Rädd för hundar..

Sv: Rädd för hundar..

Min sambo hade samma problem pga samma upplevelse. Så jag släppte in honom med våran supersnälla dobermantik :) han höll på att skita knäck o springa ut men tillslut gav det mer eller mindre med sej. Kanske inte en jättebra metod dock...hrm... :)

Visst är det det. Men en instinkt som man kan reflektera över har man ändå någon sorts kontroll över. Jämför tex den reaktion Jen80 beskriver när hon närmar sig en hund med den när man rycker bort handen från en varm platta.

men den diskussionen hör inte hit, jag hoppas jen80 blir av med hundrädslan, och hade jag bott närmare hade hon fått träna på min vita fluffiga genomsnälla vovve.

Man botar fobi genom att konfrontera rädslan. Kontakta en psykoterapeut i din stad och fråga om fobibehandling mot hundrädsla. Terapin går ut på att skapa situationer där du är på gränsen för vad du klarar och så tänja gränsen. Genom att möta rädslan i en kontrollerad situation där du är trygg kan du steg för steg komma över din rädsla. Eftersom du tidigare inte varit rädd för hundar och inte haft din rädsla så länge så tror jag att du snabbt kan komma igenom problemet och bli trygg med hundar igen. Det går fort, så du hinner nog på dina två veckor om du bara kan få tid hos terapeuten.

Lycka till!
Lejonelle

Om det är några specifika hundar du måste lära dig att umgås med så är det faktiskt enklare. Du åker helt enkelt dit där hundarna finns och ber hundägarna att hålla koll på voffarna i början. Titta på dem, var nära dem men se till att de lämnar dig ifred. Till slut kommer du att vänja dig vid just de hundarna och kunna närma dig dem på dina egna villkor.

Något som brukar hjälpa hundrädda är att de ser att ägarna har full kontroll på hunden. Be därför hundägarna att vara lite extra strikta med hundarna i början. Känner du att du kan lita på människan som har hunden kommer du också att börja lita på hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 361
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 550
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka