Rädd för hästen efter 2 månader...

Sv: Rädd för hästen efter 2 månader...

Sådär beter sig åtminstone någon av våra pållar varje år när det blir kallt ute... Pipandet är typiskt för bus och lek så förmodligen är det överskottsenergi.

Eftersom hästen är relativit ny så är det absolut en bra idé att kolla igenom den så att den inte har ont och att se över om foder, ridning och hagrutiner (mindre hagtid tex) har ändrats.
Fundera också på hur det ser ut i hagen och om hästarna är mer stillastående nu än för några veckor sen. Om det är halt och /eller hårt i marken pga is/frost eller lera så är det inte helt ovanligt att hästarna inte rör sig lika mycket och överskottsenergin visas vid ridning. Har du tillgång till ridhus kan det vara en bra idé att longera eller släppa hästen där innan du rider så att den har hunnit busa av sig lite. Det kan också vara läge att kolla över foderstaten, du kanske ska ge mer grovfoder och mindre kraft om motionen beror på underlag ute?

jag har travhästar, men det är väl samma sak- häst som häst. När jag får nya är de alltid supersnälla och fina första kanske två veckorna, och allt går jättebra, och sedan blir de som förbytta, vrålheta och lyssnar inte alls, ochså det en två veckor, sedan går de tillbaka och är sig själva. Varit så med de två sista, jag brukar bara vänta ut dem och träna på så gott de går medans de håller på. Det tar ju tid för dem att bo in sig etc.

Lånar knapp!

Jag tror också pipandet och skuttandet beror på överskottsenergi. Ta bort allt kraftfoder och lina henne innan du sitter upp nästa gång. Sedan gäller det ju att hålla igång hästen annars kommer överskottsenergin som ett brev på posten.

Om du misstänker att hästen inte är frisk så kolla för säkerhetsskull med veterinär.

Dock tycker jag pipande och skuttande låter som en frisk häst. Mitt ena sto är sådan (om honfår någon vilodag för mycket) även om hon har lugnat ner sig den senaste tiden pga ålder o graviditet.

Överskottsenergi i kombination med testande skulle jag tro på. Tyvärr får man ofta gå igenom en liten period av förändring med dom flesta hästar, vissa blir värre än andra. Oftast gäller det bara att hålla ut.

Men det är aldrig fel att ha hjälp av någon ifall man känner att man inte klarar av att hantera hästen. Att leta fel och tänka på det sättet är sällan bra, antingen så tror man hästen har ont och tar reda på allt sånt innan man rider eller så rider man som om hästen inte har ont alls. Att sitta upp och rida lite halvdant är sällan bra i sånna lägen.

Min första spontana tanke är, VARFÖR kommer man ens på tanken att RIDA på en häst som man har misstankar på att den har ont?! :confused:

Ta ut en vetrinär och kolla upp hästen ordentligt!

Lite kul att vissa skriver att man ska absolut inte rida hästen och vissa skriver att man ska ut och rida ordentligt för att bli av med överskottsenergin. Inte lätt att vara TS i sånna här lägen.

Självklart kan det vara så att hästen "bara" har överskottsenergi och testar, men misstänker man smärta tycker jag det är dumt att riskera något. Jag skulle inte göra det iallafall :)

Lite kul att vissa skriver att man ska absolut inte rida hästen och vissa skriver att man ska ut och rida ordentligt för att bli av med överskottsenergin. Inte lätt att vara TS i sånna här lägen.

Det är ju inte så konstigt.
Att hästen beteer sig på det viset beror med allra högsta sannolikhet på något av dom två alternativen ont eller energi.
Eftersom ingen av oss sett hästen så måste vi ju lägga fram våra teorier så får TS se vilken som är troligast.
Alla svarar ju efter egna erfarenheter och en som aldrig haft en livlig häst tänker kanske i första hand att den protesterar för att den har ont medan jag resonerar ur den andra synvinkeln då jag sitter på en krutdurk emellanåt.

Även om jag tror att överskottsenergi och lite trots är det mest troliga så är det ju inget som hindrar att man kollar upp hästen för säkerhets skull.

Senast ändrad:

KL

Om man misstänker att hästen har ont förstår inte riktigt jag heller varför man rider. Kolla igenom hästen med massör och/eller veterinär för att utesluta smärta. Visst kan det ju vara överskottsenergi (och trots) också, men misstänker man smärta tycker jag man börjar där.

Även om sadeln är utpassad av sadelutprovare kan det vara bra att kolla med någon mer. En kompis till mig berättade te om en kompis till henne som fått hjälp av en sadelutprovare för att hitta en sadel som passade hennes häst, och ändå blev det en sadel som inte låg riktigt bra, som dessutom var felsydd.

Efter en månad ungefär så förändrades min häst också, hon började skjuta rygg när man satt upp, stegrade och tog bettet och bara sprang. Efter att ha vart hästlös i ett halvår så hade jag varken balans eller självförtroende för att kunna sitta kvar på henne så därför fick stallägaren rida henne ett par veckor, hon bara studsade, bockade, backade och sprang okontrollerat. Jag red med varje tur på en annan häst för att se hur hon sakta blev mer kontrollerbar och jag fick då se hur stallägaren gjorde - för hon gjorde ingenting. Hon satt där med långa tyglar och höll sig bara kvar och när jag red henne så ville jag hjälpa henne så mycket, så jag försökte få henne att sluta och så vidare. Men stallägaren satt bara där och lät henne hålla på tills hon tröttnade, bara hon gick framåt.

Jag började sedan rida henne med sällskap och visst fick jag hålla i mig i början och bara lära sig att sitta djupt i sadeln. Tillslut slutade hon att bråka men då började hon istället att stanna och där stod hon, blixtstilla utan att röra sig. Jag försökte vänta ut henne flera gånger men det funkade inte. Jag tog då hjälp av en tränare som bad mig att sätta på gummisnodd och alltid ha med ett spö, fast hon var spörädd.

När hon stod stilla så gick hon med på att backa, men inte att gå framåt. Så jag backade, flera kilometer. Tillslut så valde hon själv att gå framåt för att det var lättare att gå framåt än bakåt. Och nu fungerar ridningen, peppar peppar ;)

Jag var flera gånger påväg att ge upp och ville sälja henne. Men min mamma fick mig att tänka om, för hästen som jag blev så förälskad i fanns ju faktiskt där, någonstans.

Så tänk efter både tre och fyra gånger innan du bestämmer dig för att sälja hästen. Hästar ska vara roligt att hålla på med, men bara du löser det här problemet så kommer det att bli roligt.
Lycka till! :)

En kompis till mig berättade te om en kompis till henne som fått hjälp av en sadelutprovare för att hitta en sadel som passade hennes häst, och ändå blev det en sadel som inte låg riktigt bra, som dessutom var felsydd.

Och just därför, för att man idag kan bli "diplomerad sadelutprovare" på en helgkurs i princip, anlitar jag en kunnig och erfaren sadelmakare inom hästsport istället. Samt tittar alltid igenom själva sadeln noga själv numera.

Ta det nu lugnt!

Ingen hets och panik, det behöver inte vara nåt fel alls.

Hästen har lite överskottsenergi och har kommit på att den kan skrämmas och sätta sig i respekt. Lukas här gör så tidvis. Inte är det nåt fel på honom!

Två saker, hantera mera. Inte nödvändigt ridning utan bara just hantering. Och sen bara vara. Ni har en resa och en kamp framför er, tror nog att när ni är igenom det så har ni växt ihop.

Tror nog att det löser sig, är du orolig så kan du ju utreda värk mm. Om inte annat för att lugna din oro. Inte för att jag tycker att man ska blunda för att hästen kan ha ont.

Ptr

Min förra häst blev skogstokig på vintern. Gick mest på bakbenen och hoppade omkring. Vintern var hans årstid. Han mådde skitbra och fick energi från helvetet när kylan kom. På sommaren lugnade han ner sig och vilken nybörjare som helst kunde rida honom.
Vet även fler hästar som reagerat så. Din häst kanske också reagerar på kylan och blir full med energi och bus?!

Nu kanske någon redan skrivit det här men jag har inte orkat läsa hela tråden.

Japp! Jag har en sån.
Energi från helvetet var en bra beskrivning. Han är billig varje vinter ;)

Hej!
Såklart bör du ju utesluta smärta i första hand, som du redan är inne på. VARFÖR misstänker du smärta i bakkärran? Andra symptom än bockandet?

Sitter du och tror att hästen kanske har ont så rider du förmodligen "mesigare", snällare och är mindre konsekvent än ifall du var säker på om hästen var frisk och smärtfri, man vill ju såklart inte vara för tuff mot en häst som har ont. En häst lär sig snabbt vad som är okej att göra under ryttare och vad som inte är ok, och har du varit för "snäll" har säkert hästen tagit sig mer och mer friheter och den onda cirkeln är igång.

Som flera andra skrivit låter beteendet i sig som bus/lek/olat. Han kanske har en massa överskottsenergi som inte får utlopp någon annanstans så han tar chansen att dra en repa när han kan!
Är hagen isig? Har han grepp i skorna i hagen? Har han kompis att leka med ute och isåfall, gör han det? Har du räknat på foderstaten? Har han bra kondition? Hull?
Hur beter han sig under andra ryttare? Hur mkt rids han och får han nog omväxlande arbete och får han jobba nog hårt? Rider du väldigt kontrollerat eller låter du honom sträcka ut och bara ha skoj även under ryttare? Har du provat att longera innan ridning?

och idag fortsatte han krångla. Då skrittade vi ut och tränade lite halter längs vägen när han plöstligt skiker "Iiiiiiii" och börjar studsa/springa. Jätte obehagligt.
Jag skulle se över kraftfodret, servera stråfoder så långt det bra går och enbart lägga till dte som verkligen verkligen behövs i karftfoderväg sen.

Lina alltid innan uppsittning, pipet tycker jag låter väldigt som överskottsenergi. Lina tills han travar/galopperar hyfsat lugnt.

Att träna halter och bara skritta en häst med sån överskottsenergi tror jag bara gör saken värre och det blir precis som du skriver hände. Det kokar över. Och gör det det har man inte mycket att säga till om.

Tänk framåt utan att bromsa för mycket. Skritta och trava utan större krav så hästen får ur sej det värsta. Galoppera bara om det känns okej.

Är han ute i hagen tillräckligt länge? Har han kompisar att busa med?
Och ffa, ta honom till vetrinär om du misstänker ont.

Min egen blir också 'rätt pigg' varje höst. Och han piper innan det smäller om överskottsenergin börjar spira. FFA om jag 'håller honom kort' och bara bromsar. Till slut klarar dom bara inte att hålla sej i skinnet längre.

Har en sån häst på jobbet. På henne handlar det bara om överskottsenergi (Tyskland = Hästarna går bara ut i hage ibland), när hon inte fått röra sig fritt på länge. Då piper hon och flyger i luften åt ALLT. När möjligheten finns låter jag henne lösgaloppera innan ridning, om inte longerar jag eller ser till att hon får komma ut i hagen. Det funkar hur bra som helst:)

Åh vilka minnen som dök upp nu! Min fina snälla dressyrhäst blev som förbytt särskillt vår och höst. Det som faktiskt funkade (fast jag gjorde det inte med flit) var att låta henne hållas, hon bockade studsade hoppade och pep och jag satt och skrattade (hon rörde sig inte i sidled, bara uppåt/framåt). Hon avslutade med att ställa sig på bakbenen rätt upp, en som red med sa att hon tänker ALDRIG sätta sig på min häst nån mer gång efter att ha sett det där. Men efter hon landade så bara skrittade hon på som om ingenting hade hänt. Som att hon väntade på en reaktion från mig och när den uteblev var det inge kul längre... Men hon behövde rejält med motion och tankearbete för att hålla sig på mattan, ingen vila där inte!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025