Rädd för pallen

M

mykene

Jag börjar få ganska stora problem när jag ska sitta upp på min häst. Rider henne bara 2 dagar i veckan och promenerar/tömkör/longerar/hittar på annat resten, då hon är ny och omusklad.
Jag använder inte sadel än, eftersom den måste stoppas om, så jag rider barbacka. Med sadel går det jättebra att hoppa upp, så länge man hoppar från marken står hon helt stilla.
Grejen är att jag måste ju använda pall när jag ska upp på henne barbacka... och hon är livrädd för pallen i ridhuset. Det finns en stock utanför som jag kan hoppa upp från, men kan inte rida in i ridhuset. Det är bara just den vita pallen hon avskyr.
Jag tog mig 45 min idag att försöka träna bort detta - tillslut kunde hon nosa på den, gå förbi och gå runt den, men det är omöjligt att ställa den vid sidan av henne, då dansar hon bort med rumpan.

Kan säga att vi har väldigt fin kontakt annars, endast haft henne i 1-2 månader. Hon är väldigt tillgiven men har respekt för mig, går aldrig på mig, följer mig som en hund överallt.

Någon som har tips på vad man kan göra? Vad tror ni att det beror på?

Sv: Rädd för pallen

Jag tror att det löser sig för dig genom att vänja henne vid konstiga saker. Gör det till ett pass istället för att tömköra/ annat.
Börja med småsaker. Ställ hinkar som hon ska gå runt och utöka "hindrena" vilket gör att hennes gräns stiger och gör henne mer tolerant för nya saker.
Börja med att ställ pallen i mitten och longera runt den t.ex. Den liksom bara " finns där".
Sen kan du ju minska avståndet mellan henne och pallen succesivt. Och tänk på att göra detta utan att själv fästa nån större tanke vid det.
Ofta skärrar vi människor själva upp våra hästar genom att redan innan problemet" dykt upp tänka: Det här går aldrig . Nu blir hon snart rädd.. Undrar när hon skyggar..
Försök att tänka på nåt annat.
Tänk på väggarnas målade färg när du är i manegen.;)
Men det viktigaste är att inte göra för stor grej av det. Vad man än håller på med.
Låta allt komma av sig självt och " bara göra"..

Jag tror att det kommer gå bättre och bättre.
Hästar har en tendens att själva söka upp "faror" när de blir lite psykiskt understimulerade.
Alla hästar ha en inbyggd rädsla i sig. Och den är oxå ett behov för dem för att må bra.
Det är en förklaring till att hästar kan gå förbi en sten ute i skogen 100 ggr och gång 101 flyger de i luften och får en att tro att stenen odlat huggtänder under natten.. ;)

Så träna henne. Presenningar hinkar, plastpåsar ja, allt som kan verka otäckt i en hästs ögon.
För hon har säkert inriktat sig på att denna pallen SKA vara farlig. Och sen att du vet om vad som komma ska gör kanske att du fokuserar lite väl mycket på just det..
En fundering från mig.

Lycka till!!

Tack för ett långt och bra svar :)

Kanske har du rätt i att jag fokuserar lite väl mycket på pallen. Jag försöker att inte tänka "nu ska hon bli rädd" utan mer liksom "ojdå, där gick vi visst förbi en pall", men hon är ju inte dum. Kommer man in i ridhuset så finns pallen där oavsett vad matte låtsas...

Men jag har inte tänkt på det med att träna med konstiga saker!
I och med att hon är stallets coolaste annars är det inget man tänker på... tills hästen plötsligt står och viftar med frambenen fyra meter upp i luften för att man försöker hoppa upp. :smirk:

En fråga:
när jag kommer med pallen mot henne drar hon sig ju undan, tillslut longerar jag henne i princip. Räcker med att jag håller i pallen, hon går i cirklar runt mig och vägrar stanna tills jag släpper pallen. Ska man fortsätta att driva henne runt såhär tills hon ger sig?
Det är rådet jag har fått, var envis liksom, men det verkar ganska... elakt.

Jag hade samma problem .Jag kunde ha pallen i handen men när jag ställde ner den flydde han iväg. För mig löste det sig när jag provade från andra sidan plötsligt var han helt lugn . Antagligen hade det väl hänt något på vänster sida.Din lösning är kanske inte lika enkel .men kan du ställa pallen i stallet så den syns?Ha den med lite över allt så den inte bara kopplas ihop med ridning ,stå på den och borsta kanske ?Mvh Tittilo

mykene skrev:
Tack för ett långt och bra svar :)

Kanske har du rätt i att jag fokuserar lite väl mycket på pallen. Jag försöker att inte tänka "nu ska hon bli rädd" utan mer liksom "ojdå, där gick vi visst förbi en pall", men hon är ju inte dum. Kommer man in i ridhuset så finns pallen där oavsett vad matte låtsas...

Men jag har inte tänkt på det med att träna med konstiga saker!
I och med att hon är stallets coolaste annars är det inget man tänker på... tills hästen plötsligt står och viftar med frambenen fyra meter upp i luften för att man försöker hoppa upp. :smirk:

En fråga:
när jag kommer med pallen mot henne drar hon sig ju undan, tillslut longerar jag henne i princip. Räcker med att jag håller i pallen, hon går i cirklar runt mig och vägrar stanna tills jag släpper pallen. Ska man fortsätta att driva henne runt såhär tills hon ger sig?

Visst är det härligt med hästar - de säger verkligen vad det tycker! :rofl:

Din häst sätter troligt pallen i situation med att du ska sitta upp och därför går den iväg. Det är jättevanligt att hästen gör så. Ofta är vi så enkelspåriga med hästar och tänker "jag ska upp" och använder pallen mest till det. Din häst kanske tycker att det blir obehagligt med att du blir så stor helt plötsligt när du kliver upp på pallen, eller kanske att du dunsar när du sitter upp - ja, något är det säkert och du kan nog se det bättre än jag... ;)

Men för att lösa problemet. Ta hästen i ex. grimma/grimskaft och hämta pallen. Om hästen avskyr det så kan du ju gå på promenad med häst och pall tills hästen går som vanligt. Annars kan du exempelvis ställa ner pallen som om du gjorde något viktigt och gå och plocka upp den igen och omlokalisera den. Låt hästen hänga med. Du kan lite oskyldigt be hästen gå mellan dig och pallen och bara be hästen ställa sig en bit ifrån, eller bredvid pallen. Troligt är det hela "bli jagad med pallen situationen" som är jobbig för hästen.

Du kan också ta upp pallen, sätta fram den för att låta hästen lukta på den (eller kanske till och med bita i den?!), men ta bort den helst innan hästen går undan. Sätt fram den igen ett kort ögonblick och repetera. Se om du inte kan få beröra hästen med pallen och kanske till och med klia den med den!

Innan du använder den som uppsittningsredskap - vänta tills du kan stå och rykta hästen med att stå på pallen. Flytta runt den mycket runt hästen tills den bara blir....ja, som vad som helst som hästen inte bryr sig i.

Jaga inte hästen med pallen. Använd "approach and retreat" - närma sig och backa av, som är den största hemligheten med allt som har att göra med att bygga förtroende. Vet också att hästen reagerar först utifrån sin "ursprungsprogrammering" och tänker sedan. Ta dig tid att vänta in din häst tills den slutar röra på fötterna (vilket händer när en häst blir stressad/rädd etc) - stressa den inte mer, om möjligt gör att "trycket" den känner av (i det här fallet pallen) tas av något så den kan slappna av innan du går vidare.

En annan variant är att du ber en kompis komma med pallen och närma sig och backa av så kan du stå med hästen.

Pja, inte vet jag om du blev klokare, men det här är några av sakerna man kan göra....

Lycka till!
Camilla

mykene skrev:
En fråga:
Jag tror att du ska inrikta dig på att ta HENNE TILL PALLEN och inte PALLEN TILL HENNE..
Det blir som en extra påtryckning att du kommer med det där " otäcka".
Och samtidigt som du tar upp pallen och tar de första stegen emot henne så gör du det antagligen med kanske en liten fördröjning i dina steg som för att se hur hon ska reagera.
Hästar är så extremt lyhörda på vårat kroppsspråk så du tycker nog själv att du verkar helt "oberörd" men i själva verket så utstrålar du " å Nuuuu kommer jag saaaakta fram med pallen.. Bli inte rädd nuu.."
Hästen blir tveksam och flyttar sig undan från pallen för att det har nog för henne ett laddat moment .
Kan du inte prova att byta ut just denna pallen emot andra saker att stå på? Nån annan slags stol eller pall..

Och det här med att vänja hästar vid olika saker och otäcka föremål är osalgbart för man får en mer tolerant häst som inte studsar i taket om man ska t.ex ta av sig en prasslig jacka eller nåt fladdrar till helt oförberett. En säkrare tillvaro med andra ord..

Jag tror det kommer lösa sig, men ha tålamod och så fort hon visar att du går för fort fram så ta ett steg tillbaka så det inte blir till ett stort obehag.....
Hästar har all tid i världen. :angel:
Och ett enormt stort tålamod. :D

Lycka till!

Din häst sätter troligt pallen i situation med att du ska sitta upp och därför går den iväg. Det är jättevanligt att hästen gör så. Ofta är vi så enkelspåriga med hästar och tänker "jag ska upp" och använder pallen mest till det. Din häst kanske tycker att det blir obehagligt med att du blir så stor helt plötsligt när du kliver upp på pallen, eller kanske att du dunsar när du sitter upp - ja, något är det säkert och du kan nog se det bättre än jag...
Tja, senast hade jag henne i grimma och grimskaft, och när man hoppar upp med sadel står hon blickstilla. Faktum är att jag aldrig kommit upp med hjälp av pallen än :crazy: så jag tror inte att hon sammankopplar pall - uppsittning...
Du kan också ta upp pallen, sätta fram den för att låta hästen lukta på den (eller kanske till och med bita i den?!), men ta bort den helst innan hästen går undan. Sätt fram den igen ett kort ögonblick och repetera. Se om du inte kan få beröra hästen med pallen och kanske till och med klia den med den!
Nosa fungerar, jag kan t.o.m. vifta med den framför nosen på henne. Vidröra vid halsen går (men då har hon mer vita än mörka ögon och spänner varenda muskel i kroppen), men längre än till bogen kommer jag inte (ganska snygga framdelsvändningar blir det dock).
Jaga inte hästen med pallen. Använd "approach and retreat" - närma sig och backa av, som är den största hemligheten med allt som har att göra med att bygga förtroende. Vet också att hästen reagerar först utifrån sin "ursprungsprogrammering" och tänker sedan. Ta dig tid att vänta in din häst tills den slutar röra på fötterna (vilket händer när en häst blir stressad/rädd etc) - stressa den inte mer, om möjligt gör att "trycket" den känner av (i det här fallet pallen) tas av något så den kan slappna av innan du går vidare.
Tack. Klok människa du är. Egentligen har jag läst om approach och retreat, men det har liksom aldrig gått in.

Jag ska fortsätta där jag var senast, tror jag, dvs stryka pallen mot halsen tills det går bra, gå vidare till bog, framben, mage och bak (om jag kommer så långt).

En ny idé:
jag tror att hon är egentligen inte är särskilt rädd för själva pallen, utan för att den kommer från sidan. Hon är fd travare och avslutade sin karriär för flera år sedan pga en olycka. Hon är fortfarande väldigt bakskygg.
Om det är så, går det att träna av hästen från att vara bakskygg/"sidoskygg"? Hur?

Enklast - vänj henne vid att skicka saker över hennes rygg. Jag brukar ta grimskaftet och använda den som min "svans" och skicka den över hästens rygg. Det är viktigt att man håller tempo och att man kanske först börjar med att lägga över repet över ryggen/baken och hela kroppen för den delen - och dra tillbaka det innan man svingar av och på det.

Svinga repet över ryggen brukar hästarna tycka är avkopplande och dessutom förbereder det för bland annat sadling och annat som kommer "farandes" från sidan och över ryggen.

Använd din fantasi och det du har i stallet för att vänja hästen vid att olika saker kommer farandes. Börja lugnt bara först. Ta din vojlock och svinga den över hästen. Det är ofta rörelsen som är jobbig. Du kan även stå bredvid hästen och se hur mycket av dig den klarar av! Ofta tycker lite skrajsna hästar inte om rytmiskt tryck. Det vill säga att du exempelvis hoppar eller att saker rör sig hastigt. Så du kan sätta på lite bra musik och använda din häst till ett hopp och studspass där den bara får stå still medan du på olika sätt hoppar på sidan. :bump: Är hästen mycket ängslig - ja, ta bara och lyft hälarna - öka varefter.

Beträffande pallen - ställ dig på den och borsta manen och halsen. Kanske låter hon dig snart få jobba på sidan med den...? Torde fungera... Och varför inte använda den till "step up-bräda"! :D

När jag öppnar min NH-ridskola kommer jag ha gymnastiklektioner av det här slaget för alla mattar och hussar.... :rofl:

Boy - will I have loads of fun!....

Tålamod tålamod tålamod!!!

Öva varje dag!
Beröm så fort hon slappnar av i närheten av pallen!

Varför inte försöka att gå på promenad med hästen i ena handen och pallen i andra?? Man känner sig ganska dum men jag tror att det ger resultat...

När jag öppnar min NH-ridskola kommer jag ha gymnastiklektioner av det här slaget för alla mattar och hussar....
jag ska stå på läktaren :D

Tack för svaren, särskilt Tee Showah!
Det känns faktiskt som att vi börjar komma någonstans. Om ett halvår eller så kanske pallen är accepterad. ;)

Bränn upp pallen. Se till och få din sadel omstoppad eller låna en så du kan sitta upp utan krångel. Bättre använda den energi du lägger på att lösa ”pallproblemet” på att rida och lära känna din häst i arbete.

:smirk:

Problemet verkar ju vara att hon är bakskygg och det löser man inte genom att rida. Dessutom har hon inte muskler nog att ridas nu + är öm i ena frambenet.

HelenaHandberg skrev:
Bränn upp pallen. Se till och få din sadel omstoppad eller låna en så du kan sitta upp utan krångel. Bättre använda den energi du lägger på att lösa ”pallproblemet” på att rida och lära känna din häst i arbete.

Finns ett stort problem med att sitta upp från marken; du blir sned, hästen blir sned och inte minst sadeln blir sned. Om man inte sitter upp varannan gång från höger och varannan gång från vänster, dvs.

Själv kan jag inte sitta upp från marken pga trasiga höfter, och hittills har jag inte träffat på en häst som inte går att lära att stå still vid en pall.

I övrigt tycker jag att din inställning är rätt taskig. Problem är till för att lösas.

En fråga:

Om hon inte vill komma fram till dig när du håller i pallen så kan du pova att sätta dig på den och locka henne mot dig. Tänk inte på att du sitter på pallen och låt henne nosa mycket på den om hon vill.
Tänk på att kela mycket när hon kommer fram till dig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar