Rädd, Depp, Orolig..

FailGirl

Trådstartare
Hej!.
Köpte ett Varmblodssto i juni/juli. Rider henne som vanligt, men många säger att hon har ont i ryggen, ännu. Har kallat en kotknäckare som knäckte tillbaka en kota. Och Stoet hugger fortf. i luften. Mamma och jag tror att det är en ful vana. Och nu är det så att jag inte vågar Rida henne. Har varit nära på att bli avslängd. Hon är riktigt pigg och dryg. Är alltid deppremerad i stallet, Ingen där gillar Requin, (Hästen) Dels för att hon är dryg att ta in från hagen. Vet inte vad jag ska göra, Senast för en stunds sen konstanterade jag, igen, att hon är för svår, att jag inte klarar av henne. Men jag älskar henne, över hela mitt hjärta. Är också jävligt feg, Vågar inte mycket. Knappt prata med min ridlärare (Rider lektion en gång i veckan osv). Så .. Behöver råd. Longerar henne så mycket det går, men det är svårt pga ridhuset är uppt. hela tin' Vågar inte rida ut.. Är allmänt rädd för henne.:(
Vill ha råd... :cry:

Sv: Rädd, Depp, Orolig..

Åh, vad ledsen jag blir när jag läser det här. Det ska ju vara kul att ha häst!

Först och främst skulle jag vilja tipsa dig om att ta ut en veterinär och ni tror att hästen kan ha ont. Kolla så hästen inte har ont och därför uppför sig "illa". När man vet att den inte har ont kan man ta itu med resten.

Prata med din tränare om detta, hur du känner. Berätta att du är rädd. Kanske får du hitta en tränare att träna hantering från marken om du inte kan få hjälp med det av din vanliga tränare.
Det finns tränare som har specialintriktat sig på problemlösning och hantering utöver ridningen. Be din mamma om hjälp att hitta en sån tränare.

Jag jobbar själv som tränare och har haft en hel del unga tjejer som är rädda och har problem med hästen, äldre kvinnor med. Det är inget konstigt att man måste be om hjälp ibland. Och hellre att man gör det i tid. Ju fortare man tar tag i ett problem, desto mindre allvarligt hinner det bli.

Hästar är inte dumma för att dumma sig. Om de protesterar finns det ett skäl. Antingen har de ont, orkar inte, eller så förstår de inte eller är rädda etc etc.
Hästar är lite lata av naturen. Men om vi lyckas motivera dem så håller de humöret och vill arbeta.

Försök att inte ta det personligt om människor blir arga över din häst. DU har inte gjort fel.

Hur gammal är du?

Är din häst ordentligt ridhutbildad?
Vad gjorde den innan du fick den?
Vad får den för foder?
Är sadel och bett ordentligt utprovat?
Hur går den i hage(tid ute och storlek av hage och har den kompisar)?

Hoppas, hoppas du kan hitta en tränare som kan hjälpa dig! Det är inte alls kul att en ung tjej känner så här. Att rida och ha häst är ju något vi gör för att det ska vara kul. Hoppas du kan hitta tillbaks till glädjen igen!
Lycka till!

Jag är 15 år gammal, Mitt sto ska vara riktigt utbildad. Hon tränades för att bli ridhäst. Hon får vitaminer, Biotin(Hennes hovar är ganska trasiga). Mineraler och Aktiv (Hon får inge havre, då blir hon tokig). 'Kotknäckaren' kom mamma ringde checkade sadeln och den var perfekt för henne, Samt bättet. Hon kommer ut 7-8 på morgonen och kommer in 15.00 Ungefär. Hon får för tillfället i en halvstor hage.. Hon har en valack bredvid sig,
Vi har inte riktigt bra ekonomi också så .. Lite svårt ;/

Åh men du... det där låter ju verkligen jättejobbigt!

Ska försöka sammanfatta lite funderingar:

Försök ta reda på om hästen faktiskt har ont. När hästen är kollad av veterinär och en duktig massör kan du gå vidare.

Sedan har jag träffat många varmblodsston som faktiskt har ett "huggormsbeteende" - ofta menar de inte just något med sitt ilskna utseende utan de är mest bara lite otåliga...

Travhästar är generellt sett (jag har ju inte träffat din så jag utgår från de jag har känt) något av arbetsnarkomaner och behöver ofta massor med mental stimulans. Just nu kan du inte ge henne det på grund av din rädsla. Då blir det lätt lite moment 22 över det hela - du törs inte, hon blir ännu mer otålig på grund av understimulans, du blir räddare och så vidare. Finns det någon i din omgivning som är duktig, lugn och pedagogisk och som kunde hjälpa dig? Kanske rent av någon som kan hjälpa dig att testa vad som händer med henne om man motionerar henne intensivt (måste inte vara långa jobbiga pass men ofta) en period för att se om ni kan bryta cirkeln?

Finns det ingen annan än din tränare som kan hjälpa dig?

Min spontana känsla av det du skriver är att du inte litar på din tränare. Hade du känt dig trygg med henne/honom hade du ju sannolikt vågat berätta hur du känner och vad som blivit fel. Har din tränare erfarenhet av travare eller har du kanske hittat en av dessa tränare som ser det som att denne "offrar sig" och tränar din häst fast den inte är ett halvblod? Tyvärr finns det ju sådana tränare...

Kan du köra häst? Kanske känner du dig (som jag) tryggare och stabilare som kusk än som ryttare? I så fall kan det ju vara ett bra sätt att få igång träningen av hästen lite. Men jag rekommenderar INTE att du kör henne om du inte är van. Och om du ska köra bör du förstås vidta säkerhetsåtgärder innan du testar hur hon är att köra (om du inte redan kör henne vill säga).

Kan du inte hitta någon som kan hjälpa dig att träna lite från marken? Akademisk ridkonsttränare brukar ofta jobba hästen mycket från marken innan man börjar arbeta uppsuttet. Det gäller ju att kräva lagom mycket av hästen också - en travare har ju sedan den är ett år gammal tränats på att lägga volter med vagn, utåtställd för att det är så voltstarter på travbanan går till... så bara att be hästen att svänga med kroppen en smula ställd inåt är en rätt stor sak för en travtränad häst, i vart fall för vissa.

Oj... det blev en hel massa nu... men jag hoppas att du kan hitta något litet gruskorn av hopp i det jag skrivit! Det är ju jättesvårt att ge råd när man inte känner vare sig dig eller din häst förstås och allt det ovanstående gäller bara om din häst faktiskt inte är farlig - är hon mycket utåtagerande och om du är ovan så kan det bli en farlig kombination.

Klart är i alla fall att du behöver hjälp!!!

Och klart är också att för att du skall kunna få hjälp så måste du faktiskt komma över din rädsla för att berätta om din rädsla... du måste våga öppna dig för någon och be om hjälp innan det här går alldeles överstyr!

En stor tröstkram från mig som inte är rädd för många hästar från marken men som ofta känner ridrädsla...

Kom på en annan sak när jag skrev, dessutom hann du svara medan jag skrev också så en del av det jag skrev kanske känns mindre aktuellt nu när jag läst ditt andra inlägg.

Finns det ingen ridtravarklubb eller liknande i din omgivning? Där finns det ju i så fall fler som har de där underbara men lite svårutbildade travarna som kanske kan hjälpa dig att komma igång?

schelin: Har en medryttare som ska rida henne i helgen, Sen ska jag försöka 'jogga' henne lite när ridhuset är ledigt. Ska någon gång ut på utebanan, och låta henne pulsa lite i snön där. Min mamma har haft ett varmblod förut, (Släkting till våran nu ;) ) . Hon kan köra, har äver tömkört min förra Sköthäst. (Bångstyrig islänning på 28 år). Men kommer överlämna körandet till min mor. Men, vi lär vänta pga hon har opererat knä för ett års sen, Mage för två års sen o Njure för fyra veckor sen. Så körning lär vänta. Jag har tappat tillit till min tränare, till alla människor egentligen. Tränar NH När jag har stalljour, (Ridhuset för mig sj då) . Brukar även släppa henne så hon får springa av sig. JAg har ridit länge, enda sen jag var ungefär 4 - 6. Nu är jag 15, snart 16. Men, vi måste vänta lite med att hitta en tränare, Och min nuvarande vet inte ett Skit om travare . Förutom att dom inte är bra ridhästar (FNYS!).. och de finns en, men den liggernästan en halvtimme bort. (Requin är även en som är typ 'rondell'häst. (Steppar runt i vagnen när man är i rondeller m.m som de är ganska många ;/)

Senast ändrad:

Om du låter henne stå brett i släpet så går det kanske bättre?! Ställ mellanväggen åt sidan där bak eller ta ut den helt om det går. Då får hon bättre plats att balansera sig själv.
En halvtimmes färd är inte så farligt om du verkligen får rätt hjälp där!

Kallebus: Ja, Men vi har ingen transport heller , ;/ Men, vi kommer skaffa , det vet jag.. (Tjatar .. ) Och, om vi ska åka någonstans, kan jag låna av en kompis, som också har travare. Ska prova ta bort mellanväggen nästa gång vi ska ut och åka med henne .

Jag skulle precis som övriga tro att hästen behöver få mer stimulans.

Har den många kompisar och går i stooor hage som är kuperad kan de få ur sig lite mer energi och få mer mental stimulans.
Men många varmblodstravare behöver som sagt jobba mycket och verkligen blåsa ur systemet.
Jag skulle gissa på att lilla fröken kanske varannan eller var tredje dag skulle behöva blåsa ur sig så hon blir svettig.

Det är svårt att ge så mycket tips utan att ha sett hästen och dig.
Men om du blir rädd känner ofta hästen det. Ofta blir man lite passiv då man blir rädd. Man tar inte så mkt initiativ, blir långsam eller så blir man hetsig och arg.
Det man får göra är att fejka ett lugn. Du bestämmer redan innan vad du ska göra för saker. Och ser till att du får som du vill, lugnt och bestämt.
Om du hela tiden tar mycket initiativ och driver igenom dem så inser hästen att du tagit kommandot och är ledaren. Om du också ser till att göra saker som inte är för svårt eller läskigt eller gör ont så märker hästen att du tar bra beslut, är en bra ledare och låter dig sköta ledarskapet, litar på dig och vill vara dig till lags. Den förstår att det då blir bäst.

Har du inte råd att träna, svårt att åka iväg etc så skulle jag rekommendera dig att kolla upp om det kommer tränare som är bra runt ikring dina trakter och försöka åka och kolla. Man kan lära sig ganska mycket av att titta.
Kanske finns det någon tränare du kan få hjälpa till hos. Du kanske kan hjälpa den att mocka, ta in/ut-hästar etc mot att få lektioner.
Så gör jag ibland med mina små-tjejer. Och de kan ibland få vara med när jag tränar andra hästar. Så kan jag förklara vad jag gör och varför. Sen kan de ta med sig den lärdomen till egen häst.
Jag har själv haft såna tränare. Och vet att fler jobbar så.

Jag rek också att låta hästen åka brett i släpet. Men framför allt: kör sakta! De flesta hästar som trampar runt och blir nervösa vid rondeller och svängar har lite balansproblem och trampar runt för att de tappar balansen just då människan kör lite för tvära svängar eller för ryckigt/gasar och bromsar för fort. Så kör saktare än ni tror är nödvändigt och ta ut svängarna.

Det är jätteviktigt att du kan ha en bra relation med din tränare och att du vågar prata med den. Varmblodstravare har absolut lite svårare för sig i ridningen än många andra raser. Men de har ofta en fin arbetsvilja, betydligt mer än tex halvbloden. Och det är mycket värt!
Om DU trivs och är nöjd med din häst så ska ingen annan få dig att känna att hästen är dålig eller mindre värd på något sätt. Som tränare måste man säga lite tråkiga sanningar ibland. Men man måste också ge positiv feedback så att ryttaren och hästen mår bra. Ingen lär sig saker om man är nedtryckt i skosulorna. Så som tränare måste man inbjuda förtroende och driva på lagom mycket. Vissa tränare är skickliga på en del saker.
Försök hitta en tränare som inte bara är bra på att rida. Men som du litar på, vågar prata med och kan sporra dig på rätt sätt.

Vågar man inte säga att man är rädd kan man ju aldrig få hjälp med det.
Jag tycker du är jättemodig som erkänner det!

Det är så synd att du bor så långt bort från mig, eller ja så långt är det ju inte men för långt för det jag tänker... dvs att du borde rida för min tränare. Hon är jätteduktig på att bygga upp både ryttarens och hästens självförtroende...

Du... mår du riktigt bra själv? Alltså om man plockar bort hästproblemen ur ekvationen?

Jag tror att du behöver få lite allmän hjälp i livet. Snubblade över lite andra texter som jag är rätt säker på att du skrivit... och det känns som om du är en rätt ledsen liten tjej.

Finns det ingen kurator eller något på skolan som kan hjälpa dig att må bättre tror du? Eller i alla fall ge dig lite verktyg för att du skall må bättre?

Förlåt om jag lägger mig i. Det är menat i alla välmening.

tuaphua: När vi hämtade Requin, körde vi riktigt sakta, Mamma Påpekade VARENDA fel pappa gjorde när han körde. (Vi körde nästan 30 ibl 40) . Svängde stora, svängar , inte snäva.
schelin: Nej .. Mår inte bra själv. I Mellanstadiet gick jag hos en kurator, men blev tvungen att sluta då jag bytte skola (Högstadiet hade stängts ner). Började igen i 8:an och höstterminen i nian, Men blev tvungen att sluta, Igen pga hon skulle sluta. Vill ibland bara försvinna från jorden . :/

Detta är Requin:
http://i41.tinypic.com/2z8ag5y.jpg

Senast ändrad:

Tua är way mycket bättre på tränare-biten än jag. Allt jag kan säga, är att hjälp är guld värt.
Jag har varit riktigt rädd för min ena häst (numera såld, dock inte pga dessa problem), och varit på väg att bli rädd för min nuvarande häst. Med förra hästen (vbl.travare, sto) handlade det i grunden om den enorma överskottsenergin som hon byggt upp då hon blev tvungen att vila en period. Jag tryckte ner rädslan långt ner i magen, satt upp på kortkorta tyglar och bara red framåt - bort med överskottet av energi. Det tog ett tag, några månader, men sedan var vi tillbaka på banan igen. (Tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941439). Med nuvarande hästen (fjordvalack, köpt i aug. 2011), gick det aldrig så långt - det var i vissa situationer som han skrämde mig. Han testade mig ganska hårt ute i början, och favoritttricket var att vända hemåt och dra. Han blir hemskt hemskt stark när han gör så, och just när hästen sticker iväg närmast okontrollerat, är det enda i "testande" som skrämmer mig. Bristen på kontroll. Med honom fick jag hjälp, och nu har han slutat vända och sticka iväg. Testandet har öht börjat lägga sig nu. Min rädsla är borta igen, och vi kommer framåt i takt med att uppfostran, förtroendet etc blir bättre. Men hade jag inte fått hjälp, är jag rätt övertygad om att situationen kunde blivit farlig - det är ändå 500kg häst..

Min erfarenhet av vbl.travare, är att de är härliga hästar - men de behöver arbeta. Min förra häst, behöver allra helst ridas varje dag. Då är hon trygg, harmonisk, modig och helt ljuvlig (om än envis med lite gnista). Får hon inte arbeta ordentligt, blir hon närmast farlig att hantera - vet inte var hon ska göra av energin och kan inte koncentrera sig alls = förstår inte vad människan menar. Fysisk stimulans är nummer ett. Mår kroppen bra, mår knoppen bra. Utöver själva motionen, behöver hon en uppgift. Att rida på ridbanan, är ingenting hon uppskattar - dressyr längs en grusväg går däremot utmärkt (då går hon i fina skolor! :D). Jag red lite distansritt med henne. Även de äldre (15-20år) travare jag ridit, har behövt ordentligt med motion och stimulans för att trivas.

Vad jag egentligen ville "prata" om, är ditt mående. Utöver hästeriet. För det påverkar just hästeriet väldigt mycket, eller kanske mest orken. När man blir uppgiven och trött inombords, är det svårt att orka med när det inte flyter på rosenblad. Motgångarna känns enorma och fruktansvärda, och all energin går åt till den känslan.
Jag har själv mått dåligt så länge jag kan minnas, mer eller mindre. Jag har troligast någon form av depression, som utlöstes fullständigt då min bästa vän dog (jag var 15år, gick ut 7e klass). Jag har varit på väg in i väggen flera gånger - idag är jag 20år. Jag är idag ganska stresstålig (klarar många bollar i luften) - när jag har kontroll över momenten; när jag inte har det, är det lätt att jag rasar ihop i en trött hög. Ångest, panik över att jag inte orkar/hinner/kan, total orkeslöshet. Det går väldigt i perioder. Jag har lärt mig att hantera det idag, och kanske främst att ta mig tid för mig själv och se till att jag orkar andas ordentligt. Ser jag till att jag har energi för det jag vill/behöver göra, så går det mesta att lösa i övrigt.
Du skriver att du blivit tvungen att sluta hos skolkuratorerna. Men trivdes du med att gå dit, fungerade det bra med samtal för dig? Tror du att det skulle hjälpa dig, nu också? Isf kanske du kan ta kontakt med BUP, om ingen kurator finns på din skola. Eller, om det finns någon i din närhet, ungdomsmottagningen? På BUP måste din målsman veta om att du går dit, och godkänna det, eftersom du är under 18år. Jag tror inte att detta är nödvändigt hos ungdomsmottagningen. Det låter som att du kan behöva lite stöd i livet i stort, och en bra kurator kan kanske ge dig just det.
Jag hoppas att du inte tar illa upp, kände mest att jag kan relatera till det.

Och du. Att du vågar erkänna att du blivit rädd för din häst, är första steget till att kunna vända det.

Liten: Ja, jag trivdes att gå dit, Få slippa en lektion och bara prata. Ja, det skulle nog funka nu också. Det finns en kurator på skolan, men har tappat tillit till alla människor ungefär. Till och med mina föräldrar. Den enda jag litar på är min Hund. (Bordercollie på 7-8 år..) Min depprimassion (Stavning?) kan nog bero på min vink också, övervikt ;/. (Requin kan bära mig, Utan svårigheter, Hennes förra ägare var också överviktig så ..)

Jag har inte så mycket nytt att komma med, bara min formulering på det hela.

Bara samma erfarenhet att många travare behöver motion och röra på sig - ananrs ser de till att sysselsätta omgivningen... Stoet på min avatar skrämmer fortfarande folk ibland när hon ser ut som en kobra. Känner man henne kan även mindre säkra personer skratta åt hennes hot, utseende och idéer.

Många gånger har jag läst att hästern formar ens karaktär, att den gör oss till en bättre människa (eller liknande formuleringar). Med åren har jag börjat inse hur sant det är - hästar tvingar oss ibland att ta itu med oss själva och våra egna probelm. Och tvingar oss att uppföra oss mer civiliserat för att sammarbetet mellan oss ska fungera. Därmed hjälper det inte att du mår dåligt. Det hjälper ännu mindre att lasta dig för det, typ" skärp dig för din häst skull". Det är inte alls så jag menar, bara en tanke om en orsak till att du får problem med din häst och ytterligare en anledning till att försöka ta tag i de problemen också. Som du säkert vet går det inte att ljuga för en häst.

Tonåren kan vara en omtumlande tid och du verkar ha haft problem under en längre period. Vikten kanske är en del, men jag får en känsla av att det finns annat som ligger bakom också (och det behöver du inte berätta utförligt om här).

En sak som har hjälpt mig med min nya häst är hur upptäckten av hur stor skillnad min attityd gör. Om jag korrigerar honom militäriskt - gör inte si, gör inte så, håll avståndet etc blir han upprorisk. Om jag istället tänker, nu stannar vi, backa lite är du snäll, en gång till så är han plötsligt där jag vill ha honom. Trots att jag gjort samma övningar. Men jag har tänkt på olika sätt.
Beroende på hur din häst är kanske det inte alls fungerar med att vara mjuk - mitt travsto går det inte med till en början, då tar hon över totalt. Några gånger red jag henne enbart på ilska (inte att rekomendera, men just då hade det effekt). Men, när man känner henne behöver jag ofta bara säga att, nej, det är inte tillåtet (eller snarast, du vet att du inte får...)

Nu vet jag inte hur din häst är, men om jag vore du skulle jag nog försöka hitta sitautioner där jag inte känner mig rädd, där ni kan leka, ha kul tillsammans. Så att det blir positivt för er båda. Sedan får du utmana dig själv en liten bit i taget, så att det blir lite svårare, men du fortfarande klarar av det hela utan att bli rädd. Men självklart är en tränare det bästa alternativet. Och om din nuvarande tränare tycker så illa om travare - vad får du då ut av att rida för denne? Kanske bättre att satsa på färre lektioner men för en tränare som passar dig bättre?

För att få din häst att bli av med energin vore det däremot bra om du fick någon annan att rida henne om du inte vågar själv. Bara för att hon inte ska vara så full av energi att hon inte orkar lyssna på dig när ni sak ha kul tillsammans. Ytterligare sätt att få av henne mer energi är om hon kan gå med flera hästar och vara ute längre på dagarna (kan vara svårt att ordna om man inte har eget stall, jag vet).

Niki: Har en medryttare som nu ska rida henne varje tisdag , och ibl på helgerna. Jag går på ridskola, och har min häst uppstallad där. (Försöker få Requin till en vanlig 'dressyr'häst. Dels för hon inte får hoppa pga knän o rygg. Och Tränaren är ridskolechefen, har inte riktigt råd att rida för någon annan pga vår ekonomi inte är så bra. Rider nu på stork (Storvik ovansjö ridklubb)..

Jag har ridit för ridläraren du rider för nu. Vilken rolig slump iom att jag aldrig bott där uppe. Däremot så har jag som yngre varit på ridläger där. Det är nog nästan 20 år sen.

Är det inte billigare att stalla upp hästen i ett annat stall? Finns det inget annat med ridhus? Och sen kunna ta hjälp av annan tränare?
Eller kanske stall med belyst utebana?

Som regel är det sällan rolig stämning på ridskolor tyvärr. Mycket unga tjejer och för fåvuxna så blir det sällan så god stämning och gemenskap. Det blir sån konkurans och rivalitet på ridskolor. Och den stämninger gör att hästarna blir lite retliga med. Förutom att den verkar påverka dig.

Jag har stått i stall där jag inte riktigt trivdes. Fast jag älskade att vara med min häst fick jag ont i magen varje dag innan jag skulle dit.
På ett mindre privatstall kanske det finns någon kunnig person som kan hjälpa dig mot en liten slant eller att du gör ngt åt den, mockar eller så.
Och så slipper du taskiga personer.

Jag har också mått dåligt halva mitt liv. Så jag vet hur det är. Men det gör mig så ledsen att en så ung tjej mår så dåligt och är så ensam.
Hoppas det vänder!:(

Har du ridit på stork? ;o , Vilken slump. Det närmaste stallet är på samma gata jag bor, Men stallägaren vägrar ha häst i stallet. Hittar inga andra stall med Ridhus.. ;/ , men ska nog börja leta. Men är lite rädd att förlora de vänner jag fått där nu. (Tre st som betyder allt för mig..) . Men, ska nog börja leta efter ett annat, lite mindre stall. Trivs samtidigt inte riktigt i Nuvarande stallet.

Senast ändrad:

Jag tycker att du måste börja med dig själv, du måste försöka få hjälp. Du ska inte behöva må så där.

Du radar upp ett par problem, inget av dem oöverstigligt i sig men tillsammans blir det för mycket för dig att bära. Du mår dåligt i dig själv, du lider av att vara överviktig och du har börjat bli rädd för din häst och törs inte lita på NÅGON människa... det kan ingen bära, i synnerhet inte en ung människa.

Så trots att du känner att du inte litar på någon, kan du inte åtminstone göra ett försök att tala med skolkuratorn? Eller kontakta barn och ungdomspsykiatrin? Eller din vårdcentral för att få hjälp vidare? Det är väl i alla fall värt ett försök? Om du redan i dag känner att du inte kan lita på någon och inte tror att någon kan eller vill hjälpa dig så kanske du har turen att bli överbevisad om att du har fel? Och har du talat med dina föräldrar om hur du mår? Kanske kan de hjälpa dig trots allt, eller bara lyssna på dig? Om det inte finns allvarliga underliggande orsaker till att du inte känner att du litar på dem vill säga.

Vad gäller hästeriet så håller jag helt med om att en ridklubb förvisso har många fördelar i form av tillgång till ridhus etc. Men det är också så att det ofta är ett prestigetänkande hos folket på klubben och jag kan ju bara ana hur det skulle kunna vara - du är ung *kan iiiiiiiiiiiiinget*, har en travare *fnys skaffa dig en riktig häst åtminstone* , har risig ekonomi *fnys igen, har man inte de dyyyyyyra ridbyxorna och tränar för minst tre tränare i veckan är man ju iiiiiiiingen* - enligt mina fördomar...Nu kanske det inte alls är så på din ridklubb men om du känner att jag har ens delvis rätt så kanske du borde överväga att flytta hästen.

Säger som det sagts tidigare, kanske finns det något trevligt stall där du kan bli en del av en gemenskap i stallet, ett stall där man hjälper varandra och utvecklas och har roligt tillsammans? Och kanske är det stallet så mycket billigare att du har råd att ta lektioner från den du önskar i stället för att ta lektioner för någon som du inte klickar helt med?

Bara lite nattliga tankar... jag vill så gärna att det ska bli bättre för dig!!!

Och så ett ps... tänk på att det du skriver är ganska lätt att spåra... och det är många som läser här. Genom uppgifterna i ditt allra första inlägg hittade jag texter som du skrivit - andra kan göra samma sak så tänk på vad du skriver så att din situation inte förvärras genom att folk blir arga på dig för saker du skrivit här.

Ska försöka leta lite efter andra stall, Och. är den enda i stallet som har ett varmblod, plus, kände igen mig lite i de du sa om ridskola osv. Tre - fyra personer där är såna 'stallfjortisar' som jag kallar det för.
Oj .. Tänkte nog inte riktigt ;S . Får ändra ..

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka