Råd om flugmedel

Empalie

Trådstartare
Ok, nu är det dags att börja fundera på flugmedel inför sommaren. Sommrarna innan har ju gått bra och jag har användt lite olika medel, dock aldrig starka. I somras flyttade vi och här finns det mycket vatten= mycket mygg!!! Tankarna har riktat sig mot switch- MEN det känns så starkt! Kanske är det bara jag som är fjantig??
Nu undrar jag:
Har era hästar regagerat negativt/allergiskt på medlet?
Har det funkat? Sådär bra eller väldigt bra?
Andra tips på bra märken, vill ha något som VERKLIGEN funkar!

Sv: Råd om flugmedel

Använde Switch under två somrar, tyckte inte att det hjälpte särskilt bra.
Använder numer lite "snällare" medel.

Jag har testat Switch och på min häst hjälpte det inte.
JAg har kört med ett som heter Bronco och det är det bästa hittills. Det säljs av en westernaffär.
Han blir biten men inte alls lika mycket som med alla andra preparaten.

Jag har hittils inte heller vågat prova Switch Pour On just för det verkar vara ett sånt hiiiimla starkt medel. Men nu har jag hört för många lyckade historier om eksemhästar som har haft det bättre efter Switch så jag tänka prova nu i sommar.

Med Switch så provar du först på ett litet ställe och väntar 48 timmar för att se om hästen får en reaktion.

Har era hästar regagerat negativt/allergiskt på medlet?
Nej. Men jag provade först på en liten "plätt" för att vara säker.

Har det funkat? Sådär bra eller väldigt bra?
Mot insekterna typ knott, mygg tycker jag inte det har någon verkan över huvud taget. Men jag sätter helt och hållet på det pga fästingarna och mot dem tycker jag det hjälper riktigt bra!

Utan Switch kunde jag plocka massor av fästingar varje dag men med Switch är det ytterst få.

Andra tips på bra märken, vill ha något som VERKLIGEN funkar!
Beror ju på vilka insekter du vill bekämpa? Switch är ju jättebra mot fästingar men hjälper kanske inte så mycket mot andra små "jävlar". Vi har jätte problem med bromsar och mot dem hjälper Equimin Sommarspray superbra.

Switch och Flusa är mer inriktat på knott, fästingar och löss + lite till. För att få bukt med myggen krävs det lite annat. När jag bodde i Hälsingland körde jag med Renons dagligen och det hjälpte bra. De enda medlem som jag fått negativa reaktioner (svåra hudutslag bl.a.) är RB86 och Knock Out...Jag själv reagerade med utslag och svullnad på HästDeo.

Här i Småland har vi högt fästingtryck så jag behandlar med Switch alt.Flusa och har inte fått negativa reaktioner varken på hästarna eller mig själv;)

Jag undviker Switch eftersom det är så strarkt och jag tycker inte det hjälper något vidare.
Blanda matolja med delade vitlöksklyftor, låt det stå och dra minst två veckor och smörj på utsatta ställen, typ bogen, magen, ansikte.
Det hjälper bra mycket bättre än Switch. Kanske värt att testa :laugh:

Jag har testat switch under ett par somrar, det hjälpte inte ett dugg. Detta är dock ca 5 år sedan, så det kanske har blivit mer effektivt. Håller mig nu till RB 86 (tror jag att det heter), har kört med det sen jag slutade med switch. RB funkar hyfsat mot knott och mygg, dock inte mot fästningar. Förra året hade våra knappt några fästingar på sig, men de kanske drunkande...

*hoppas på en bättre sommar i år*

Kom på att jag köpte ett medel förra året som är kanon mot broms. Det höll inte dem borta mer än några timmar, men jag tog på det när jag skulle rida och det funkade kanon. Ska se om jag hitter namnet på det medlet sen!

Jag använder ""Renons" på mina och smörjer ställen som blir irriterade med "Superbra Hästsalva, sommarsalva Grön". Funkar jättebra. Klåda i man o svans behandlar jag med "AVS14". Dom två sistnämnda är rena naturprodukter.
Lycka till!

Jag har använt Hästdeo,och det har funkat bra hittills,men det lär ju bli värre.
Fick tips om att starkt vanligt te ska vara bra,men har ej testat ännu.Men det är värt ett försök.Billigt och naturligt.:)

vi har använt switch sedan slutet av -90 på många olika hästar, även dom med exem. ingen har fått någon reaktion av medlet. främst mot fästingar, men när det stått ett gäng hästar i hagen där inte alla varit beh. så märks en stor skillnad mellan individerna, dom behandlade betar lugnt medans dom obehandlade är oroligare.

förra sommaren använde vi flusa då jag hört av många vänner att det är effektivare samt betydligt billigare då man använder en så mkt. mindre mängd/häst. jag blev possitivt överaskad :laugh: upplever den som betydligt effektivare. inte heller av den har det blivit några reaktioner, inte heller på exem ponnyn.

använder även renons som "tillägg" ibland om det är väldigt mycket flygfän.

*kl* Hade switch förra sommaren,funkade rätt så bra.Det jag tyckte om var Chevalet men jag tror inte det säljs mer:confused:
Funderar på om man ska använda nåt annat än switch under den perioden hon rids då man vill svampa av henne dagligen där sadeln legat och där hon är svettig:confused:

Har använt Switch tidigare och tyckte det var sådär. På unghästen kunde jag inte ha det, han reagerade direkt på medlet vid test. Det är ju starkt bekämpningsmedel och då tänkte jag till lite och insåg att det inte känns ok att ha på hästarna om det inte är absolut nödvändigt. De senaste 4 eller 5 åren har jag gjort eget medel som funkat lika bra. (vatten, timjan och grönsåpa) Enda skillnaden är att man får spraya på lite varje dag, men det gör ingenting. Miljövänligt och naturligt för djuren.

*kl* Hade switch förra sommaren,funkade rätt så bra.Det jag tyckte om var Chevalet men jag tror inte det säljs mer:confused:
Funderar på om man ska använda nåt annat än switch under den perioden hon rids då man vill svampa av henne dagligen där sadeln legat och där hon är svettig:confused:

Switch ska inte användas på hästar som rids.

*kl* Funderar på om man ska använda nåt annat än switch under den perioden hon rids då man vill svampa av henne dagligen där sadeln legat och där hon är svettig:confused:

Men man ska ju inte sätta på Switch där sadeln ligger.

Det här kopierade jag från en sida: (www.pharmaxim.com)

Kan man tvätta hästen efter behandling av Switch?
Man kan spola av hästen med vatten men inte använda fettlösande schampo då Switch sitter i hårremsfettet och effekten då försvinner.

Nej,jag har inte switchat i sadelläget,men blir hon svettig brukar jag svampa utanför sadelläget också.Har använt endast vatten och svamp,kanske gör så i sommar också iaf den värsta perioden.

*kl*
Har heller aldrig fått någon negativ effekt av switch. Använt det i 10 års tid till olika hästar. Men däremot så hjälper det i princip bara mot fästingar. Knott, mygg och broms får man ta till annat medel för.

Förr använde jag mycket skillingaryd salva mot knott under magen, på bogen och så. Igår provade jag renons för första gången. Betade hästen utanför stallet och det var "fullt" med knott under magen och runt henne. Gick in, blötte en svamp och svampade på renons under magen och ett drag över ryggen. Gick ut och betade igen och nu satte sig inte ett flygfä.
Funkade super, men hur länge den effekten sitter i det vet jag inte.

Ang medel som hästen reagerat mot så är det enda jag har riktigt dålig erfarenhet av RB86 (eller vilket nr den nu har....) hästen vart hårlös och svullnade upp och hade riktigt ont. :crazy:
PROVA alltid!!!! Inte som mig, det går nog bra..... det gjorde det inte. Stackars killen :( det var inte kul.

Det står på flaskan. Du ska inte ha på det på områden som ska täckas. (alltså funkar det inte på ryggen om du vill lägga på sadel eller dig själv)

Liknande trådar

Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 987
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 701
Senast: LovingLife
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka