Råd till nybliven hästägare

M

Mila

Vi är sedan en tid tillbaka ägare till en ponny på 7 år. Vad vi förstått så har ponny varit riden men inte så hanterad av förra ägarna.(Dom var van att hoppa undan och flytta på sig i boxen för att inte bli kliven av hästen när hon snurrade runt) Vi har nu börjat lugnt och vant henne med att bli borstad, ompysslad, avsvampad osv. Man kan märka att hon blir lite rädd när det är ngt nytt hon inte är van (typ flughuva, täcken osv) men vi vänjer henne gradvis och upplever att hon gör stora framsteg. Vi kommer att försöka gå en kurs i horsemanship när tillfälle bjudes. Men undrar nu om någon kan ge råd hur vi ska göra när vi hämtar ponnyn i hagen och hon inte vill skiljas från sina två hästkompisar utan drar i grimskaftet och börjar backa... likadant gör hon om det finns mat i boxen och hon inte vill gå ut...då skjuter hon upp huvudet i höjden och backar. Förstår om det är en trygghet att vara med flocken men upplever även ibland att det här kan vara en viljestark liten tjej som testar... eller vad tror ni? Tacksam för svar.

Sv: Råd till nybliven hästägare

var tvås om hämtar in henne och kolla om det funkar att en går bakom och smackar på henne om hon inte vill gå framåt. Efter ett par ggr brukr de ge sig... eller så kan mandra runt dem för att få dem att flytta på fötterna och när de är i rörelse lura dem framåt, stannar de så gör man om det tills man e framme vid grinden. Kan funka...

Motstå impulsen att stå framför och dra, flytta er tillbaks mot sidan på hästen och mana på henne därifrån. Att ha ett dressyr spö med sig och bara peta på bakbenen utan att behöva flytta sig själv ur led läge brukar också funka. För att inte tala om dragnings kraften av ett äpple eller en morotsbit, som ökar hennes positiva associationer runt att lämna häst kompisarna för att istället följa med människokompisarna!

Tills vidare, tills ni gått kursen, kan ni göra det trevligt att gå med er och otrevligt att streta emot.

När ni hämtar henne, ge henne en liten morotsbit. Led ut henne ur hagen. Ge en till morotsbit. Inne i stallet den sista.
Nu har ni gjort det trevligt att vara med er. Men detta är inte NH. Inom NH ska hästen följa med dig därför att du är tryggheten och är trevlig och rolig att umgås med.

Använd gärna ett tyngre och längre grimskaft.
När hon börjar streta emot och backa finns två saker att göra.
Först väntar ni ut henne. Stå kvar på samma ställe och vänta. Hon vinner inget på detta. Utan när ni stått fem minuter, prova igen att gå frammåt. Upprepa några gånger.
Funkar inte detta, prova att skaka i repet tills hon börjar gå bakåt.
Stanna och led henne sedan framåt. Börjar hon backa, gör om samma sak igen.

Detta brukar funka men jag vill återigen påpeka att detta inte är NH och bara en tillfällig lösning för att ni skall kunna hantera henne tills ni kan åka på kurs.
Jag brukar rekommendera min instruktör om man har nära till stockholm, men PMa mig om du är intresserad och berätta var du bor så kan jag berätta var du kan hitta bra NH-instruktör!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar