Rädd för sprayflaska

Sv: Rädd för sprayflaska

Sambon's travhäst (Med lång man som traslar sig) är också lite kinkig med sprayflaskor - Passar på att spraya när han står still och äter, då sprayar jag lite samtidigt som jag borstar manen, då hör han inte ljudet.

Hittills har det gått bra - Men det är nog träning & åter träning som gäller!
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Min gamla medryttarfjording som nu är hela 29½ har varit rädd för sprayflaskor i princip hela livet. Det går inte att vänja honom så han slipper oftast, annrs blir det rodeo:) Ta på trasa eller borste och stryk på istället!
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Jag har också en häst som är livrädd för sprayflaskor.
Han är HUR lugn som helst annars, men sprayar man så står han på bakan. Inte roligt med en 175 klump rakt i luften.
Sprayar på en svamp istället.

Känner faktiskt att jag låter han vara rädd för detta, eftersom det är det enda han är rädd för. Jag har fobi för eld, han för sprayen. eftersom det är en rädsla han inte ens NÖDVÄNDIGTVIS måste stöta på så... Mig gör det ingen att svampa på insektsmedlet :)

Hade det varit något man stöter på dagligen, eller något man måste stöta på så småningom så hade det varit en annan sak.
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Jaha, fast jag vill inte jaga honom lugn:angel:. Tycker det känns fel, även om det säkert funkar.

Tänkte iaf berätta att igår sprayade jag halva hästen och det gick rätt bra faktiskt!:banana: Först tog jag fram flaskan och ställde den på golvet framför honom och han verkade inte ha något problem med det så jag tog den lite närmare, han flyttade lite på sig men gick med på att gå tillbaka där han stod först. Sen gick jag runt med flaskan runt honom och han reagerade knappt, sen gjorde jag sprayljud, det lyfte han knappast på ögonbrynen för (de e nog inte ljudet han är rädd för) sen gjorde jag ett jättelätt tryck så att det bara kom en pytteståle, bara några droppar, och jag sprayade i luften precis ovanför baken så att messtrålen liksom dalade ner på baken, sen strök jag ut det med borsten direkt för att sprida det och så att han inte skulle reagera så på att något rörde honom.

Sen när jag hade sprayat halva hästen blev han plötsligt rädd ochgick ett varv runt stolpen han satt fast i, men jag fick tillbaka honom till hans plats och sprayade några gånger till, sen fick de va bra.

Sen när jag satte ner flaskan en bit bort så fick han panik och backade ut ur stallet, jag hade spände loss honom när grimskaftet tog emot. Men jag fick in han igen om vi kunde rida iväg.

Sen när vi kom tillbaka ville han inte gå in i stallet, så jag fick sitta upp och rida in i stallet:angel: För han gör alltid som man säger när man sitter på, men inte alltid om man står bredvid och drar i tyglarna (är mycket riden för säte och skänkel)

Så tack för alla tips, jag tror jag har hittat ett sätt som funkar ett tag iaf. Annars får jag prova med nåt annat, har ju fått många bra tips. (vi har många svampar;))
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Det handlar inte om att DU jagar honom lugn.. Han jagar upp sig själv tills han förstår att när han gör rätt får han stå och bara vara - det tycker han är skönt.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 239
Senast: Xomymy
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 950
Senast: Hedinn
·
Hundträning Grannen har två cane corsos som skäller som galningar så fort vi rör oss på vår gårdsplan och de ser oss (i trädgården ser de oss inte)...
Svar
12
· Visningar
1 037
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp