Rädd för klippmaskinen

Ainon

Trådstartare
Måste klippa min häst då han har björnpäls och blir väldigt svettig när jag rider.

Tänkte göra det idag men upptäckte att han var väldigt rädd för klippmaskinen, gick inte enns att klippa en mm :(
Stod och försökte vänja honom i 30minuter utan framgång

Några tips på vad jag ska göra?

Sv: Rädd för klippmaskinen

Prova med bomull i öronen och ha honom bremsad. Va två personer - en som klipper och en som håller i brems eller ev havrespannen.

Pröva först med att låta hästen bekanta sig med maskinen och sladden när den inte är på (inget läte). Närma sig försiktigt med den och låt den lukta på den, lägg försiktigt sladden på hästen vid olika ställen så den blir van vid den.
När hästen känner sig trygg med maskinen UTAN ljudet på så kan du börja med nedanstående:

1. Låt hästen käka hö (eller annat om den inte är intresserad av höet) så den hålls upptagen med nåt och känner sig tryggare. Och gärna någon som håller i hästen och pratar med den så att du kan koncentera dig på att klippa.
2. Stoppa bomull i öronen på den så att när du väl sätter igång maskinen (gör det inte precis intill hästen utan en bit ifrån) och närmar dig hästen med den så låter det inte lika kraftigt för hästen.

Kanske kunde det även hjälpa om en lugnare häst (som inte är rädd för klippning/maskinen) stod bredvid i en box eller så. Lite tips bara. Hästar sig ofta tryggare om de är fler, särskilt om den andra visar sig lugn.

Som Milly skrev. Låt hästen bekanta sig med maskinen när den inte är påslagen. Lukta på den, "smek" hästen med den ung. som du skulle gjort när du klipper, dra runt sladden på golvet (det kan ju vara en orm eller liknande! :angel: i hästens värld) låt sladden ta i hästen, så hästen ser att den inte är farlig..

Sen låt hästen vänja sig med ljudet på lite avstånd.. starta och kör den utanför boxen tex. Sen när hästen accepterar det håll maskinen i en hand och lägg den andra på hästen så h*n får vänja sig vid vibbrationerna, många gånger är det problem inte ljudet..
Ta det lungt låt det ta några dagar.. sen hoppas jag att det går bra.

Vi har gått tillväga på det här viset med hästarna hemma. Syrrans nordis ÄLSKAR nu att bli klippt..han somnar till och med.

Tror inte jag skulle bremsa hästen då den lika gärna kan förknippa klippning med något obehagligt..

Du får ta det lugnt och metodiskt och räkna med att det kan ta några månader. Sätt på maskinen några meter ifrån hästen, stäng av så snabbt som möjligt men var noga med att hästen står still när ljudet försvinner så att den inte tror att den kan få ljudet att upphöra genom att bråka. Du får vara snabb. Samma sekund som hästen står still försvinner ljudet.

Trappa upp i den takt hästen klarar av och låt klippmaskinen närma sig, vara under magen, över ryggen osv, alltid samma princip att aldrig stänga av maskinen när hästen är orolig. Alltid ligga snäppet under att hästen tycker det är obehagligt.

Med tiden kan du röra hästen med den hand som håller klippmaskinen så att vibrationerna förs över (ej klippa). Och så småningom röra hästen med klippskären och börja klippa på de delar som hästen klarar. Backa alltid svårighetsgraden så att ni kan sluta i ett läge där hästen är lugn.

På det här sättet fick jag ordning på min hästs problem med klippning med tålamod och utan brems och lugnande medel. Men det kräver förstås att man är villig att jobba med problemet, kan läsa av sin häst och att man har tillgång till klippmaskin varje dag under många månader.

Att använda en sladdlös klippmaskin när du tränar är en STOOR fördel eftersom sladden är ett extra riskmoment när hästen är orolig.

Hej. jag tycker du ska prova "räddningsdroppar". Eller Rescue Remedy som det heter egentligen. Det är ett ofarligt naturmedel som jag inte vill vara utan när jag klipper min häst.

Det är inte som "plegg" dvs hästen blir inte drogad/sövd utan du kan göra vad du vill efteråt - rida t ex.

Jag urholkar en bit av en morot, droppar i 10-12 droppar och ger hästen. Väntar 8-10 min eller nåt och sen kan jag klippa :)

Sök på internet efter Räddningsdroppar - finns många som säljer.

Här är ett ex: http://shop.hippok9.nu/main.asp

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka