Rädd för hundar..

Jen80

Trådstartare
Hur fan kommer jag över det?! :crazy:
Av många anledningar är det lite akut, jag behöver verkligen komma över detta NU!
Jag blev biten av en hund i somras, vilket resulterade i att jag numera är livrädd för alla hundar jag inte träffat förr, framförallt större.

Jag backar numera t o m för en hund som jag haft i knät dagligen sen han var två månader - är nu 9 mån. Då var han dock bara en liiiiten rottisvalp, oskyldig som få.

Tja...kanske fel forum. Men jag tror ni har bäst tips...:crazy: :cry:

Sv: Rädd för hundar..

Är långt ifrån expert....men kanske att i din takt umgås med hundar som är snälla som lam? Att vara i hundars närhet som struntar fullständigt i din närvaro utan bara "är"? Att lära sig mer om hundar och hundars sätt att kommunisera för att börja lära sig "tolka" deras signaler?

//Alice - som brainstormar rätt rejält kring ämnet men kan inget eg

Håller med alice. Finns det ingen park eller något i din närhet där folk brukar vara med sina hundar? Då skulle du ju kunna sitta på en parkbänk och titta på dem på håll till att börja med. Finns det ingen hund som du litar på? Det viktiga är att du ska ta det i din egen takt och inte tvinga dig själv till något.

Svarar båda..

Det finns två (nåja, tre, har ju en hemma också :angel: ) som jag litar helt och hållet på. Dessvärre känner jag inte så mycket annat hundfolk...:crazy:. Finns ovanligt lite hundar här också, av någon konstig anledning.
Små hundar funkar rätt bra tack och lov, titta på dom är inga problem (förutom den som bet mig då...går stoooora omvägar...), inte heller om de närmar sig. Kan sträcka mig till en meter, närmare än så får de inte komma.
Funkar mycket bättre med hundar som är lösa, än de som är kopplade.

Ingen här som bor i närheten och känner för att ge mig lite terapi?

:angel:

Synd att du bor så långt bort! Men en brukshundklubb då? Du har ingen sådan i närheten?

Åh. Men vad trög jag är. Klart det finns! :D

Känner ju t o m en som varit instruktör där...(ägare till en av de hundarna jag litar på ;) ).

Tack! Ska se om jag kan lösa det på något sätt..

var det inte du som kunde prata med djur, kan du inte känna om de är arga eller inte?

Jo, det kan jag. Men det hör inte till saken.
Det handlar inte om att känna av om de är arga eller inte, de känner av min rädsla i vilket fall som helst. Är Jag rädd kan jag göra den lugnaste hunden osäker, är jag lugn - då blir hunden säker på vem jag är. Så det är alltså jag som är problemet när det gäller detta. Inte hunden.

Känner jag att en hund är arg (det gör i princip vem som helst, djurtolk eller inte), närmar jag mig såklart inte utan godkännande från hunden på ett eller annat sätt.

Annars hade det ju inte varit några problem :)

Shudde skrev:
var det inte du som kunde prata med djur, kan du inte känna om de är arga eller inte?

Vet du vad rädsla är?

En instinkt. En mkt viktig sådan tom.

Vad gör instinkter när de verkar?

De utesluter allt annat.

Så ingen av oss, medvetna om telepati eller ej har troligtvis någon bra kontakt med den individen de blir rädda för, tvärtom så vill man ju göra allt för att stänga den/det ute.

Fast människan kan numera reflektera över sina instinkter, vilket vi ser i den här tråden.

Jag bara undrade, och jag fick svar av jen80, sen om jag fattar eller inte, det hör inte hit. För jag kan inte prata med djur så jag fattar inte ens det.

Shudde skrev:
Fast människan kan numera reflektera över sina instinkter, vilket vi ser i den här tråden.
Att reflektera och kontrollera är ju två helt skilda ting!

Eller är jag ute och cyklar, Carola?

//Alice

Ju mer tid du tillbringar kring hundar och ju mer kunskap du får om den desto mindre rädd kommer du att bli. Åk därför till brukshundklubben, förslagsvis den där din kompis finns, och sätt dig och titta. Nu är det ju tyvärr kallt och otrevligt, men i sommar kan du ju placera dig vid träningsplanen med en filt och så bara tittar du på alla människor och deras hundar. Förklara för omgivningen att du är hundrädd, utövar terapi och att hundarna inte får skutta iväg till dig. Till slut kommer du att bli rätt van med alla hundar som ränner runt och då kan nästa steg vara att hälsa på någon hund som är trevlig och vänlig. Det finns hundar som är helt oberörda av människans rädsla. De accepterar att vi beter oss konstigt och bryr sig inte mer om det.

Läs också på om hundars beteende, varför de reagerar som de gör och hur du kan interagera med dem om de kommer fram till dig. Se hunden för vad den är. Det är inte bara vassa tänder utan också en realtivt enkel varelse som ofta agerar förutsägbart. Rädslan kommer antagligen att minska om du vet hur du ska försvara dig mot anfallande hund.

Förståelse och tillvänjning är nyckeln. Du ska se så många hundar att det till slut inte rör dig i ryggen och kommer den ändå fram någon så vet du att du är fullt kapabel att ta hand om dig själv. Även om jag mot förmodan skulle tro på djurprateri så är inte det lösningen här.

Tack!

Största problemet är nog att jag har två veckor på mig...

Det var precis en artikel i Aftonbladet på nätet. Igår tror jag. Men jag hittade inte igen den. Bota hundrädsla på 3 h eller nått sånt. Det handlade om att exponera och utmana sin rädsla.

Det finns ju en hundägarskola i Ängelholm. På metallvägen. De har kanske möjlighet att hjälpa Dig. De har även föreläsningar.

Annars är mitt råd att Du går på en föreläsning om hundens språk och beteende. Det ger mycket att bara kunna läsa av hunden.

Annars får Du säkert hjälp när Du flyttat ner till Carolas (det skulle du väl? :confused: :D ) hundar och sessca´s. De kan väl så pass mycket hund att de kan hjälpa Dig i Ditt umgänge med hundar.

Lycka till!

Ps. Det Du kan glädja Dig med är att hundar alltid talar om vad de funderar/tänker på innan de gör det. Så ta en bok/gå en föreläsning och lär Dig språket. :D

Du har ju en helt befogad räddsla efter som du har blivit biten. Sedan har du redan tagit första steget för att komma över det genom att skriva om det här. Det är en traumatisk upplevelse som behöver bearbetas.
Din rädsla är ju egentligen inte kopplad till någon fobi utan du kan ju fortfarande lita på de hundar du känner. Det är fobier man kan bota på tre timmar enligt vissa.
Det du behöver är egentligen tid och någon att prata med om det här. Jämför med någon som blivit nerslagen. Då blir man rädd för att vara på den platsen eller den situationen igen. Genom att prata om händelsen så kan man komma en bit på väg att själv inse att det inte behöver hända igen. Sakta så börjar det gå över och man kan lägga det bakom sig. Var det en väldigt svår reaktion du fick kan det behövas proffesionell hjälp för att bearbeta det.

Du har inte alls bara två veckor på dig.
Det har jag redan talat om.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 361
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 550
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka