Råd vid övergång till islandshäst

U

Ultima

Hej alla islandshästvänner!

Efter nästan 20 år på halvblod tänkte jag sälla mig till er skara. Har ridit på ridskola av och till i hela mitt vuxna liv. Men bara en gång i veckan och då går det saaaaaaakta att lära sig ridning eftersom tyvärr talangen inte riktigt finns. Rider hellre än bra om man säger så, men jobbar ständigt på sits och balans.

Är sugen på egen häst om ett par år, då min dotter blir tonåring och stor & kunnig nog att dela ansvaret med mig. Då kommer det av många skäl att bli en islandshäst. Och nu vill jag veta bästa sättet att lära sig denna ras.

Måste/bör jag börja om från början när det gäller ridningen? Ridskola i grupp? Privatlektioner? Medryttare? Vilket tror ni är bäst? Tips på litteratur? Är alla islandshästar lika trygga att hantera på marken, eller är det en myt? Jag har massor av frågor och är tacksam för alla tips.

Vill även veta hur man ska bemöta alla fisförnäma kommentarer om att inte islandshästridning är "riktig" ridning. Ni vet det där med klimakteriemoped:mad:

//40-plussare på G

Sv: Råd vid övergång till islandshäst

Hej!

Vad roligt med ännu med medlem i vår kära islandshästskara! Jag skulle satsa på att börja rida lektion med islandshästar, och i framtiden kanske satsa på att bli medryttare? Alla islandshästar jag mött är oerhört snälla att handskas med, mycket tack vare deras flockuppfostran. Dom har respekt för människor utan att vara tillbakadragna. Självklart finns det undantag, men det är en liten nallebjörn med stort hjärta! Dem flesta som möter en islandshäst byter inriktning just för deras härliga temprament, nallebjörn på marken och viljestarka ridhästar.

Angående dessa lite "uppblåsta" halvblodsryttarna som fäller kommentarer åt höger om vänster om våra kära islänningar... Det är inte så mycket att göra åt. En kommentar som funkar för det mesta är väl "ja men dåså, hoppa upp på en tävlingshäst då så ska du få känna på hur en RIKTIG häst skall vara!" Annars är det bara att strunta i dom, en till kommentar som gör intryck på dem flesta är väl "jaså? du trodde personligheten hängde i vilken ras hästen tillhör? haha vilken ridskola gick du på då?!" lite taskig kan det tyckas men det funkar! ;)

Hoppas vi får se mer av dig här i islandshästforumet!

Jag har en fråga till om just flockuppfostran! Det är väl inte alla i Sverige som anammat detta?
Om man köper en svenskfödd islandshäst kan man väl råka ut för sådana som inte uppfostrats i flock, utan "bara" som en av tre hästar på lilla familjegården?Spelar det stor roll för deras kommande temperament?

//40-plussare på G

Kan också bara säga välkommen till vår skara med islandshästar. Jag gjorde min "övergång" på ett turridningsstall som även hade lektioner. Efter turer och ett antal lektioner blev det till slut en egen häst tillsammans med döttrarna. Det är något jag aldrig ångrat.

Vi har också lyckats omvända några storhästryttare genom att lura upp dem på vår lilla häst och ständigt fått kommentaren "så mycket häst trots att hon är liten".

De flesta Islandshästar jag stött på har varit underbara i hanteringen, haft tålamod med barn osv. Men visst finns det undantag. Tror också att de Islandshästar med bäst psyke är uppfödda i flock, helst på Island.

Har sällan upplevt nedlåtande kommentarer, visst kan en och annan med glimten i ögat komma men aldrig mera än så. Vi tränar ofta på ridskolan och är välkomna att delta i löshoppning och annat som passar även oss. Hur kul som helst.

Stirra er inte blinda på mankhöjden hos er tilltänkta häst; det kommer främst an på RESNINGEN och hästens förmåga att bära en ryttare ;) Det den mindre storleken kan "ställa till det med" är att islänningar ofta är mera viktkänsliga, så balans hos ryttaren är väldigt viktigt. Inte minst för de extra gångarterna - och avarterna därav.

Skulle rekommendera kurser eller lektioner på islandshästar, så att ni får testa olika individer och känna er för. De flesta är trevliga att hantera på marken, men ställer också (olika) stora krav på din förmåga till ledarskap. Det finns flockuppfödda svenskfödda hästar också, det gäller bara att hitta seriösa uppfödare. Vi har en underbar svenskfödd vallack t ex.

Det jag rekommenderar att man försöker köpa sig fri från är eksem; det kostar pengar, oro och inte minst tid - och man kan få en bättre tid som förstgångshästägare.

Att börja läsa kan du göra på nätet:
www.landsbergaislandshastar.se tror jag är adressen. Väldigt rolig gångartsskola :) Sen finns massor av böcker, kolla ditt lokala bibliotek först, även om du sen vill köpa boken så kan du bläddra rätt noga innan.

Och islandshästen har som sagt ofta mycket vilja och attityd. Det är det som är charmen ... :love:

Varför tror du att de hästarna med bästa psyke är födda på island?

De allra flesta uppfödare i Sverige "flockuppföder" sina islandshästar, dvs de får gå i stora hagar tillsammans med andra hästar. Hur många hästar det är i flocken tror jag är av mindre betydelse, så länge det är vettiga individer (som själva blivit flockuppfödda och därmed "talar bra hästspråk").

Fördelen med att köpa svenskfödd islandshäst är att eksemrisken är mindre (men inte borta - jag har själv en svenskfödd eksemhäst...), och vad jag kunnat märka är det inga större skillnader i lynne på islandsfödda och svenskfödda. Möjligen att det finns fler skygga individer bland de islandsfödda (har själv haft en sån - han var omöjlig att fånga i hagen...) och något fler "påflugna" individer bland de svenskfödda. Men 99% av de islandshästar jag träffat har varit mycket trevliga att hantera, oavsett var de är födda.... Och jag har träffat mycket få stora ridhästar / halvblod som varit lika bra vid hantering som "medelislänningen".

Beträffande ridningen så är det nog individuellt hur mycket man måste "lära om". Grunderna är givetvis desamma, och en duktig "storhästryttare" lär sig nog islandshäst relativt snabbt, samtidigt som jag måste erkänna att jag sett ett flertal dressyrryttare försvinna bort i fjärran (i hög hastighet...) på en islandshäst med mycket vilja för att de gör likadant som på dressyrhästarna (mycket säte och skänkel betyder i allmänhet SPRING FORT för en islandshäst....).

Jag var i ungefär samma sits som du för några år sedan. Min då 10-åriga dotter fick för sig att byta ridinriktning. Hon red på en bra ridskola med bra ponnyer och stora, men ville börja rida islandshäst. Vi har en islandsridskola inte långt ifrån och hon fick börja där på prov. Hon var egentligen för liten, men hon klarade av att få både trav och tölt första gången. :) Hon blev förstås helt fast. Började själv efter ett tag att rida lektion på dotterns ridskola. Blev helt såld på dessa fantastiska hästar. Jag fick efter tag en förfrågan av en bekant om jag ville hyra deras två islandshästar under vintern. Självklart ville jag det. Dottern lärde sig massor av att få rida hemma och få sköta om hästen själv med min hjälp så klart. Under tiden blev vi lite småkära i var sin häst på ridskolan. Dottern tjatade nästan livet ur mig att få "sin" häst. På våren fick jag erbjudandet att få köpa både min och dotterns favorithästar. Klart att det blev köp. Jag skulle ändå inte ha kvar hyrhästarna. Så nu står det två supergoa ston hemma.:banana: Har haft dem i fyra år drygt nu och jag ångrar mig inte en dag. :)
Jag tror att man har mycket nytta av att ha ridit stora hästar innan. Grunderna är ju de samma. Jag själv tyckte inte det var så stor skillnad, om man räknar bort de extra gångarterna. Men man blir ju aldrig fullärd. Går regelbundet och tränar med våra hästar. Men det var mycket värt att ha ridit på ridskola och få lära sig gångartsridningen.

Välkommen till den härliga isis-världen! :)
Jag bytte själv för ett par år sedan efter ett längre uppehåll och jag har inte ångrat det en enda sekund!! Härligare hästar får man leta efter! Det känns som att det finns en extra dimension i islandshästar i jämförelse med "vanliga" hästar. Trots detta kan jag säga att jag inte var lättövertalad till att testa islandshästar, men nu är jag tok-fast!

Till dina frågor:

Måste/bör jag börja om från början när det gäller ridningen?
Nej det tror jag inte behövs, om du haft ett längre uppehåll kanske, annars inte. Snarare behöver du utöka dina kunskaper. Men har du grundkunskaper så är det inte så klurigt att förstå hur man ska göra. Sen kan det behövas övning på HUR man utför övningarna - men det tränar ju alla isis-ryttare på :)

Ridskola i grupp? Privatlektioner? Medryttare? Vilket tror ni är bäst?

Jag tror på medryttare i kombination med ridskola eller privatlektioner. Jag rider lektion på min medryttarhäst - otroligt nyttigt! Som medryttare får du "mängd"-träningen och på lektionerna får du info om vad du behöver träna på samt vilka saker du bör vara uppmärksam på när du rider själv.

Tips på litteratur?
Jag läste "Rida islandshäst" av Reynir Adalsteinsson - i början tyckte jag att den verkade för jobbig (men det var direkt efter mitt långa uppehåll från "vanliga" hästar), men efter ett par år på isisar så klarnar innehållet i boken. Ge det tid!

Är alla islandshästar lika trygga att hantera på marken, eller är det en myt? Jag har massor av frågor och är tacksam för alla tips.

Det är nog en myt - det finns ju alltid ett undantag som bekräftar regeln. Min erfarenhet är dock att isisar inte är så "studsiga och nerviga" som "storhästar". Det jag finner fascinerade med isisar är deras förmåga att gå från tok-lugn till explosiv på två röda. När man ser på tävlingar och ser en glad, fri och korrekt riden häst blir man nästan grinfärdig! Träffar man sedan samma häst efter tävlingen så är den ko-lugn. Det är så mkt uttryck i dessa hästar att man baxnar - helt hänförd. Ett uttryck som jag bär med mig är (vet inte vem som sagt det): "Vid korrekt riden häst ser man inte ryttaren" och det försöker jag ha som motto. Så lite inverkan som möjligt och en häst som utstrålar frihet, lycka och stolthet.

Om du vill ha tips på "gångartsskola" med bilder och förklaringar så finns det en hemsida på nätet där det beskrivs ganska bra, PM:a mig om du vill ha hemsidan (vill inte göra "reklam" på nätet.

Att börja som medryttare är ett bra sätt att starta på.
Man behöver inte alls börja om med sin ridning.
Men den behöver liksom utökas i omfång.

Hej hej.. jag tillhör också en av de som övergått till isis.. fast jag har mitt hbl kvar. Men hon är så gammal så när hon lämnar detta liv är hon den sista hbl jag kommer äga!

Och om hbl folk vill komma med sina snobbiga kommentarer säger jag bara.. men åk till ditt sönderavlade hbl då:rofl:

*knapp lån*
Jag tror att det är lättare att byta från stor häst till islänning än tvärt om. Har sett folk som bara ridit islänningar försöka sig på stor häst:rofl: Det såg så kul ut.... Dom hade ingen koll alls... Så jag tror faktiskt att det är bra att prova olika ridstilar, alltid lär man sig något man kan ta med sig till sitt eget sätt att rida.

Russin8 som tycker att alla häst typer är bra på sitt sätt

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 078
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar