Rädd häst, närapå panikslagen!

M

Muppe00

Jag har lagt den här tråden på hästhantering tidigare,men inte fått något gensvar, så nu provar jag här.

Häromdagen var jag ute på promenad med mitt lilla sto på 14 år. Vi tog en liten runda vid stallet som hon har gått många gånger förut. När vi kom halvvägs började hon blåsa upp sig och frusta som om hon sett en tiger! (Eller kanske en älg, tänkte nog jag)

Hon sprang baklänges och reste sig rakt upp flera gånger. Eftersom detta inte är första gången (även om det inte händer så ofta) så är jag alltid förberedd och har låååångt grimskaft så att jag inte ska tappa henne - och det var tur det för det var precis så repet räckte. Hon visar ögonvitorna och man kan höra hennes hjärta slå på 1 meters håll!

Jag stod stilla och väntade ut henne tills hon slutade stegra, sen gick vi några steg framåt. Hon stannade - varje muskel i kroppen är alldeles spänd och beredd på flykt. Vi gick några steg igen och så fortsatte vi tills hon såg att det bara var 2 personer som var ute och promenerade.

Efteråt är hon jättespänd och hoppar för minsta lilla resten av promenaden eller ev ridturen. Vad gör man? Har någon liknande erfarenhet? Hon är lugn 8 av 10 ggr och sen kommer detta beteende. Det går väl an när man promenerar, men är mindre kul när man rider. Kan någon hjälpa mig med tips? Hon är verkligen rädd, inte bara bråkig....

Sv: Rädd häst, närapå panikslagen!

Har du provat att ta med godis när du går ut? Så fort du märker att hon börjar bli rädd så distraherar du henne med godiset (Maten). Jag gjorde så på en häst som kunde få fan i huvudet om hon skulle in i tvättspiltan eller om man bara höll på och pysslade med henne. Prova med westerngrimma oxå. Trycket i nacken gör att hon inte ställer sej eller rusar iväg. Gjorde så på samma häst när jag longerade henne, för hon kunde se spöken i en skithög i ridhusbotten.

Vad menar du för westerngrimma? Repgrimma eller vad för sort? Jag har bara "vanliga" grimmor eftersom NH är ganska nytt för mig...

Idag gick jag samma runda med hästen och visst blev hon lite spänd ibland. Men så fort jag såg att hon spände sig och kollade, så gjorde vi nån övning eller lek. T ex backa tre steg och sen fram igen under mycket klapp o belöning, ta lite pellets mellan framknäna odyl. Och faktiskt så gick det bra.... även att en gubbe satt o spelade dragspel vid sin stuga lite längre ner! Hon lyssnade flera gånger, men gjorde ingen stor affär av det.

Vad tror ni? Rätt eller fel att ge "godis" förresten? :confused:

Har tyvärr inga bra svar till dig. Jag har i stort sett samma problem med min. Kunde vart jag som skrivit frågan så jag väntar också förväntansfullt på svar!! det otäcka med min är att han kan göra så när man möter fordon och så och då kan man ju skada både sig själv och andra =/ man vet ju aldrig när de dyker upp. Och som alltid är det just där det är som smalast och man inte kan komma av vägen lite..

Idag red jag en tur i skogen med rädd-haren! Men jag höll henne sysselsatt hela tiden. Skrittade lite, gjorde halt, gjorde en volt, ryggade och när hon var duktig fick hon böja sig mot mig och få lite godis omväxlande på vänster o höger sida.

Det gick en farbror i skogen som hon stannade o kollade på lite, men då bad jag henne rygga 3 steg o så fick hon pellets. Sen gjorde vi en bakdelsvändning och sen gick vi fram igen... då hade gubben hunnit undan o hästen hade glömt honom! Så det gick verkligen kalasbra idag. Vi både travade o galopperade utan några problem. Hon hade fullt upp med att koncentrera sig på mig och vara lydig så att hon skulle få godis. Det flög t o m upp en fågel bredvid oss och då ryggade vi och så fick hon pellets och så var fågeln glömd. Helt ofattbart faktiskt....:bump:

Att använda dig av godis i träningen låter väldigt dumt i mina öron! tycker du skall satsa på att få en bra och trygg relation till hästen istället, så hon lär sig lita på dig!

Vad gör du om hästen börjar "hitta" på "dumheter" för att få godis?

Men så funkar ju klickerträning? Många säger att hästar o hundar som klickertränats tigger mindre....

Muppe00 skrev:
Men så funkar ju klickerträning? Många säger att hästar o hundar som klickertränats tigger mindre....

Har ingen egen erfarenhet av klickerträning, men hundar och hästar är ju inte jämförbara.. min erfarenhet av att ge godis som belöning eller överhuvudtaget ur handen, resulterar i nafsiga hästar som kan bli rent av farliga för att komma åt godiset.. Ger man en häst godis ur handen är det precis som att säga: Du bestämmer, ta min mat.

Tycker du skall försöka kontakta nån bra Horsemanship tränare för att kunna gå till botten med problemet!

Ja, det finns förstås delade åsikter om detta. Men jag har läst på en del om klickerträning både här på forumet och på andra ställen nu, och jag tror att det passar mig och min häst ganska bra faktiskt....

Om du märker att det funkar för dig så kör vidare. Alla hästar fungerar olika och inte alla blir tiggmonster och bullies för att få en morotssnutt. Det beror mycket på vad man tillåter i övrigt också.
Kul att det fungerar! :bump:

Tillägg: en repgrimma ser i princip likadan ut som en vanligt, fast den är gjort i rep såklart ;) och knyts fast. Eftersom anläggningsytan blir mindre så ökar trycket i nacken om hästen skulle backa osv. Den gör också att man får större inverkan, kan använda finare hjälper och får lite mer att säga till om om hästen "dummar" sig. Jag använde en sån, trots att min häst var snäll :), och gillar att använda en sån om jag är ute på promenad, marktränar osv.

Senast ändrad:

Muppe00 skrev:
Ja, det finns förstås delade åsikter om detta. Men jag har läst på en del om klickerträning både här på forumet och på andra ställen nu, och jag tror att det passar mig och min häst ganska bra faktiskt....

Okej, du gör det du tycker är rätt! Eftersom du var inne på det här forumet och ville ha råd antog jag att du ville gå till botten med erat problem och bygga upp eran realation med hjälp av NH. NH och trickträning har ju inte direkt något gemensamt!

Men jag vet faktiskt massor av NH-människor som belönar sina hästar med godis när de gjort rätt... Både på marken och i handen. Och visst skulle jag vilja reda ut varför hästen blir så rädd ibland, men jag kan ju liksom inte framkalla denna reaktion om jag tar ut en NH-tränare. Det händer ju inte speciellt ofta... För övrig tid, när hon inte är rädd, så är hon väldigt lydig, går lös vid min sida, stannar när jag stannar, backar utan tryck från mig osv

Jnag skull einte säga att en människa som matar sin häst ur hand är en nh männsika men de är jag de men för mig är nh et sätt att hantera hästar på deras sätt och jag har aldrig sett en häst ge en annan häst belöning i form av mat.... bara min tanke. MEN jag ser inte ner på er som klick tränar ut respekterar er å tycker de är jätte bra att ni hittat ett sätt.

Ibland finns det kanske inte något problem att gå till botten med. Jag har haft precis samma problem som Muppe med min nu 14 åriga dressyrvalack. Vi har provat allt, jag lovar allt för att hitta en lösning på problemet eller hitta "grundproblemet" men utan resultat. Hans personlighet (hästlighet:D ) är bara sådan. Då gäller det att få vardagen att gå ihop, man kan ju inte sluta rida för att hästen är rädd!

Jag tycker det är jättebra att Muppe hittat något som gör ridningen roligare och enklare för både henne och hästen...

Tack för det! Skönt att höra att det finns flera hästar med detta beteende. Jag har ju själv fött upp min häst och aldrig haft henne utlånad el liknande - så jag VET att det inte har hänt henne något som kan ligga bakom detta beteende.

En fråga till dig linnéa: Var din häst av hög-rang? Kanske verkar konstigt att jag frågar det, men jag tror att min pålla reagerar så starkt för att hon är flockledare och det är hennes "jobb" att ha koll på om något farligt händer. Men det är bara en personlig teori....:angel:

Javisst kan det vara så! Det har jag faktiskt aldrig tänkt på men det låter ju logiskt att hon känner ett ansvar att varna för hot mot flocken.
Fast det är klart när vi är ute och rider skall hästarna se oss som flockledare och lägga det tunga ansvaret på våra axlar:angel:
Jo, men jag tror absolut på din teori min pålle är också raghög så på så vis stämmer det...

Kul att teorin verkar stämma på din kuse också. Jag har nämligen lagt märke till när vi är flera som rider ute tillsammans så går de andra coolt som bara den och min går och spanar och kollar.

Ser hon något och kollar lite så reagerar möjligen någon av de andra hästarna, några fortsätter bara lulla med. Börjar hon däremot att frusta och spänner upp sig reagerar allihop. Om någon annan häst ser något så är det ingen av de andra som reagerar förräns min visat om de ska bry sig....

Kan du vidareutveckla lite? Hur märker man att en häst inte har förtroende för en? Jag har bara haft häst i 25 år ungefär så jag är tacksam för alla tips jag kan få. Just den här hästen har jag haft i 14 år.... Hon följer med mig överallt, över vatten, plast o allt möjligt. Men när hon blir riktigt rädd glömmer hon allt.

Tacksam för tips och råd - inte bara tomma påståenden...

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 268
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar