Hjartagna
Trådstartare
Jag har ganska nyligen blivit medryttare på en unghäst, hon är 4 år och inte mycket riden. Ägaren har i princip ingen erfarenhet av islandshästar. Hästen travar inte mycket, bara om hon går på helt rakt spår och har hela tygeln vid igångsättningen, då kan det bli ca 20 m innan hon antingen försöker stanna eller går upp i valhopp. Tölten blir ren med mycket drivning och halvhalter men blir annars passtaktig eller valhopp. I paddock får jag inte fram någon trav alls och ren tölt enbart på långsidan. Vid longering blir det mest passtölt men en gnutta trav i vänster varv. Hon svarar mycket bra på halvhalter med sätet men är ganska svår att ställa och böja. Har bara ridit korta pass och mestadels skritt med korta sträckor av tölt eller trav.
Min plan är följande:
Jag tänkte jobba henne mestadels i skritt med samling och böjning. Korta och länga steget mm. Jobba med tölten på hennes villkor, dock i princip låta bli traven tills hon har byggt upp mer muskler.
Låter detta vettigt eller ska jag hellre försöka rida trav och låta bli tölten?
Min plan är följande:
Jag tänkte jobba henne mestadels i skritt med samling och böjning. Korta och länga steget mm. Jobba med tölten på hennes villkor, dock i princip låta bli traven tills hon har byggt upp mer muskler.
Låter detta vettigt eller ska jag hellre försöka rida trav och låta bli tölten?