Råd vid klinikbesök

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej där ute

Vill ha lite erfarenheter från er.
Har hitttills aldrig behövt söka veterinär pga skada, så jag är dåligt insatt i hur det fungerar.

Jag ska kontakta ATG-kliniken imorgon för att jag vill kolla upp hästens ben, för ev hälta. Jag kan inte se på honom att han är halt, mer än lite stel bak, men misstänker att något är galet, eftersom han inte alls går som han brukar.

Hur brukar det gå till? Vad ska man tänka på? Utrustning, är det bara träns som ska vara på?

Vad brukar det kosta på ett ungefär, om man "bara" gör en utredning utan röntgen osv? Antar att det är svårt att svara på, men ni kanske kan ge exempel?

När kan man få ut ersättning på försäkringen?
Jag har honom försäkrad i Agria,
Maximal veterinärvård och incident ingår.
(Självrisken ligger på 1800 kr tror jag)

Tack för all info jag kan få!

Sv: Råd vid klinikbesök

Smurfmodesty skrev:
Hej där ute

Vill ha lite erfarenheter från er.
Har hitttills aldrig behövt söka veterinär pga skada, så jag är dåligt insatt i hur det fungerar.

Jag ska kontakta ATG-kliniken imorgon för att jag vill kolla upp hästens ben, för ev hälta. Jag kan inte se på honom att han är halt, mer än lite stel bak, men misstänker att något är galet, eftersom han inte alls går som han brukar.

Hur brukar det gå till? Vad ska man tänka på? Utrustning, är det bara träns som ska vara på?

Vad brukar det kosta på ett ungefär, om man "bara" gör en utredning utan röntgen osv? Antar att det är svårt att svara på, men ni kanske kan ge exempel?

När kan man få ut ersättning på försäkringen?
Jag har honom försäkrad i Agria,
Maximal veterinärvård och incident ingår.
(Självrisken ligger på 1800 kr tror jag)

Tack för all info jag kan få!

Om du har träns eller grimma är helt valfritt, veterinären bryr sig inte om vilket så länge du har kontroll över hästen. Mina har grimma, andra har träns. Det är en smaksak.

I övrigt ska hästen inte ha utrustning alls, dvs inga benskydd, lindor eller täcken när vet väl ska se hästen.

När du kommer dit lämnar du hästen i transporten och anmäler dig, i samband med anmälan får du fylla i blanketter, vill du ha direktreglerat får du fylla i en lapp för det med för försäkringsbolaget. Sen blir du anvisad en box att vänta i, eller får vänta i transporten beroende på platstillgång men de allra flesta har box hästen kan vänta i. Undvik gärna ge hästen hö eller liknande i boxen.

Sen träffar du veterinären som lyssnar på vad problemet är enligt dig och undersöker hästen allmänt. Sedan får du springa i gången, oftast även longera hästen och så böjs den. Sen går man vidare därifrån. Om hästen reagerar på böjprov lägger man ofta en bedövning i aktuell led för att kontrollera att hältan är därifrån.

Är det aktuellt med röntgen är det bra om du har en kompis med dig eftersom man måste vara två under röntgen och djursjukvårdarna är glada om de slipper eftersom de utsätts för så mkt röntgenstrålning om de ska vara med vid varje röntgen. Att ha en kompis med är bra i övrigt med, två par öron hör bättre än ett par och även för en rutinerad klinikbesökare är det lätt att missa vad vet eg sa om en del saker, det blir ofta mycket info att ta in på en gång.

Försäkringsbolaget betalar OM hästen har symptom. Dvs om dus öker för du upplever att hästen känns ofräsch så brukar de betala oavsett om vet hittar något eller ej. Däremot om du vill kolla upp 'bara för att' ersätter de inte om man inte hittar något. Men upplever du att hästen är stel bak och inte fungerar i arbetet så ska de betala. Det försäkringsbolaget betalar är kostnaden ÖVER 1800 kr. Nu har du Agria så du borde ha Utökad vetvård gratis just nu? Isf betalar du max 1800 kr + fakturaavgift. Annars betalar du 1800 kr + 20% av resterande kostnad. Kostar det mindre än 1800 kr betalar du allt själv.

ATG är BILLIGA, men exakt vad en hältutredning kostar är svårt att säga, beror på om man hittar något och börjar ledbedöva och spruta t ex, om man behöver röntga etc. OM det inte behövs ledbedövningar eller röntgen så lär du INTE komma över självrisken.

Tack så jättemycket för det utförliga svaret.

Det är alltid skönt att veta hur det fungerar på ett ungefär.
Och jag ska försöka få med mig nån, för man vet aldrig om herrn behagar att kliva på transporten snällt eller inte ;)
Vissa dagar springer han in, eller så gör han som idag och tycker det är en himla ointressant idé :D

Brukar man få vänta länge på att få tid, eller brukar dom ha kort väntetid?

Antar att det är i Östersund du ska på kliniken..?
När jag skulle in med hästen dit fick jag tid efter två dagar, även andra gången fick jag snabb tid, men valde att vänta två veckor då det inte var akut.

Japp det är i metropolen Östersund :smirk: jag bor i.

Låter bra, vill få det gjort så fort som möjligt så jag får veta om det är nåt fel eller inte. Eller rättare sagt, om det är något fel dom kan hjälpa mig med eller inte :(

En till fråga förresten...
Det märks mest när man rider på volten, inte alls lika mycket när man tex longerar...
Ska man ha med sadel ifall att som vill se när man rider en sån gång???

ta med sadeln för säkehets skull, det kan tänkas att de vill se hästen under ryttare.

Precis, ta med sadel utifall dom vill se hästen i rörelse.
Longera får du säkert göra, det brukar vi alltid får göra.
Sen tänk på en sak när du springer på gången..när du vänder och ska tillbaka se då till att alltid ha hästen mot veterinären och inte att du själv skymmer sikten för vet.
Alltså du går på utsidan av hästen så du alltid har hästen emot vet. som står i andra änden.
Hoppas det går bra. !

Jag kom på en sak till. Har du en häst som är van att gå BAKOM dig så se till att du springer snett framför hästen då. Jag har hört mer än en veterinär muttra över det där. Hästen är van att gå bakom, och matte springer rakt framför och veterinären ser inte ett dugg.

När du vänder gör som Sudd sa, men försök också att INTE ta i huvudet på hästen när den vänder, utan sätt upp handen eller liknande för att få hästen att vända utan att du tar den i grimman/tränset. Dvs lås inte fast huvudet på den.

vilken bra tråd! jag ska också iväg för första gången på ett klinikbesök så jag tackar Alexandra_W för det mycket utförliga svaret!

Okej, va bra! Man vill ju sköta sig så bra som möjligt när man ska dit :)

Har fått tid, så jag ska dit på måndag morgon.
Tjejen skrattade när jag frågade vad jag skulle ha med mig, och sa att det vore bra om hästen var med och nån som höll i den :D

Smurfmodesty skrev:
Har fått tid, så jag ska dit på måndag morgon.
Tjejen skrattade när jag frågade vad jag skulle ha med mig, och sa att det vore bra om hästen var med och nån som höll i den :D

Då fick du ju en snabb tid!

Härlig inställning! :D
Var det Tina du pratade med?

Vi brukar ta med oss fika eftersom det kan bli väntetider om hästen ska få lugnande eller bedövas i någon/några leder... Det är ju inte alltid man kan äta så mycket innan man ska iväg :crazy:

Japp Tina hette hon
Hon verkade skojig. :D

Fika låter som en bra idé.
Annars kanske jag ska sadla på och låta grabben återuppleva gamla minnen på travbanan där :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 444
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 916
Senast: Piranesi
·
Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 668
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i... 20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka