rädd för att dra

fryckan

Trådstartare
Jag har en goldiekille som jag tänkt lära dra en pulka mest på skoj. Tyvärr gillar han det inte speciellt mycket och verkar vara rädd när det låter bakom honom. Han ser missnöjd utan redan när jag sätter på skaklarna. Finns det något sätt man kan vänja honom vid detta eller ska jag bara låta honom slippa det?

Sv: rädd för att dra

Våran goldentik var också skeptisk ibörjan.
Men efter att ha fått dragit pulkan korta svängar
och vi hjälpte henne i kurvor osv,
så har hon förstått vad det går ut på
och är jättelycklig och fokuserad när hon drar.

Ta det bara lugnt och mjäka inte för mkt ;)

Det bästa är att vänja dem vid en sak i taget. Om inte hunden är van vid sele så börjar man med enbart sele några gånger. Nästa är att lägga till skalm/skaklar och dra med det plus selen då givetvis några gånger. Om han sen inte tycker om ljudet från pulkan så drar antingen du eller någon annan den bakom honom på en bits avstånd några gånger, lite närmare för varje gång. Och till slut kopplar man ihop alltihop och det funkar. Allra sista när han kan dra tom pulka/vagn så sätter man i lite tyngd och ökar efterhand tills man kan sätta t ex det barn som man har tänkt ska åka.

Tillägg: Glöm inte uppmuntra om det inte går så bra och beröm när det går bra.

Senast ändrad:

vad gillar han då?

min tik var väldigt skeptisk mot pulkan i början, men eftersom hon är en sucker förö godis och att springa så lockade jag till mig hennes uppmärksamhet med godis och sen sprang vi och vips så var det mycket roligare! nu (2 ggr senare) drar hon den helt obekymrat över snövallar och på skrapande is.

så försök få in något roligt i dragandet, och som de andra sagt, introducera sele, skaklar och pulka lite i taget. ni kanske kan ta pulkan i hand och dra med den på en promenad?

Min hund var också lite tveksam på ljudet när jag började dra med honom och jag började från ruta 1. Första gången fick han dra ett koppel bakom sig så han kände att någonting hängde bakom honom. När han klarade av det (efter 1,5 min) hängde jag ett halvstryp med kedja bakom och det lät lite mer men inte för mycket. Näst gång hade jag en pantflaska med mackaroner i så det risslade och rasslade och for och sen satte jag dit en pulka.

Gick väldigt smärtfritt och nu tycker han det är jättekul att dra. Matte måste springa eller ha 5 meters koppel för att han ska vara nöjd :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 867
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 076
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka