Rädd för att klippa klorna

Cezzan

Trådstartare
Vår lilla tik är rädd för att få klorna klippta.
Hon var inte ett dugg rädd för det när vi fick henne, första gången gick det jättebra. Vi tog det jättelugnt och försiktigt och hon var lugnet själv. Vi klippte henne inte i pulpan, och hon var inte upprörd etterpå heller.
Men nu blir hon bara räddare och räddare! Vi får smygklippa en klo åt gången när hon sover. Hon har aldrig vaknat när vi gjort det, vi gör det bara när hon sover riktigt djupt, för att vi inte ska spä på hennes rädsla, men vi vill ju att hon ska acceptera att vi klipper hennes klor.
Just nu tränar vi på att hon får ha klotången liggandes på tassen, och att jag har tången i handen när hon gör vacker tass, allt detta under mycket beröm och belöning.
Hur tycker ni att vi ska fortsätta?
Hur tränar ni tångrädda hundar?

Sv: Rädd för att klippa klorna

Leonbergern var jätterädd för att klippa i början, första gången kissade hon på sig :crazy: Nu sitter hon fint när vi tar fram & ligger å sidan när vi tar baktassarna :)

Jag har varit extrem med tasspillande, så fort valpen legat i soffan/famnen har jag klappat som vanligt & liksom ägnat tassarna lika stor uppmörksamhet.. tryckt lite så man kan se klorna ordentligt osv.. Eftersom det bara skett i avslappnade stunder har det blivit ok att röra tassarna. Sen låg hon i min dåvarande sambos knä & han höll upp leksak som hon bet i, så klippte jag ett par klor & berömde berömde så fort vi klippt en! Där fick man gå på äggskal, lite lite i taget.. Sen mindre & mindre avledning, flera klor i taget innan beröm etc. Vi var två hela tiden i början, likaså när vi tränade henne att ligga på sidan när jag klippte bak, så hon fick lite annat att tänka på.

Vet inte om det var till nån hjälp..

Min yngsta var hysterisk i början:crazy:
När hon lärde sig "nej" så gick det lättare!
Jag har aldrig lagt mina hundar när jag klippt dem, dom får stå eller sitta.. Rycker dom så säger jag nej! Från början så tog jag bara en tass i taget å massor av beröm efter!
Man bara håller kvar tassen och ger dom inget val, lixom!
Dom ger sig till slut! Jag lovar!
Gör inga konstigheter av det bara, ta en tass, håll kvar, klipp, massor av beröm!!!
Ta nästa tass nån timme efter,,

Min yngsta (nio månader) kollar efter godisburken när jag tar fram klotången nuförtiden:rofl:
Lycka till!!
//C

Min lilla Mygga var helt paniskt rädd då jag fick henne. Hon skrek och började nästan hyperventilera då klotången kom fram. Hon har aldrig varit med om något hemskt vid kloklippning. Men reagerade ändå så här. Kraftigare när hon var ny här än hemma hos sin uppfödare som kände henne mer.
Vi började tassterapi med att vi bara skulle få röra hennes tassar. Hon fick belöning, beröm och så när vi fick röra hennes tassar.
Nu gör vi kloklippningen till klippningsfestival som jag kallar det. Den här hunden reagerar enormt stark för beröm. Så vi tjoar och tjimmar och firar hennes mod. Och hon är så stolt och lycklig efter varje kloklippning. Det brukar även firas med några av hennes favoritgodisar.
Nu för tiden kan man plocka fram klosaxen utan att hunden springer och gömmer sig alternativt tjuter av skräck. Hon kan nästan slappna av tom.
Jag tror även att det hjälpt henne att se den andra hunden vara så avslappnad och orädd gällande klotrimning.
Du kanske kan få låna Flugan. Hon är bra på att avdramatisera saker för andra djur. Hon kan bo med råttorna. De är väl lika stora?:angel: ;)

Min pappas collie är hysteriskt rädd för kloklippning.
Nu kör vi maskin.. Fått låna en kloslipmaskin av min valptränare. Funkar toppenbra. En brukar hålla hunden vid huvudet (han står upp) och pratar lugnande, en sitter och slipar.. Vi har även än som håller i bak då han tenderar att sätta sig ner:)
Så mitt tips är en kloslipmaskin.

Försökte att träna bort rädslan, men det gick inte.. Vi får göra allt med hans tassar förutom att klippa dem med klotången..

Jag tror ni har gjort det till en stor grej från början.
Jag tar det aldrig lugnt eller visar att kloklippning kan vara obehagligt.
Min kloklippare ligger lite här och där, så hundarna lär sig inte att när jag går till en viss låda så är det kloklippning som gäller.
Jag säger heller aldrig något. Ropar bara på hunden som ska klippas, sen klipper jag.
Jag krånglar aldrig till det.

:) Min tik är förbenat svår med klorna, och har alltid varit. Såfort man tagit tag i ena tassen och ska klippa, då rycker hon åt sig tassen, värst är det bak. Grinar illa brukar hon också göra, som en Mr Bean i hundgestalt ;)

Har provat det mesta, köttbullar/skinka/korv som jag matat med för varje klo eller tass, eller så har godbitarna legat framför henne så hon fått efteråt, nästan brottat ner henne, stadigt tag i tassen och klippt utav bara h-vete snabbt och sedan släppt henne, vad har vi mer gjort...provat en klo om dagen, haft nån annan som viftat med skinka framför hennes nos medans jag klippt, ja vi har nog prövat det mesta! :D

Men här om dagen, då var jag ute på en långrunda i skogen i krävande terräng, och hunden var härligt nöjdtrött efteråt, och då tänkte jag,

" - Näe, nu ska fanimej hunden få klippt klorna en gång för alla!"

Hunden hade lagt sig på tomten, och jag kilade in, hämtade klotången, satte mig ner jämte henne och sa,

" - Nu, miss, nu ska vi klippa klor!"

Så satte jag i gång, och jag höll på å tappa hakan, hundrackarn lågt helt STILLA när jag klippte henne! :eek: Totalt 5-10 minuter tog det totalt med alla klorna, och jag var helt salig :)

Som belöning fick hon två stycken skivor påläggsskinka som hon snabbt glufsade i sig:d

Men det kan vara värt att prova, att låta hunden vara riktigt trött i både huvud och kropp innan man klipper. Jag ska allt prova det nästa vecka igen i alla fall!

Min syster har samma problem med sin äldsta hund...
De lämnar in honom på kloklippning i en djuraffär, hämtar honom en kvart senare och det går jättebra, han står som ett ljus:D
Så prova det, det ska tydligen vara vanligt att det funkar jättebra sålänge matte och husse inte är i närheten!
Hon betalar väl 50 kr per gång för det tror jag...

Vill du göra det själv, så vänj henne vid att ni pillar massor på tassar och klor utan att kloklipparen är med till en början.
"oja" er inte och tyck inte synd om henne, för då förstärks hennes rädsla.
Sen kan ni ta med kloklipparen, pilla på klorna som förut och klippa lite med kloklipparen en bit ifrån klorna, i luften. Gå succesivt allt närmare och låtsasklipp precis ovanför klorna, och tillslut kanske ni kan avsluta med att klippa yttepyttelite på en klo.
Avsluta med belöning, min tjej som hatar att bli borstad vet att hon får godis efter, så hon står ut. Och kutar foort till godislådan när jag säger "då var vi klara!":D

Hon kanske har märkt att ni blir försiktigare när hon blir rädd?

Jag har råkat klippa i pulpan på min hund och efter det tyckte hon inte att det var så kul. Jag var jättemesig också och tyckte det var svårt att klippa när hon krånglade.

Sen började jag göra på ett annat sätt. håller jag i en tass får hon inte dra sig loss, jag håller tills hon inte rycker. Efter att jag började med den metoden är hon en ängel, ligger bara och väntar på att jag ska bli klar. Jag gör alltså ingen stor grej av det, när jag ska klippa klorna får hon finna sig i det och vänta tills det är klart. Och det har hon förstått.

Sen har jag en riktigt bra klotång också så jag behöver aldrig vara rädd att klippa för långt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 126
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 999
Senast: snorp
·
Hundhälsa Vår 5 månader gamla valp tycker att varje kloklippning är en nära-döden-upplevelse, och jag upplever att det blir värre och värre för...
2
Svar
32
· Visningar
3 885
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
3 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka