi säger enbart super och sedan godis aldrig godis utan att dom gjort det jag bad dom om:)
Lycka till med din häst och tålamod är det bästa en ryttare behöver:D

Jag har börjat med att belöna henne med ord och sen godis som du skrev. Och faktum är att hon tigger mindre nu än vad hon gjorde tidigare.... om det nu är möjligt att det kan bli så? :confused:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 268
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar