Rädd för magnetkameraundersökning

millan10

Trådstartare
Om några dagar ska jag på en magnetkameraundersökning av halsryggen och är något nervös hur det ska gå. Lider av lätt klaustrofobi och är rädd att jag ska få panik. Funderade på att be min läkare om lugnande, men har ändå valt att låta bli det. Har hört av personer som gjort det att det är inga som helst problem, men så läser man om vissa som upplevde det som värsta skräckupplevelsen. Vet att det kommer att låta rätt mycket. Pratade med de på avdelningen och de sa att tunneln har en diameter på 70 cm så det brukar inte vara några problem. Är det någon här på Buke som gjort en magnetkameraundersökning och vill dela med sig av sina erfarenheter? Kanske lugna mig?

Jag har gjort det och har knappt några minnen av det. Det var väldigt odramatiskt. Jag låg still, väntade på att det skulle vara över och sen var det klart. Jag inriktade mig på att vi skulle hitta ett fel för att jag skulle bli frisk, och det här var ett steg på vägen bara. Det gör ju inte ont så det finns inget att oroa sig för.

Jag har gjort det flera ganger. Det ar ett forskrackligt liv, man far en "knapp" i handen som man ska trycka pa om man far panik ... och sa ska man forsoka ligga still. Mitt problem ar langt ifran att jag far panik. Under en langre tyst sequence mot slutet brukar jag somna ... sedan skrams ljudet nar det satter igang plotsligt igen. :p

Jag har gjort det på käklederna, skulle ha nån grej för att hålla huvudet stilla men den passade inte så slapp det. Jag hann inte tänka på att bita ihop tänderna innan hon sa att vi börjar, så fick ligga där med tänderna nästan ihop och koncentrera mig på att inte röra käkarna. Nåväl, det tog 72 sekunder sen var det klart. (Halsryggen tar säkert längre tid).
Minns inte mycket mer, det var inte obehagligt i alla fall. Det kändes inte klaustrofobiskt alls och man kan ju avbryta när som helst. :up:
Minns inte att det lät speciellt mycket heller. Kanske var CT jag gjorde, förresten. :confused: Blir osäker nu, de ser väl typ likadana ut.

Jag hade inga problem första gången, men nu blir det värre och värre för varje gång, även med sk öppen kamera. En kompis råkade ut för att det blev fel p maskinen och det tog två timmar innan de fick ut henne! Hon hade inga problem innan, men numera lätt klaustrofobi, så jag hade garanterat tagit lugnande om du är orolig. Jag vägrar lägga mig igen utan det. :crazy:

Vi fick avbryta sist, jag fixade inte att ligga över en timme som det var snack om. Efter 30 minuter stog jag inte ut längre. :cry:

Om några dagar ska jag på en magnetkameraundersökning av halsryggen och är något nervös hur det ska gå. Lider av lätt klaustrofobi och är rädd att jag ska få panik. Funderade på att be min läkare om lugnande, men har ändå valt att låta bli det. Har hört av personer som gjort det att det är inga som helst problem, men så läser man om vissa som upplevde det som värsta skräckupplevelsen. Vet att det kommer att låta rätt mycket. Pratade med de på avdelningen och de sa att tunneln har en diameter på 70 cm så det brukar inte vara några problem. Är det någon här på Buke som gjort en magnetkameraundersökning och vill dela med sig av sina erfarenheter? Kanske lugna mig?
Jag har gjort både MRT och CT några gånger, de allra flesta har det gått väldigt fort. Jag har fått hörlurar med musik eller radio i och sen har det satt igång. Så länge du andas och fokuserar på musiken (blunda gärna och föreställ att du är på en helt annan plats) så ska det nog gå alldeles utmärkt. Man åker lite in och ut, det låter en hel del men känns inget och skulle något hända med maskinen borde det inte vara några problem att åla sig ur eftersom maskinen inte stänger in dig fullständigt :) Om du själv känner att det inte går så meddelar du personalen via en knapp.

Kolla lite andningsövningar och mindfullness redan innan, så har du något att ta till för att lugna dig själv vid behov.

Jag har klaustrofobi och klarar inte av MR utan lugnande. Jag provade vid första tillfället, men mådde fruktansvärt dåligt. Med stesolid har det sedan gått utan problem. Att göra en MR kan ibland ta en stund, beroende på hur bilderna blir. För mig har det alltid tagit minst 25 minuter, vilket kan kännas som en evighet om man börjar få panik.

Mitt tips, utöver lugnande, är att du tar med dig en riktigt bra CD-skiva som de kan spela för dig under tiden. Guld värt!

Du kanske kan fråga om du får ha hörlurar på dig så du kan lyssna på nått. Jag skulle tycka att en ljudbok är bättre än musik för då måste du fokusera mer för att följa med :)

Jag har gjort det, man behöver bara tänka på att ligga helt stilla och det brukar gå rätt fort.
Den låter en del förvisso, men jag tyckte alla fall inte den kändes så trång när man väl låg där

Jag somnar innan de ens börjar köra in britsen så jag är nog inte till mycket hjälp.

Du är superövervakad, du får en larmknapp och det är en undersökning som är otroligt värdefull att få.

Andas, tänk på att det är snabbt överståndet och kan vara (för vissa) riktigt avkopplande. Det är ju inte någon mobil som kan ringa och störa t ex...

Hej!

Jag åker magnetkamera med jämna mellanrum, för huvudet. Funkar jättebra så länge jag blundar, men en gång tog nyfikenheten överhand och jag tittade - don't do that! Då fick tom jag lite panik. Men jag har åkt några gånger till efter det och senaste gången somnade jag nästan. Jag brukar få radio i öronen men tycker inte att man hör så jättebra vad de säger. Senast var det ett jätteintressant program om politik (inte ett av mina intressen i vanliga fall) och jag var klart långt innan programmet.

Det är absolut inget farligt, be att få något över ögonen så du inte kan titta så vet du inte om att du är in en trång gång :-). Så gör jag!

/Lavinia

För mig går det bra bara jag blundar redan innan jag åker in i tunneln och sedan låter ögonen vara stängda hela tiden, absolut inte titta. Om man blundar vet man ju faktiskt inte hur trångt det är, och då går det jätte bra.

Jag gjorde MR ländrygg och det tog ca 15-20 min. Jag har klaustrofobi och svårt med när det känns varmt, typ att man andas samma luft och så. Jag berättade det för röntgenpersonalen som då satte på fläkten på max där inne så jag kände frisk luft hela tiden och så fick jag både öronproppar och hörlurar med musik/radio i. Jag blundade när den började åka in och tittade inte förrän den åkte ut.
Då gick det jättebra, det enda som var jobbigt var att jag kände att jag höll på att få en ofrivillig ryckning i benen och jag skulle ju ligga blick still - vilket gjorde att sista 5 minuterna var jag ganska spänd.

Först vill jag bara börja med att tacka alla underbara människor här på Buke som delat med sig! Känns som man alltid kan räkna med er. :-) Nu är undersökningen avklarad och förhoppningsvis räcker bilderna. I början höll jag nästan på att få panik eftersom det var ganska trångt när de körde in mig, men jag valde att blunda mig igenom hela undersökningen och då gick det bra.

Jag har! Dock av knä och slapp därför vara helt inne i tunneln. Jag har också lite(eller ibland mycket...) klaustrofobi och var rätt orolig innan men det gick bra! Jag visste inte innan att inte hela jag behövde va i tunneln men tror faktiskt jag klarat det med, den är öppen i båda ändar så inte helt instängt. Jag fick öronproppar och lurar med radio, och en knapp att trycka på om jag ville avbryta. Så jag typ blundade och tänkte på nåt annat i tio minuter eller hur lång tid det tog ;)

Jag har gjort många och ja några var fruktansvärda. Alla de hemska var på sahlgrenska och de är tydligen beryktade där för att traumatisera folk. Så rekommenderar inte att göra en MR där om du har ens ett uns av klaustrofobi!!

Jag har alltid tyckt att det varit obehagligt men har känt trygghet i att de tar ut mig så fort jag trycker på min alarmknapp.
De lovar alltid att man ska tas ut så fort man klämmer på alarmen så det litade jag såklart på.

Jag fick problem att andas en gång och tryckte och tryckte på knappen men inte fasen hjälpte de mig!! Nä de fortsatte bara ta bilder!! Började sparka med benen och skrika på hjälp men fick fortfarande inte komma ut! Låg i över fem minuter med fullständig panik och känslan av att vara levande begravd... Det var helt obeskrivligt traumatiskt.

Det är det jävligaste jag varit med om. Efter det har jag varit på Kungälv istället och där är de jättebra! Lugnande tycker jag inte hjälper, svårare att andas och jag känner mig mer hjälplös.

Senast ändrad:
Jag gjorde i våras på usö och bad att bli sövd efter att inte ha klarat av de vaken. Skulle höra MR av ländryggen pga av återkommande inflammationer där. De var jobbigt att bli sövd men samtidigt då märkte jag ju aldrig hur lång tid de tog. De sa att de kunde ta allt från 20-60 minuter och jag lider av svår klaustrofobi. Men nu är de gjort och jag slapp vara vaken!

Jag har gjort många och ja några var fruktansvärda. Alla de hemska var på sahlgrenska och de är tydligen beryktade där för att traumatisera folk. Så rekommenderar inte att göra en MR där om du har ens ett uns av klaustrofobi!!

Jag har alltid tyckt att det varit obehagligt men har känt trygghet i att de tar ut mig så fort jag trycker på min alarmknapp.
De lovar alltid att man ska tas ut så fort man klämmer på alarmen så det litade jag såklart på.

Jag fick problem att andas en gång och tryckte och tryckte på knappen men inte fasen hjälpte de mig!! Nä de fortsatte bara ta bilder!! Började sparka med benen och skrika på hjälp men fick fortfarande inte komma ut! Låg i över fem minuter med fullständig panik och känslan av att vara levande begravd... Det var helt obeskrivligt traumatiskt.

Det är det jävligaste jag varit med om. Efter det har jag varit på Kungälv istället och där är de jättebra! Lugnande tycker jag inte hjälper, svårare att andas och jag känner mig mer hjälplös.
Usch, vilken jobbig upplevelse! Själv bor jag i ett mindre samhälle där jag oftast blivit bra behandlad av vården. Det var två snälla sköterskor som tog hand om mig. När jag låg på britsen körde de bara in mig med huvudet först för att se hur jag reagerade. När de såg att det gick bra körde de in hela mig. Sen tror jag de la varsin hand om mina vrister som för att visa att vi fortfarande är kvar här. Sedan kollade vi om vi kunde höra varandra. Därefter togs bilderna. Har ingen aning om båda var utanför rummet eller om en stod i närheten hela tiden. När de sedan sa att jag var klar kördes jag ut direkt eftersom den andra sköterskan gått in till mig lite i förväg. Otroligt bra bemötande på den lilla tiden vi träffades!

raderat

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 228
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 114
Senast: Hermelin
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 101
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar