Råd om flugmedel

Sv: Råd om flugmedel

jag har haft switch på min häst tror det är 2 sommrar i rad nu innan ville ja helst använda icke så starka medel men började använda switch av någon anledning sen och tyckte det hjälpte väldigt bra mot fästingar.

MEN testade förvisso dumt nog inte på en liten fläck först men första sommaren hände ingenting allt gick jätebra.

men förra sommaren så började min häst klia sig och ja blev rädd att han fått eksem så han fick ha flugtäcke.

men nu i år tänkte jag vara snabb och hälla på switch såfort första flugan kom typ och gissa hur min häst såg ut dagen efter, jo kliad i man och på baken.

börjar ana att han inte är allergisk mot knott utan mot switch.

men hur tycker ni jag ska göra? testa att hälla på igen en gång till för att vara på den säkra sidan eller skippa det helt i fortsättningen för jag vet ju inte säkert.
och om ja bara ska hälla på en provfläck vart ska ja hälla den för de e ju mest i manen han reagerar(om de nu e de men himla konstigt att han helt plötsligt kliade sig såfprt ja hällt på de)
för dan efter hade han inte kliat sig igen och nu ca 1 vecka efter har han inte kliat sig något mer överhuvud taget.
jo lite på rumpan såg jag idag men inget i manen.

för switch e ju himla bra mot fästingar....

Switch och Flusa är mer inriktat på knott, fästingar och löss + lite till. För att få bukt med myggen krävs det lite annat. När jag bodde i Hälsingland körde jag med Renons dagligen och det hjälpte bra. De enda medlem som jag fått negativa reaktioner (svåra hudutslag bl.a.) är RB86 och Knock Out...Jag själv reagerade med utslag och svullnad på HästDeo.

Här i Småland har vi högt fästingtryck så jag behandlar med Switch alt.Flusa och har inte fått negativa reaktioner varken på hästarna eller mig själv;)

roligt en smålandsbo till:)

jag har med testat RB86 fick inga utslag eller liknande men vet i tusan om de hjälpte sen frös flaskan en vinter och går inte att använda sen dess så..

mot fästingar är switch oslagbart håller jag med om därför vill man ju inte riktigt skippa det helt heller med tanke på alla äkliga fästingsjukdommar.

Jag tror inte det är så noga vilka mängder man har egentligen, men jag tar 1 l vatten och kokar upp med 4 msk Timjan. Det får stå och dra över natten. Silas sen, hälls upp på flaska och så tillsätter jag ett par dl Grön såpa.
Busenkelt.

Ja det var ju det jag skrev. För att Switch ska ha önskad effekt ska man lägga det i en sträng från manke till svansrot och sen sprider det sig i skinnet.

Ni som använder Renons på sommaren vart köper ni den??såg att Börjes hade men inte hööks... Eller finns det nå bättre än renons (förutom switch)... Testade det där "SM FLYFREE RIDE" förut...hjälpt inte alls fick bara mer getingar runt oss tycker ja...

Jag använder switch just till fästingar. Min häst är i tävlingskondition och han rids 5 dagar i veckan. Har aldrig märkt att switchen inte funkar. Bor i område med mkt fästingar, så jag har vaccinerat mig själv oxå.

Mot fylgkryp använder jag Renons. Gillar deras produkter mkt! och den här kombinationen funkar väldigt bra!

Ja det var ju det jag skrev. För att Switch ska ha önskad effekt ska man lägga det i en sträng från manke till svansrot och sen sprider det sig i skinnet.

Ha ha nu fattar jag inte- måste vara trög! :D

Ska genast sluta fråga dig sen men måste bara få veta hur du menar? :)

Menar du alltså att Switch inte har någon verkan om man gör ett litet uppehåll där sadeln ska sitta?

Nej, du ska lägga det från nacke till svansrot med uppehåll för sadel.

Det är inte samma sak som att man inte 'kan' använda det till hästar som rids. Inte speciellt svårt liksom att inte hälla just där..

Däremot hörde jag nåt om nån undersökning där man hade kommit fram till att det var farligt, men jag vågar inte säga för mycket då jag inte har källan. Det var en bekant som hade läst nåt i nån tidning nyligen.

Nån som vet vad jag menar?

Däremot hörde jag nåt om nån undersökning där man hade kommit fram till att det var farligt, men jag vågar inte säga för mycket då jag inte har källan. Det var min stallägare som hade läst nåt i nån tidning nyligen.

Nån som vet vad jag menar?

Nja, vad din stallägare menade vet jag inte men Switch är ju giftigt och man bör ju inte använda det i onödan.

Tyvärr har vi massor med fästingar på våra beten och jag vet ärligt talat inte vad jag skulle använt i stället som har samma effekt mot dessa små :devil:-lar.

Det känns som att välja mellan det minst "onda" om man så säger och eftersom jag har dåliga erfarenheter i "bagaget" från fästingsjukdomar så väljer i alla fall jag att "Switcha". :)

Akta dig för att sätta på olja på ställen som nås av solen, då kan hästen bli svårt bränd.

Switch är ett effektivt medel mot det som det rekommenderas för, alltså knott och fästingar.

Men jag har slutat använda Switch efter att ha varit med om två hästar som fått mycket kraftiga hudreaktioner av medlet. Började ungefär som nässelutslag och efter någon dag blev det nästan som brännskador med sårig hud. Så därför är det mycket viktigt, som flera också skriver här, att man testar medlet på en liten fläck först och avvaktar några dagar för att se om hästen reagerar.

Förra sommaren köpte jag ett medel på Ekohallen (i turkos 1 liters flaska - kan inte komma på vad det hette!). Såg ut och luktade som tunnflytande ljusbrun tjära - det var mycket efffektivt mot mygg och broms när man var ute och red. Jag sprutade både hästen o mig själv innan ridturen - luktade apa men hjälpte bra!

Alltså. Det är ett melel som ska spridas i skinnet på hästen. Det sitter inte bara där du applicerar det. Gör du ett uppehåll kan det ändå finnas i huden under sadeln eftersom det sprider sig. Det står på förpackningen att det är till för betesgående hästar och inte de som rids.
Välj ett annat medel istället om du vill rida.

Nej, du ska lägga det från nacke till svansrot med uppehåll för sadel.
Nu har jag inte använt Switch sedan 01, men då stod det tydligt på förpackningen att det ENDAST skulle användas på betesgående hästar och INTE på hästar som rids. Det skulle läggas i en sträng från manke till svansrot.
Nu kanske det är andra instruktioner på, vad vet jag, men jag visste inte att de ändrat medlet.

Alltså. Det är ett melel som ska spridas i skinnet på hästen. Det sitter inte bara där du applicerar det. Gör du ett uppehåll kan det ändå finnas i huden under sadeln eftersom det sprider sig. Det står på förpackningen att det är till för betesgående hästar och inte de som rids.
Välj ett annat medel istället om du vill rida.

Nej jag väljer inget annat medel så länge det inte finns något som är så effektivt som Switch. Jag har provat annat - både "hemkok" och andra färdiga medel, tro mig. :) Vi har mycket fästingar här och risken är alltför stor att låta bli tycker jag.

Det här har jag saxat från en sida om Switch:

"Man kan använda Switch för att skydda mot knott och behandla enligt doseringen på flaskan. Behandla inte sadelstaden om det är hästar som rids."

"Varför får Switch användas endast under betessäsongen?
Switch är godkänd mot knott och fästingar som är ett problem under betessäsongen."

"Kan hästar som rids behandlas?
Ja. Behandla på kvällen och undvik behandling av sadelstaden."

Det här har jag saxat från en sida om Switch:

"Man kan använda Switch för att skydda mot knott och behandla enligt doseringen på flaskan. Behandla inte sadelstaden om det är hästar som rids."

"Varför får Switch användas endast under betessäsongen?
Switch är godkänd mot knott och fästingar som är ett problem under betessäsongen."

"Kan hästar som rids behandlas?
Ja. Behandla på kvällen och undvik behandling av sadelstaden."
[/QUOTE]

Jag menade inte att du har fel. Står det så så är det vad som gäller nu. Men jag visste inte att de ändrat medlet. Det stod helt annorlunda på förpackningen jag använde sommaren 01.
(eftersom jag inte använt medlet sedan dess har jag inte hängt med i förändningarna. sorry)

Du behöver inte säga sorry :)

Det var bara det att jag inte fattade hur du menade - är lite trögtänkt ibland! :o:D

Kanske värmen jag vet inte- man är ju inte van vid över 20 grader. :)

Jag tror inte det är så noga vilka mängder man har egentligen, men jag tar 1 l vatten och kokar upp med 4 msk Timjan. Det får stå och dra över natten. Silas sen, hälls upp på flaska och så tillsätter jag ett par dl Grön såpa.
Busenkelt.

men kan inte grönsåpan irritera om den inte tvättas ur för det är ju som att hälla i ett rengöringsmedel/schampoo i hästen päls ju utan att skölja efteråt eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 987
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 701
Senast: LovingLife
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka