Råd om kraftfoder till gammal häst som inte rids.

Sammet

Trådstartare
Min äldsta hingst behöver gå upp i vikt.

Vad kan jag ge honom för kraftfoder?

* Han är kbl-travar, norskfödd. Lätt i typen.
* Han har fri tillgång till hö.
* Han är 20 år gammal.
* Han arbetas inte idag så fodret får inte vara för hästar som presterar.
* Han behöver gå upp i vikt.
* Ju mindre hö, korn och betfor och ju mer örter och dyl. det är i fodret ju bättre.
* Han har en gammal (7-8 år) ringbandsoperation på båda bak, om det nu påverkar. Men han är inte skadad idag men har sina stora "gallor" av detta.

Kan ni ge råd?
Och fråga gärna om jag glömt att ge ngn information.

Sv: Råd om kraftfoder till gammal häst som inte rids.

Som vanligt blir ju svaret att du måste utgå från höanalysen! ;)

Generellt så kan äldre hästar ha svårt att tillgodogöra sig viss näring i fodret, så det kan vara lämpligt att ge kraftfoder även om höet är bra. Kraftfoder tillför lättsmält näring i lättuggad form, något som annars kan vara en nackdel för en "ung och frisk" häst.

* Han arbetas inte idag så fodret får inte vara för hästar som presterar.

Här måste jag fråga hur du funderar?

Ett "prestationsfoder" är ju oftast energirikt för att en häst med högt behov inte ska behöva äta så stora mängder av fodret. Och energi är ju just vad som behövs för att gå upp i vikt. :idea:

Man ska inte stirra sig blind på vad tillverkaren anser att fodret är bra för... ;)

Sv: Råd om kraftfoder till gammal häst som inte rids.

Jag ger min gamling (28 år, kbltravare, svårfödd pensionär) fri tillgång på hö inne (runt 15 kg) 5 kg hö ute (kvot 4.49, låg Ca/Pkvot) + 1 kg lusern (kraffts), 1 kg havre, 120 g miner blåpellets + en skvätt betfor och vetekli på kvällen för att blanda i pulver...
+ morötter och äpplen:d

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 559
Senast: Skjøldur
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 035
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar