rädd för hinder

juliaoijwall

Trådstartare
Hej heJ
Jag har ett litet problem med min häst...

Jag har ett varmblod som är född 2001 och har både gått i travet och monté men är riden under hela tiden.
Jag har nu börjat skola om henne och startat från grunden, och det gr hur bra som helst i dressyren, och hon är riktigt duktig, men jag har ett litet problem hoppningen...
Hon är helt sjukt rädd för bommar, hinderstöd, cavalletti, allt...
om jag har lagt 1 bom på marken och rider mot den, och har henne samlad som om vi skulle rida helt vanligt, men så fort hon ser bommen stannar hon, backar, spänner hela kroppen, spärrar upp näsborrarna och frustar. Det funkar inte om jag fortsätter och försöker pressa henne utan att ge mig, men heller inte att vända om igen och ta det på nytt. Jag har även testat att hoppa av och försöka leda henne över, då jag vet att hon litar på mig enormt mycket från marken, och det tar henne emot men tillslut rusar hon över.
Jag har lyckats hoppa över stockar i skogen, och det tycker hon är super kul! Hon hoppar över de fallna träden med glädje och därför undrar jag hur jag ska göra för att jag ska kunna hoppa småskutt på träning också, som omväxling och för att ha lite kul.

Jag har inget mål med att hoppa och så men det skulle vara kul att kunna hoppa några småskutt ibland.

Det är inte för att hon är en travare heller om ni tänkte det, har en till travare hemma och hon hoppar 120 utan problem:)

Tacksam för vilka svar som helst!!:)

Sv: rädd för hinder

Att tvinga henne kommer inte att hjälpa dig men det har du nog redan listat ut?!

Tips:
* Ha bommar och hinder framme när du rider så att hon ser dom i sin omgivning och inser att dom inte bits. Försök inte att få henne över.

* Rid gärna samtidigt som någon lugn och trygg häst jobbar över bommar och hinder vid sidan om.

* Gå så nära en bom som hon tycker är bekvämt. Stanna innan hon tycker det är läskigt. Beröm massor!! Be henne att ta ett steg närmre. Beröm massor!! Fortsätt tills hon står ända intill bommen eller tom går över. Beröm så fort hon är lugn och avslappnad!

* Ett knep som jag inte använder själv men som funkar för vissa är en liten godisbit vid bommen. Vågar man gå nära så får man något gott ;)

Precis, i början trodde jag bara att hon larvade sig och därför pressade henne, men nu har jag förstått att hon faktiskt är rädd för dom på riktigt.
Har testat det där med bommar/hinder framme ett tag nu och hon går hur fint som helst förbi dom men så fort man kommer mot dom framifrån blir hon så där läskigt rädd och skyggar innan man ens är i närheten... Men jag gissar väll på att det tar sin tid.
Tack så jättemycket för svaret btw!

aa jo det är ett alternativ det oxå men eftersom hon är så stor blir jag lite nervös... Hon blir ju jätterädd även när jag leder henne men det går bättre än när jag sitter på ryggen men grejen är att hon tar satts och hoppar högt över, och endast om jag redan har gått över och står på den andra sidan, och då kommer hon emot mig med mycket kraft. Eftersom att jag då känner mig nervös har jag valt att inte göra det så ofta eftersom hon känner av det.
Men tack för svartet :)

Har du provat att ha draghjälp av en annan häst? Gärna en som tolererar henne ända upp i rumpan och prova att bara följa efter över en bom.

Lägga ut ett par färgade bommar i hagen kanske, om du har möjlighet?
Och alltid ha bommar och stöd framme när du rider på banan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama