Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Switch och Flusa är mer inriktat på knott, fästingar och löss + lite till. För att få bukt med myggen krävs det lite annat. När jag bodde i Hälsingland körde jag med Renons dagligen och det hjälpte bra. De enda medlem som jag fått negativa reaktioner (svåra hudutslag bl.a.) är RB86 och Knock Out...Jag själv reagerade med utslag och svullnad på HästDeo.
Här i Småland har vi högt fästingtryck så jag behandlar med Switch alt.Flusa och har inte fått negativa reaktioner varken på hästarna eller mig själv
Det står på flaskan. Du ska inte ha på det på områden som ska täckas. (alltså funkar det inte på ryggen om du vill lägga på sadel eller dig själv)
Ja det var ju det jag skrev. För att Switch ska ha önskad effekt ska man lägga det i en sträng från manke till svansrot och sen sprider det sig i skinnet.
Ja det var ju det jag skrev. För att Switch ska ha önskad effekt ska man lägga det i en sträng från manke till svansrot och sen sprider det sig i skinnet.
Däremot hörde jag nåt om nån undersökning där man hade kommit fram till att det var farligt, men jag vågar inte säga för mycket då jag inte har källan. Det var min stallägare som hade läst nåt i nån tidning nyligen.
Nån som vet vad jag menar?
Nu har jag inte använt Switch sedan 01, men då stod det tydligt på förpackningen att det ENDAST skulle användas på betesgående hästar och INTE på hästar som rids. Det skulle läggas i en sträng från manke till svansrot.Nej, du ska lägga det från nacke till svansrot med uppehåll för sadel.
Nu kanske det är andra instruktioner på, vad vet jag, men jag visste inte att de ändrat medlet.
Alltså. Det är ett melel som ska spridas i skinnet på hästen. Det sitter inte bara där du applicerar det. Gör du ett uppehåll kan det ändå finnas i huden under sadeln eftersom det sprider sig. Det står på förpackningen att det är till för betesgående hästar och inte de som rids.
Välj ett annat medel istället om du vill rida.
[/QUOTE]Det här har jag saxat från en sida om Switch:
"Man kan använda Switch för att skydda mot knott och behandla enligt doseringen på flaskan. Behandla inte sadelstaden om det är hästar som rids."
"Varför får Switch användas endast under betessäsongen?
Switch är godkänd mot knott och fästingar som är ett problem under betessäsongen."
"Kan hästar som rids behandlas?
Ja. Behandla på kvällen och undvik behandling av sadelstaden."
Jag tror inte det är så noga vilka mängder man har egentligen, men jag tar 1 l vatten och kokar upp med 4 msk Timjan. Det får stå och dra över natten. Silas sen, hälls upp på flaska och så tillsätter jag ett par dl Grön såpa.
Busenkelt.