Råd om flugmedel

Sv: Råd om flugmedel

jag brukar ta en gammal yes flaska och skölja ur.
sen tar jag lite olivolja så att inte huden blir irriterad.
sen tar jag lite ättika(väldigt lite)
och vatten
och så toppar jag det med lite pressade vitlöksklyftor, brukar inte sila dem då jag låter dem istället ligga kvar i manen så håller de ju flygorna borta länge, men det är extremt små smulor så de flyger ju bort om hästen rullar sig eller så för mkt.

hittils har det inte irriterat på min häst utan bara hållt flygfän borta superbra.
luktar f**
men skitbra:)

använder en svamp till att fördela det över manen men eftersom jag använder så lite olja och så mycket vatten så är det inte lika stor fara att det skall bränna.
men använder det mest när det inte är soligt ute så det får krypa ner i huden och använder det under manen och ovanpå manen där det inte kan bränna även i svansen.

sen använder jag skillingarydsalva på bogen och i skapet där solen inte kommer åt.

och switch på det.

förra året när han kliade sig lite(vet ej om de berodde på knotten eller om han ej tålde switchet)
så använde jag aloe vera i manen och svansen även på korset där han kliade sig.
det funkade kanon.
och flugtäcke på det med.

Senast ändrad:
Sv: Råd om flugmedel

Ok, nu är det dags att börja fundera på flugmedel inför sommaren. Sommrarna innan har ju gått bra och jag har användt lite olika medel, dock aldrig starka. I somras flyttade vi och här finns det mycket vatten= mycket mygg!!! Tankarna har riktat sig mot switch- MEN det känns så starkt! Kanske är det bara jag som är fjantig??
Nu undrar jag:
Har era hästar regagerat negativt/allergiskt på medlet?
Har det funkat? Sådär bra eller väldigt bra?
Andra tips på bra märken, vill ha något som VERKLIGEN funkar!

har provat allt utan att hitta något som funkat super så hittade jag detta recept här på bukes

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=671477&highlight=flugmedel+blanda+sj%E4lv

det är det enda som funkat och det är snällt mot hästen och luktar inte ve å fan sätter i en sprayflaska så jag bara sprayar på enkelt som en plätt har du sprayrädd pålle så ta en svamp å svampa på

:)

Liknande trådar

Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 987
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 701
Senast: LovingLife
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka