Rädd för stötar!

Poppinella

Trådstartare
Hej alla!

Min medryttarpålle är otroligt rädd för stötar! Nu den här tiden på året är fruktansvärt jobbig för honom då man ständigt är elektrisk...
Jag vet inte vad jag ska göra mer för att göra det lättare för honom och hjälpa honom att bli mindre rädd.
Jag drar inte av täcken, viker av de försiktigt istället. Jag undviker att ta i honom om jag tagit i täckena (de brukar ju vara värst). Jag ser till att ta i något annat (boxgaller tex) innan jag tar i honom. Men sen utan att tänka på det kanske man gör ett litet misstag, eller så får han helt enkelt en stöt hur försiktig jag än är, och blir jätterädd.
När han står i gången är han hur spänd som helst och rycker till eller får spel för minsta lilla ljud.

Ute fortsätter han vara spänd, vilket resulterar i att han reagerar på alla ljud samt de flesta för honom lite konstigare sakerna i naturen. Han är inte rädd för något direkt i vanliga fall (skulle vara stora stenar i så fall, de kan ju vara lite opålitliga), men nu reagerar han på det mesta. Det är ju farligt då vägarna är så isiga nu med och han stapplar omkring med sina långa ben på dem, jag är jätterädd att han ska skada sig.

Vad kan jag göra? Någon som har nåt tips? Behöver det verkligen, det är så synd om honom att han är så spänd och rädd hela tiden.

Sv: Rädd för stötar!

jag har en häst som är likadan, men jag vet inte vad du ska göra. det är svårt! men jag också gärna ha tips.. det är ju så förskräckligt synd om dom.. :cry:

Mina tips:

*Byt ut fleecetäcken mot ull. Skippa även utetäcken och likande med mystiskta syntetfoder.
*Släng plastborstarna och skaffa såna i naturmaterial.

Jag kan nästan garantera stötfri hästhantering! :D

det du gör är bra men du kan dessutom eliminera mycket stötar genom att inte ha syntetmaterial i skorna/sulorna...lädersulor är bra.

Jag har tänkt på det med, men skorna är nästan nya.... känns inte kul att köpa nya igen för det. Vi har inte så himla mycket pengar.
Vad gäller borstar använder jag bara de borstar han har i naturmaterial.

Försöker att hela tiden tänka på det här, men ibland får han ju stötar ändå. Hur kan man göra för att HAN ska förstå att det inte är något farligt?

Jag har varit med om det här med en häst förut och det va jätte jobbigt, hon blev lite rädd för händerna för det va ju av dom hon fick stötarna. Så ibland va det lite svårt att hämta henne i hagen.. Så egentiligen har jag inga tips, men försök använda naturborst. Det funkade lite bättre och pälsen blev jätte mjuk! :)

Min hästs massör brukar ha pälsglans på händerna för att undvika stötar och det funkar bra i det läget.

nellie96 skrev:
Min hästs massör brukar ha pälsglans på händerna för att undvika stötar och det funkar bra i det läget.

O tycker man det är för dyrt kan man köpa spraybalsam o blanda med vatten o spraya hästen...så gör vi o funkar strålande.

Jag vet inte om det här är någon lösning, men jag tvättar allt - täcken (fleece, ull) grimmor, mina hästkläder, vantar etc i såpa. Både vinter o sommar (eksemhäst) och har aldrig nånsinn fått stötar. Har läderskor med gummisula.... Köper en stor dunk såpa på Granngården som räcker länge till allt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 280
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar