Sv: Råd om westernsadel!
Den jag dissakerade hade då inte två platta brädor, däremot så passar den inte era svankryggiga quarterhästar är jag övertygad om :P
Trott ett eller ej, men min häst har en rygg som den faktiskt passar. Avsaknad av svank gör det faktiskt svårt att hitta någon sadel som passar.
Själv rider jag mest i bomlöst men ville ha en sadel med stöd mera för min egen skull bara emellanåt.
Men annars finns det ju en flexibel westernsadel som du kan importera för under 5.000 från USA. Funderar själv på att importera denna istället för att ha kvar min El Paso. Har köpt två El Paso (första dissakerade jag för att få en bomlös westernsadel, men var inte nöjd alls med MITT verk
), den andra har jag inte hunnit lägga på hästen, men den är hel och jämn i bommen = viktigast. Anledningen till att jag vill byta ut mot en flexibel är just för att jag inte vill ha en hård bom mot hästen men vill ha någon form av bom för stabilitet; plus att den förhoppningsvis är lite bredare i bommen så att den kan passa även om hästen breddar sig.
Kan folk ha lite vettigare argument än "köp inte en billig skitsadel"?
Det vettigaste argumentet här är att bommen är "två plankor", men de bommar jag har är faktiskt inte HELA platta och raka, de är lätt formade efter hästryggen (däremot är de formade för en mycket rak hästrygg).
Dålig sits får man tyvärr av många westernsadlar; eftersom jag själv bara använder dem för att känna mig lite tryggare de där få gångerna jag ska ta mig själv i kragen och utmana mina gränser så behöver jag inte kunna göra finliret i den. Finlir går inte att göra i någon westernsadel, den är för stor, hård och klumpig för det.
Jag tyckte faktiskt att sadeln var jättebekväm av någon anledning; trots metall under sitsen (och en pyttetunn bit av något plastmarerial för att göra den lite mjukare). Mocka i hela sadeln var helt underbart, tryggare än så kan man inte sitta; och en sadel som är mjuk från första början.
Det enda som jag stör mig på är att bommen är lite trång (min häst kommer att växa ur den om han breddar sig lite), och så var det stigbyglarna som var uselt ihopsatta (ena muttern på stigbyglarna glider lätt av; så den får man dra åt títt som tätt, byta ut eller så skaffar man nya stigbyglar (finns för några hundralappar på Hööks)).