Råd om westernsadel!

T

Tomaten

Har suttit och läst om b**rjes Old El P**o sadel.
Funderar på att skicka efter en sån till min pålle, inte för at vi har något speciellt western intresse mest att "jag vill ha" en :o :)
Så vad tycker ni, duger den till att bara åka runt i?
har en rätt normal bred vbl valack som tyvärr är rätt så svankig, läst att den passar bättre på raka ryggar men även läst det motsattà? :confused:
Ja, fram med alla för och nakdelar! :banana:
Sett att de förekommit i några tidigare trådar men jag ville göra en egen tråd, fanns inte så mycket att läsa i de tidgare :p :angel:

Sv: Råd om westernsadel!

Ja, då vet du redan vad vi tycker :p

Finns inga fördelar alls.

Nackdelarna är många.

Spara lite till och köp en begagnad kvalitetssadel istället.

Det är lika viktigt med passformen på en westernsadel som en engelsk.

okej, har fått tag på så jag kan få prova en, så vi får se om den passar eller inte:)

B**jes El Paso sadel är bara skräp som inte har på en hästrygg att göra! Om du vill vara snäll mot din häst, köp något annat för pengarna.

Vad du än köper för sadel till din häst, se till att få den utprovad av sadelutprovare eller någon DUKTIG människa på sadlar!!! En sadel som ligger fel och inte riktigt passar kan förstöra så otroligt mycket så se till din hästs bästa och prova ut en sadel ordentligt!

va?menar du det?:p jo tack, har alltid duktig folk med när jag provar sadlar, de engelska har jag rätt så stor koll på själv men tar alltid hjälp iallafall och western har jag ju ingen som helst aning om, får se vad som blir kvar när jag köpt dressyrsadel, vill ju ha en westernsadel att "åka om kring i" kanske får göra det i dressyrsadeln i stället om jag köper en för dyr:p

Även om du köper en w-sadel att bara "åka omkring i" så ligger den på hästens rygg och ska, oavsett prisklass, passa hästens rygg :p :smirk:

hehe, du tog mig på orden för mycket där, en förklaring varför jag väljer en så pass billig sadel, vill inte ha något som jag kan träna i utan "åka i! som sagt och grunden är ju att den passar pållen!

Det finns inga hästryggar som en El Paso passar på - bladen är två RAKA bräder!

Måste erkänna att jag gjorde den missen när jag började rida western. Hon jag köpte hästen av hade en sån tror jag så jag trodde att den skulle passa hästen och den var billig.

Usch hur kunde jag.

Den passade verkligen inte varken mig eller hästen. man får dålig sits, den är inte bekväm. Hästen får ont i ryggen. Den är inte hållbar.

Jag köpte en begagnad riktig westernsadel istället. Både jag och min häst och älskar den. Inte en muskel rör han när jag lägger på den. Börjes sadel blev han sur när jag plockade fram.

Den jag dissakerade hade då inte två platta brädor, däremot så passar den inte era svankryggiga quarterhästar är jag övertygad om :P

Trott ett eller ej, men min häst har en rygg som den faktiskt passar. Avsaknad av svank gör det faktiskt svårt att hitta någon sadel som passar.

Själv rider jag mest i bomlöst men ville ha en sadel med stöd mera för min egen skull bara emellanåt.

Men annars finns det ju en flexibel westernsadel som du kan importera för under 5.000 från USA. Funderar själv på att importera denna istället för att ha kvar min El Paso. Har köpt två El Paso (första dissakerade jag för att få en bomlös westernsadel, men var inte nöjd alls med MITT verk :D ), den andra har jag inte hunnit lägga på hästen, men den är hel och jämn i bommen = viktigast. Anledningen till att jag vill byta ut mot en flexibel är just för att jag inte vill ha en hård bom mot hästen men vill ha någon form av bom för stabilitet; plus att den förhoppningsvis är lite bredare i bommen så att den kan passa även om hästen breddar sig.

Kan folk ha lite vettigare argument än "köp inte en billig skitsadel"?

Det vettigaste argumentet här är att bommen är "två plankor", men de bommar jag har är faktiskt inte HELA platta och raka, de är lätt formade efter hästryggen (däremot är de formade för en mycket rak hästrygg).

Dålig sits får man tyvärr av många westernsadlar; eftersom jag själv bara använder dem för att känna mig lite tryggare de där få gångerna jag ska ta mig själv i kragen och utmana mina gränser så behöver jag inte kunna göra finliret i den. Finlir går inte att göra i någon westernsadel, den är för stor, hård och klumpig för det.

Jag tyckte faktiskt att sadeln var jättebekväm av någon anledning; trots metall under sitsen (och en pyttetunn bit av något plastmarerial för att göra den lite mjukare). Mocka i hela sadeln var helt underbart, tryggare än så kan man inte sitta; och en sadel som är mjuk från första början.

Det enda som jag stör mig på är att bommen är lite trång (min häst kommer att växa ur den om han breddar sig lite), och så var det stigbyglarna som var uselt ihopsatta (ena muttern på stigbyglarna glider lätt av; så den får man dra åt títt som tätt, byta ut eller så skaffar man nya stigbyglar (finns för några hundralappar på Hööks)).

Går det inte att göra "finlir" i en westernsadel? Mkt dumt har jag läst, men det tar ändå priset. :eek:

Göra finlir i en stel sadel som främjar till stolsits? Knappast.

Att westernhästar är väldigt känsliga och lyhörda kan jag köpa, men att jämföra en westernsadel med en välbalanserad sadel är väldigt fåfängt.

bara slå till!! de e en upplevelse att rida westernsadel, använder det själv fr skogsridning på mina travare (!)... så jag tycker du ska köpa en!

Det märks ju verkligen att du aldrig ridit i en riktigt bra westernsadel. En bra sadel, såvida det inte är en reiningsadel som ju brukar ha stiglädren längre fram, ska både hjälpa till att placera ryttaren i en så korrekt sits som möjligt (lodrätt alltså) plus att den ska fungera bra för "finliret".
Du tror väl inte att westernryttare sitter hemma i stjärtlappar och tränar sina hästar för att de ska bli så lyhörda som möjligt vad gäller vikthjälperna för att sedan lägga på en westersadel när det är tävling.... :smirk:
Nej, den lyhördheten lär de sig faktiskt med en westersadel på ryggen och då är det a och o att det är en sadel av bra kvalitet och bästa tänkbara passform för att både häst och ryttare ska fungera bra tillsammans.

Därför är det som westernryttare som vet vad de gör säger till de som frågar att de inte ska köpa sadlar som El Paso. Skulle du gå och köpa en billig indisk sadel?

/Carina :eek:

JAg har ridit western i "ordentliga" western sadlar och nog f*n går det att rida ordentligt i en sådan men som engelsk ryttare är man van vid en annan sak så det gäller att skola in sig själv i sadeln för att kuna nå igenom sadeln, lika väl som man från början fick lära sig i den engelska sadeln att nå igenom den

Jag är uppvuxen på westernhästar med 20.000 kronors sadlar; inte har det gjort någon skillnad.

Det dåligaste med en indisk sadel är att den är gjord på ohumant slaktade kor och dessutom kanske inte är lika snyggt i längden. Det viktigaste är att den passar hästen, sedan är det upp till var och en vilken kvalité och utseende de vill ha på lädret.

Ni kan väl sätta in lite bilder på westernryttare i snygg sits som hjälper hästen att komma av bogarna?

Exakt! Jag har också ridit "vanlig" dressyr för att sedan börja med western. I början kändes det ju lite klumpigt, men nu känns det tvärtom. Sitter jag i en dressyr sadel så känns det som att jag hamnar jätte högt upp och långt fram på hästen. Men alla kan ju inte tycka samma sak, inge ide att bråka! Men man ska inte komma med kommentarer om sådant man inte förstår sig på, men kan ju skriva vad man själv tycker, inte att det ÄR så. En reiningsadel är ju´anpassad för att hästen ska få största bogfrihet mm för att kunna utföra avancerade rörelser som kräver mkt rörelse, tex spinnen.

" Köp inte en billig skitsadel" är klartext och så nära sanningen man kan komma. Sen måste jag säga att det var ett tappert försök att göra en bomlös av en bomsadel! :rofl: Stoppade du dom lösa grejorna i en säck och satt på dom? :rofl: :rofl:

Huruvida kon är ohumant slaktad eller ej torde kvitta - i alla fall för kon - Den är ju död! :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 293
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 694
Senast: angelwings
·
Ridning Hjälp! Jag och pålle har just konverterat från western till akademiskt. Jag har ridit western i elva år och har således suttit som...
Svar
12
· Visningar
1 827
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka