Rädd för hästar,hjälp!

Sv: Rädd för hästar,hjälp!

Varför i all världen har du häst:confused:

Det finns massor av andra saker att göra på fritiden, det finns smådjur som du inte behöver vara rädd för, förstår inte varför du utsätter dej själv:confused:

Snällt sagt då-INTE!!:mad:
Man ska ju för f** stärka och hjälpa dom som är rädda för något! INTE trycka ner dom och säga något i stil med "det finns nog inget mer för dig att göra" - För det är väl så du menar?
Peppa den som är rädd istället!
Man ska utmana sina rädslor, det stärker självförtroendet!
Skulle du vilja att någon sa så till dig, stärker det ditt självförtroende kanske? Skulle inte tro det va!

Min mamma har ridit massor förut, men nu har hon blivit rädd för hästar och vågar inte rida, kratsa bakhovar m.m.
Men hon älskar ju hästar fortfarande och tycker det är jättekul att rida!
I början så stod hon och bara klappade och tittade på hästarna, nu har hon kommit så långt att hon kan borsta en av hästarna och t.o.m leda en utav dom! Jättebra mamma! :)
Hon har inte helt fått bort sin rädsla, men hon jobbar på det!

Jag skulle aldrig få för mig att säga till någon så som flashlight skrev :eek:

Till fettso: Lycka till och ta allt i DIN egen takt, känn ingen press! :)

Sv: Rädd för hästar,hjälp!

Rädsla kan ju ha tusen orsaker. För en del är det dåliga erfarenheter, för andra kan det vara ett tix - att man mentalt fantiserar ihop hemska händelser utan att kunna kontrollera det riktigt. Ibland hänger det ihop med andra saker - föräldraskap är en stor vanlig orsak till att man som förälder plötsligt blir mer rädd och orolig.

Oavsätt vad som är anledningen så måste man fundera om rädslan man har är realistisk eller inte. I detta fall skulle jag säga att den inte är det. Det finns en möjlighet till olycka men om du vill syssla med sporten så ska du inte behöva vara rädd för den. Rädslan är ju inte till ngn nytta om du iaf bestämt dig för att det realistiskt sätt inte är ngt att avstå ifrån pga riskerna.

Frågan är ju varför just du är rädd. Är du rädd för smärtan? För döden? För andra konsekvenser?

Oftast kommer rädsla av okunskap och oförståelse. Om vi inte förstår hästarna och kan läsa dem så blir de för oss oförutsägbara - mao vet vi inte vad den kommer göra, när eller varför. Självklart blir då dessa stora djur skrämmande för oss.
Samma sak om man aldrig upplevt det man är rädd för. Tex. att ramla av. Har man aldrig ramlat av men ridit länge är man ofta mer orolig än andra över att göra det. Varför? För att man inte vet hur det känns men också för att man inte vet hur man ska hantera situationen. Det är en mkt stor del av detta med rädsla. Hur hanterar jag situationen om den skulle inträffa och skulle jag lyckas?

Nu har jag kanske predikat klart om detta stora ämne. ;)

Det är svårt att veta hur just du ska göra, men kanske kommer du själv på hur du kan trottsa din rädsla om du kan lokalisera den?

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 009
Senast: Cornelia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar