Rädd för min egna häst.

F

fjordih

Skulle verkligen behöva eran hjälp.
Jag har blivit osäker/rädd när jag rider min häst.
Jag är rädd för att han ska sticka iväg.

För ca ett år sedan var jag inte orolig när jag red honom, då gallopperade vi längst ängar osv.

Jag tror att jag är osäker då han gärna vill springa fort o vill stanna när han själv vill det.

Tips ?

Sv: Rädd för min egna häst.

Är han stark eller hängig i handen?
Jag vet inte hur mycket och vad du tränar, men som vanligt kan jag tänka att man kan göra mycket mycket övergångar och lite lydnadsövningar, ska han stanna så ska han, *klapp klapp* och så fram igen. Rider du i skogen så gör övergångar där med,men han får inte stanna av sig själv. Är vad jag kommer på just nu på morgon kvisten (hjärnan jobbar inte för fullt ännu haha).

Kanske ska pröva ett lite starkare bett så han inte får chansen att dra iväg, bara några ggr. Behöver inte vara det starkaste men kanske bara byta till tvådelat om du har tre delat osv :) Martingal kan hjälpa lite om han slänger upp huvudet och sticker :)

Lycka till!!

Är de någon speciell händelse som fått dig att börja känna rädsla?
Känner du alltid så när du rider (alltså även i padock/ridhus) eller bara när du rider ute?

Hästar känner direkt av om man som ryttare är det minsta orolig och då blir såklart även hästen spänd. Är du rädd så blir också han rädd. Är det något som hänt under ridningen som fått dig att bli osäker då du inte var det för ett år sedan? Jag skulle tipsa dig om att göra lydnadsövningar som föregående talare är inne på. Varför inte träna NH med honom?

En annan tanke är varför inte ha med dig en kompis nästa gång du rider? Då kanske du kan slappna av och känna dig trygg vilket säkerligen komme att smitta av sig på din häst.

Lycka till!

När du spänner dej känner ju hästen av det med en gång. Då känner hästen att nu är min ryttare inte med och nu kan jag göra vad jag känner för det :) Om du känner att hästen är på väg att sticka, just i det ögonblicket du känner att nu sticker han, då gör du en volt, det räcker bra med en 10meters volt :) om han inte lyssnar sätter du dej djupare ner i sadeln och gör tydligare hjälper. Man ska absolut inte vara rädd för sin häst, det finns inget roligt att vara det. Jag red en häst förut som ofta stack när man galopperade utomhus. Då var det bara för mej att ta ett djupt andetag och sätta mej ner i sadeln och berätta för hästen "nu är det jag som bestämmer!" Om du sätter dej ner i sadeln och vågar ta i hästen och känna att han lyssnar på dej så borde han tycka det är mycket roligare att lyssna och känna att du också njuter och har kul av att galoppera utomhus :) Istället för att han gör massa dåligt som inte du tycker är kul.

Du ska inte byta till ett starkare bett, det kan förvärra saken.. Det räcker bra med ett vanligt tre delat bett :) Gör även mycket övergångar skritt-trav-halt-trav-skritt och sånt innan du galopperar så att du känner att han är med på dina noter :) Det ska nog lösa sej i slutet :)

Hoppas det löser sej & Lycka till ! :D

Skulle verkligen behöva eran hjälp.
Jag har blivit osäker/rädd när jag rider min häst.
Jag är rädd för att han ska sticka iväg.

För ca ett år sedan var jag inte orolig när jag red honom, då gallopperade vi längst ängar osv.

Jag tror att jag är osäker då han gärna vill springa fort o vill stanna när han själv vill det.

Tips ?

Efter att läst ditt användarnamn så undrar jag om det är en fjording du skriver om??!! I så fall har/hade jag samma "problem". Vi kan kanske hjälpa varandra.......

Vad spelar det för roll vad det är för häst? Bara för att det är en speciell ras behöver det inte betyda att alla är likadana. Ellerhur?

jo men det är väl så när det gäller fjordingar, alla är envisa, buffliga, slöa, feta och gör precis som dom vill :rofl:'

till TS
tycker du fått ett par bra tips i tråden. se till att hästen får koncentrera sig på vad du vill genom att göra mycket övergångar, volter osv osv så han hela tiden är uppmärksam på vad du vill och ber om :)

Vad spelar det för roll vad det är för häst? Bara för att det är en speciell ras behöver det inte betyda att alla är likadana. Ellerhur?

Det menar jag inte!!!!! Om det nu är 2 av samma ras betyder det ju inte allla, för det finns väl fler än 2!!!???

jo men det är väl så när det gäller fjordingar, alla är envisa, buffliga, slöa, feta och gör precis som dom vill :rofl:'

till TS
tycker du fått ett par bra tips i tråden. se till att hästen får koncentrera sig på vad du vill genom att göra mycket övergångar, volter osv osv så han hela tiden är uppmärksam på vad du vill och ber om :)

Förstod att det var menat som ett skämt men min är inte envisare än andra, han är inte fet, slö och inte heller bufflig!!!!

Han är väldigt stark. Det konstiga är att det inte har hänt något. Jag förstår inte varför jag då har blivit osäker.
Han är en fjording ja :)

oj, övergångar, va va de för ngt ? glömt. Lost in space :P

Med övergångar så menas övergångar mellan gångarterna. Ex från skritt till halt eller trav till skritt etc...

Jag rekommenderar dig att ta hjälp av någon kunnig i närheten eller en tränare som kan hjälpa dig att få fram lydigheten hos din häst så du får tips om hur du kan stanna och kontrollera din häst ordentligt. Som träning kan det sedan vara bra att rida ut med någon som kan ha din häst i lina, så du kan träna utan att hästen har en möjlighet till att sticka, så behöver du inte vara rädd!

Ett direkt tips här är att böja hästen om den blir stark och drar. Att bara dra bak i tyglarna brukar sporra dem till att bara springa på mer, så istället kan det bara smart att bara ta i ena tygeln och ställa hästen åt sidan tills den saktar av. Sedan kan du träna på att göra halt, backa, rida fram i trav, stanna igen och göra mycket sådana övergångar mellan gångarterna för att öka lydigheten hos hästen.

Ofta blir också en häst bara ännu mer spänd och sugen på att dra om ryttaren är spänd och inte vågar låta hästen gå på, så därför måste du få hjälp med att komma över din rädsla och lära dig att kontrollera din pigga häst!

Träna in one rein stop! Om du vet att din häst kan detta behöver du inte oroa dig för att inte kunna få stopp.

Det du beskriver är högst normalt, jag känner igen mig!
Jag försöker komma över min rädsla med att träna min häst mycket vid handen, i repgrimma på promenad, tricksträning, och så gör jag roliga saker med henne tex - träna på galoppbana, rida jakt, träna för instruktör. Läsa hästböcker är inspirerande, jag behövde verkligen en repetition av ALLT märkte jag när jag öppnade en....bättre sent än aldrig;)
Att träna mentalt själv är också jätteviktigt, du ska intala att det KOMMER att gå bra och att du mästrar din häst och därmed basta!!! det är ju med den attityden och inte med muskler vi hanterar våra djur! För även om du har en envis så är du säkert envisare själv!

till TS

Kan inte hålla med att alla fjordingar är så! kanske de du har stött på :)
de jag har ridit har varit jätte snälla,pigga och lyssnar bra :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar