Sv: Råd om westernsadel!
I större delen av Indien är korna faktiskt heliga djur och det finns lagstiftningar som går emot slakt av dem. Som jag förstått så finns det endast en provins som inte respekterar denna lag; därför är det just hit handelsmännen för djuren.
Har funderat på att hitta på något sätt att använda stiglädrena; å andra sidan får man rejält stabil och härlig sits i den även utan; så jag vet inte om det känns nödvändigt. Det vore väl nästan bara för utseendets skull som jag skulle vilja ha fendrarna.
Luft tror jag inte riktig på; känns som ett oäkta material. T.o.m. Hööks har faktiskt westernpad i gel-pad format med kanal för ryggraden; har inte klämt på den men den ser ut att ha rätt tunna inlägg för min smak (?)
Om jag *vinner på lottot* skulle jag köpa en skito/equalizer-pad i westernformat; riktigt bekväma paddar.
Stadigt och stadigt... Eftersom framträet med själva främre bommen är kvar i min sadel, och eftersom riggningen är fäst i denna främre del så trycker sig frambommen fast mot hästens manke när man drar gjorden; så jag tror faktiskt att den ligger betydligt stadigare än en vanlig bomlös. Dessutom har jag själv inte haft några problem med bomlöst; det beror ju på hur man är som ryttare. Vissa hästar har inget sadelfäste, så på dessa glider även en väl utpassad sadel lätt. Någonsin sett en rygg som är rund som en tunna och med näst intill obefintlig manke?
Föredrar att sätta på brösta och dra åt gjorden framför en hård bom. Hästen måste få en betydligt bättre känsla av en sadel som rör sig med ryggen istället för att ligga där stel.
El pason är jättebillig just nu. Vet inte om den är felmärkt på hemsidan, men 15 tum (vuxen) kostar nu 995:- (!)
Själv gav jag 1295:- för min några veckor innan de märkte om dem i internetshoppen *typiskt* Men det är ändå ett lågt pris.
Sadeln är inte perfekt, men eftersom jag inte hittar något skadligt i den så. Och hur folk kan säga att bommen bara är två raka plankor vet jag inte; min är t.o.m. väl skålad för att passa bakom manken såg jag.