Sv: rädd för hästar...
Tingan skrev:
Jag lägger mig ju inte i. Det går ju inte eftersom jag är rädd. Men det JAG har reagerat på att de som leder hästarna gör själva arbetet åt barnen. De ska svänga runt koner, men istället så leder de hästarna runt. Ska stanna hästen men det gör den som leder. Då känner jag faktiskt att jag vill säga till. Så både föraren och dottern hör. Vill inte betala massa pengar på att dottern ska bli ledad runt banan.
Hur hade du som ridlärare gjort??
Visst kan ridlärare vara känsliga för kritik, det gäller att du framför den på rätt sätt. Men det är bra att du reagerar över det som är fel.
Jag anser inte heller att man ska betala massor för att eleven inte ska lära sig ordentligt oavsett om det är litet.
Jag har snarlik erfarenhet ifrån min brorsdotter som red förra hösten på ridlekis. Oerhört hattigt mellan gångerna och ridläraren korrigerade inte sitsen ordentligt på dem. Jag är inte ensam om att anse att man måste korrigera sitsen från början och visar man dem lugnt hur de ska göra så klarar de mer än vad man tror, man måste bara vara snabb med beröm så snart de har gjort något bra.
Sitsen och säkerheten måste korrigeras så snart de sitter i sadeln, lär de in sig fel en gång så är det oerhört svårt att korrigera. Risken är att ungen tröttnar. Men får de en balans mellan kritik och beröm så tröttnar de inte. Balansen är viktig! Beröm måste de få! Gäller barn och djur lika!
Detta vet jag genom lång erfarenhet av nybörjarlektioner.
För dig som är förälder och hästrädd, så håller jag de flesta här i tråden att försöka lära dig så mycket som möjligt och få kontakt med hästarna på ett positivt sätt, då kan rädslan släppa. Men det måste vara lugnt och i din takt efter vad du är mogen för. Börja med mycket snälla och väldresserade hästar. En väldresserad och disciplinerad häst är sådana hästar du kan gå under magen på eller på stallplanen ställa och de står kvar medan du fixar med saker, eller om du reser upp ett hinder du ställer ifrån dig hästen och den står kvar. Du måste få en bra kommunikation mellan dig och hästen, bygga upp förtroendet.
För din dotter, om du inte är nöjd med den här ridskolan efter att du ställt lite krav på dem, ta henne därifrån, ta henne till någon privatryttare som är duktig med nybörjare och sedan till hösten byt ridskola för henne.