Hej! Jag heter nyttnick och blir oerhört provocerad av den här trådstarten.
Jag är en sådan mamma. Mina barns pappa använder härskartekniker, guilt trips, känslomässig utpressning, nedvärdering (i form av att tala om för barnen - och mig - att vi överreagerar, är löjliga, känner fel, tänker fel, missuppfattar, är överkänsliga osv.), utfrysning och alla andra möjliga varianter av manipulation.
Jag gick. Jag ångrar det inte en sekund. Jag har JÄTTEPROBLEM med samarbetet med barnens pappa fortfarande. Han gör allt i sin makt för att få mig att må dåligt och lyckas relativt ofta. Tack och lov har jag vänner och familj som förstår och stöttar.
Trots detta mår barnen relativt bra. Det är klart som fasen att de påverkas av sin far, men den dåliga sidan är inte hela sanningen. Han gör en massa bra saker också. När det passar honom. Han sätter alltid sig själv först och kan absolut inte relatera till andra människors känslor och emotionella behov, men eftersom han har dem på 50% så finns han där och är en förälder, om än sugig sådan i vissa avseenden, för våra barn. De älskar honom.
Hade jag stannat kvar så hade jag lärt barnen att det är okej att bete sig som han gör i ett förhållande. Hade jag stannat kvar hade vi aldrig kunnat sitta i lugn och ro och prata om sådant de upplever som märkligt och sårande. Hade jag stannat kvar hade jag inte haft orken att finnas där för mina barn. Jag hade inte kunnat vara en motpol och ett tryggt ställe för dem. Hade jag stannat kvar så hade jag gått under. Jag var bara ett skal när jag kom därifrån. För i förhållandet var jag ensam om mina upplevelser. Isolerad, nedtryckt och tvivlande. Jag hade ingen att prata med, för jag förstod inte ens vad det var jag var utsatt för, eftersom jag var så djupt i skiten. Distans och lite terapi så har mycket blivit begripligt.
Mina erfarenheter i kombination med att jag nu mår bra och känner mig stark gör att jag kan få mina barn att inte tvivla på sig själva på det sättet jag tvivlade på mig.
Så nej. Barnen mår inte bättre av att man stannar kvar med en destruktiv man.