Råd om snöridning tack!

W

Weemacred

Jag är från breddgrader där det inte brukade finnas mer än lite snö på vintern, men bor nu där det finns snö på vintern (en normal vinter iaf :) ) och grejen är att jag har aldrig ridit i "riktig" snö förut så nu är jag helt ställd och fundersam. Jag har lärt mig allt om snöklampssulor och hacka ur snön ur hovarna utanför stallet osv så dom inte halkar i betonggolvet men själva ridningen........? :confused:

Kan man rida när det är typ 30 cm djupt med lite skare, och hästen sjunker ner med varje steg? Ska man tänka på något speciellt? Om man har ridit på t ex en snöig åker och sen ska upp på asfalt för att komma tillbaks till stallet, måste man sitta av och skrapa ur hovarna?

Med mera med mera

Säg nåt vettigt nu klokt folk :bow:
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Om det är blöt snö ute riskerar du få "styltor" trots sulor. Skaren bör inte vara alltför hård, för då blir den vass och hästen kan skära sig på den. Det kan vara nyttigt att träna i den djupare snön, men man bör vara lite försiktig då det också kan slita på benen om man överdriver. Det bästa underlaget blir på nedtrampad snö, då kan det många gånger rent utav bli ett bättre underlag än vad man får på sommaren, då snön och isen är hård men ändå sviktar. Tjock is på sjön kan vara fantastisk att rida på.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

är det djup snö ska man rida typ hälften så länge/mycket som man hade ridit om det inte var snö, för att inte överbelasta senor och leder.

om man inte har snösulor kan man behöva sitta av och knacka ur snöklamparna som bildas, hur ofta beror på snöns beskaffenhet och hur fort man rider osv
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Om det är riktigt gjup snö typ 30 och uppåt bör du inte ha 4broddat i bak. Då hästen kan trampa sig på frambenen när den ska upp ur snön med frambenen. Annars är det bara och rida på. Djupsnö är det bästa som finns att rida i! :love:
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Skaffa brodd och snösulor och ta för säkerhets skull med en hovkrats när du rider. Sen kör du på så gott det går! :p

Snöööö! :love:
Något som vi Stockholmare inte har särskilt gott om... :mad:

Jag som till och med köpt EGNA tolkningssaker till den här vintern!
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Om det är ganska tjock skare så att hästen får ta dubbelsteg-liksom, måste man vara försiktig.
Bara skritt, annars kan du riskera att den sträcker sig eller vurpar.

Tjockt lager med pudersnö/ kall snö vållar inga problem. Det beror oxå på hur långa ben hästen har.
Lyssna på din häst.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Jag ska ge ett tips när du är ute i skogen och far med din polle och alla andra också för den delen ;)

Smörj in insidan av hovarna med hovfett innan ni rider ut, då håller sig snön och stylltorna borta, iallafall ett tag i början av ridturen.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Var försiktig med skare för det kan ge skärskador, prova att gå i underlag först... sedan gäller ju regeln ju mer snö ju högre fart...:angel: När man når plogade vägar ska det vara rent under fötterna. Är det så plogat att asfalten lyser igenom brukar jag sitta av och gå med hästen hem- onödigt att den ska bära mig på sina broddar...Asfalt med brodd är halt likaså innan snön fastnat på underlaget - då kan det vara fruktansvärt halt. Händer ofta om det snöat vid nära 0 då det blir kramsnö!

Egentligen handlar det om ta det försiktigt - kolla underlaget och du bör veta hur det ser ut innan snön föll!
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Här det är riktig vinter så att säga inte för att jag nu vet hur mycket vinter du har... nåja strunt samma. I alla fall här är det sällan problem med styltor så länge som det är kallt ute och så länge man håller sig i rörelse med kallt menar jag från -10 och kallare. Men när det är lite varmare och snön blir kladdig så får man passa sig. Men det brukar räcka att knacka ur styltorna när man går på vägen eller andra hårda underlag. Sen som någon sa lite trampad snö kan vara helt otroligt fint som underlag under de små hovarna utan att bli halt då. Sen en tur i riktigt fin ny snö är ju bara underbart. Hoppas det blir kul i all härlig snö.:)
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Som tidigare sagt: försiktig med skare, ta med en hovkrats om det är blötsnö, och tänk på att inte ta det för hårt.
Ett råd som kan verka lite väl fånigt är att aldrig rida snabbt i snö (om det inte bara är ett par centimeter) just pga huggrisken. Hästens ben har svårare att hinna undan och den hugger sig då lätt med bakbenen mot frambenen och riskerar jobbiga senskador. Vill du trava/galoppera så passa på på en välplogad väg, eller ta väldigt sakta trav.

DJUP snö ska man helst ta det väldigt försiktigt i. Det är jättebra träning men leder lätt till överansträngning vid oväntat korta sträckor och dom får lätt mjöksyra. Max 50 meter åt gången till en början (helst ännu kortare första gången) om snön är 30cm eller djupare. Sen kan man länga på men ta helst inte för långa sträckor i taget utan låt hästen vila emellan.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

*KL*
Om det har snöat mkt brukar jag först trampa upp med min långbenta häst, för att den mindre ska slippa jobba hårt.

Det är skillnad om det är 30 cm kramsnö eller pudersnö. I det senare är det på en stor häst inga problem.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Älskar att rida i snö:D Jag har haft lite problem med styltor osv, men har inte några skor på pållen längre så de går lite lättare. Får visseligen några små styltor ibland men dem lossnar ganska snabbt. Har alltid med mig en hovkrats. Alltid bra om man har ridigt i skogen och ska ut på en väg:P Rekomenreras att ta med hovkrats, hehe, och låt hästen bestämma vägar och så, brukar bli lite hur som helst men hästen vet vart det är lättast att gå:)
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Förr- innan snösulorna fanns, fick man rida med en liten gummiklubba o smörja med diverse saker.
det är en billig livförsäkring att ha snösulor på. Utan dem så är det som att brodda sommardäcken.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Jag verkar gå tvärt emot en del här, jag rider inte kortare stunder eller bara i skritt bara för att det ligger snö på marken (snö har vi i åtminstone ett halvår här, det ligger inte i mitt intresse att skritta en halvtimme om dagen). Hästen är broddad runt om, 4 brodd i varje + sulor. Sen är snödjupet inget som bekymrar min häst, han pulsar glatt även om snön når nästan upp till bålen. Ingen av de hästarna jag rider såhär har haft problem med senorna.

Däremot ser jag till att:
-"introducera" vintern lugnt och fint.
-sko hästen med brodd och sulor (det är inte roligt att hoppa av flera ggr/ridtur för att kratsa hovarna)
-rida varierat, inte 40cm snö i en halvtimme.
-använda skydd! Senskydd och boots.
-undvika tjock och hård skare.


Sen får man såklart anpassa sig efter hästen, vissa kanske är känsligare än andra och har lättare för att överanstränga sina senor, vissa kanske tycker att djup snö är obehagligt att gå i osv.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

vill bara förtydliga att när jag skrev överanstränga hästen menade jag muskulärt, alltså att hästen helt enkelt inte orkar. inte att man skulle slita ut senorna. däremot kan man lätt få hugg på senorna om man rider snabbt i djup snö som sagt.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

styltorna undviker du genom att rida fortare än vinden ;) hahahhaha

Nä men rida i snö är det bästa som finns:) och styltorna håller sig oftast borta när det är lite kallare.

lycka till
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Linda aldrig hästen om du rider i lite djupare snö, använd hellre benskydd med bra kardborre.

Eskimåerna har tolv olika ord för snö, och det är väl lite så att man får lära sig olika sorters snö och is egenskaper och anpassa ridningen därefter.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Jag brukar linda frambenen med ridlindor edyl om det är skare, bara för att slippa skrapsår på frambenen. (Det är vanligast att det blir på frambenens framsida när dom ska dra upp benen och samtidigt är på väg framåt) Annars: snösulor, kolla styltor, hovkrats med vid blötsnö. På vägar så travar jag mest och då bildas aldrig styltor.
 
Sv: Råd om snöridning tack!

Finns det risk att hästen fastnar i grenar, rötter etc som kan vara täckta med snö?
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 249
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 509
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp