Råd någon?

Hjartagna

Trådstartare
Jag har ganska nyligen blivit medryttare på en unghäst, hon är 4 år och inte mycket riden. Ägaren har i princip ingen erfarenhet av islandshästar. Hästen travar inte mycket, bara om hon går på helt rakt spår och har hela tygeln vid igångsättningen, då kan det bli ca 20 m innan hon antingen försöker stanna eller går upp i valhopp. Tölten blir ren med mycket drivning och halvhalter men blir annars passtaktig eller valhopp. I paddock får jag inte fram någon trav alls och ren tölt enbart på långsidan. Vid longering blir det mest passtölt men en gnutta trav i vänster varv. Hon svarar mycket bra på halvhalter med sätet men är ganska svår att ställa och böja. Har bara ridit korta pass och mestadels skritt med korta sträckor av tölt eller trav.

Min plan är följande:
Jag tänkte jobba henne mestadels i skritt med samling och böjning. Korta och länga steget mm. Jobba med tölten på hennes villkor, dock i princip låta bli traven tills hon har byggt upp mer muskler.

Låter detta vettigt eller ska jag hellre försöka rida trav och låta bli tölten? :confused:

Sv: Råd någon?

Men hästen är ju bara 4 år.
Den skall inte arbetas så ännu.
Den skall efter en inridning som innehåller, bära ryttare, förstå framåt, höger, vänster, start, stopp, öka tempot i valfri gångart och minska tempot, lämnas ifred till att vila i några månader.

Lämpligt är inridning under augusti-september, vila oktober-januari och sedan omstart i februari.
Sedan så kan man börja att jobba hästen seriöst ungefär i maj.

4 år???

En 4-åring ska kunna gå fram, stanna, svänga, gå undan för tryck och tycka det är roligt att komma ut i skogen. Den behöver lära sig balansera upp en ryttare, förstå hjälperna och hållas glad! Gångarterna kommer först efter detta är befäst.

Samla, träna tölt och krumelura på bana låter inte som en bra idé i mina öron :crazy:

Är hon osäker i traven så lät henne galoppera och bli stark och pigg :) Man kan inte rida i timmar på en fyraåring, men man kan rida rätt friskt :idea:

Det låter dessutom som om hon kanske skulle ha nytta av en skoperiod med enbart framskor för att viktas lite och hitta traven, gärna ut i skogen i svårare terräng.

Och så korta viloperioder när hon lärt sig något, och långa emellanåt för att smälta och vila.

Svårt dock att vara medryttare på en så ung häst under inridning, det kräver ju att man själv och ägaren har samma plan för hästen och rider den på samma sätt.

Håller med helt och hållet :bow:

Denna hästen borde vila kanske fram till sommaren, då man kanske kan börja sätta igång den "ridmässigt" sätt.
Själv tycker jag att den måste bli psykiskt stabil och kontakten med ägaren vara såpass stark att man i princip kan hitta på vad som helst med hästen.
Utan att rida :smirk:

En häst på fyra år klarar inte det som du beskriver du arbetar med... Tyvärr!

Lycka till iallafall och skriv gärna och berätta hur du går till väga!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Inte_Ung skrev:
Men hästen är ju bara 4 år.
Den skall inte arbetas så ännu.
Den skall efter en inridning som innehåller, bära ryttare, förstå framåt, höger, vänster, start, stopp, öka tempot i valfri gångart och minska tempot, lämnas ifred till att vila i några månader.

Lämpligt är inridning under augusti-september, vila oktober-januari och sedan omstart i februari.
Sedan så kan man börja att jobba hästen seriöst ungefär i maj.

Missade visst lite förut...

Hästen reds in i våras, i maj och juni, vilade sedan fram till slutet av oktober, varefter hon sattes igång i skritt. Jag red henne första gången för 3 veckor sedan. och har hittills bara känt mig för lite på hur gångarterna ligger, inte krävt något vidare av henne utom de små bitarna om totalt 20-30 meter när jag prövat tölten under vardera 2 olika ridpass.

Tänkte mig en långsiktig plan och vilken gångart jag först ska arbeta med. Känns bra att ha en plan för hur jag ska gå vidare så småningom. Vilket jag i dagsläget har tänkt ut enligt tidigare inlägg men är öppen för förslag.

Då skulle jag helt klart, vilket du nog redan klurat ut, börja med skritten.
Sedan traven, för att hästen skall slappna av och inte börja spänna sig som så ung. Det kan leda till tråkiga saker då den blir äldre; som låsningar, stelhet osv. Men, om hästen börjar tölta t.ex. vid nedsaktning av trav eller vid igångsättning av trav skulle jag låta den fortsätta, bara det inte spänner sig!
Om jag skulle välja tölt eller trav sen skulle bero på hur hästen var i övrigt.

Lycka till igen!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

En sak till jag hade gjort är att se till så hon växer rätt och faktiskt tagit ut en equiteapeut så att man vet att allt är OK innan man sedan börjar rida igen. En 4-åring ska ju faktiskt bara ha skoj, inga krav och inga pass i paddocken med jobb utan ut i skogen och ha skoj!! Alltså jag håller med mycket i vad de andra skrev! *yr i pannan ikväll*

Jenny

Precis, det var det jag tänkte på!
Equiterapeut, massör, kiropraktor etc.

Får utveckla mig lite om varför jag tycker en equiterapeut borde kolla hästen.

Eftersom jag mest är van vid piggelina unghästar som går framåt utan ngn speciell drivning även efter lite ridning bara, men sedan vart med om enstaka fall där man fått driva på allt vad man kunnat, vid dessa fallen har det rört sig om smärta från hästen, och för att kolla detta noga innan mer ridning borde en equiterapeut kolla den.

Jenny

Jaha.
Nog för att jag tycker att det är för tidigt, men vissa gör ju så.

Då så tycker jag att du rider rakt ut i skogen och kräver INGET i några månader.

3 dagar i veckan total ridning med 15min skritt där du sitter i balans-sits och så 5 min av något mera ökat tempo i valfri gångart samt 10 min i avslutande skritt med inslag av lydnadsövningar av typen stanna-starta-svänga.
Och detta fortsätter tills att traven kommer som själv-vald gångart i hela det ökade tempot.
När den gör det, vilket kan ta från 2 veckor till 4 månader, så kan du öka på det ökade tempot med 5 minuter till.
Begär inte tölt av hästen på ett bra tag ännu.
Vill den däremot tölta, så får den naturligtvis göra det.

Ridbanan bör du låta bli tills att hästen är 5 år på riktigt.

Det är bra att hålla sig från ridbanan fram till att hästen blir 5, om man kan.
Det finns ju problem som man kan behöva lösa på inhägnat område.

När hästen är så ung som 4 år, så är den inte mogen i varken kropp eller intellekt för att utföra några krummelurer på en ridbana.
Man kan genom ridbaneridning för alltid rida viljan ur hästen eller med för mycket arbete på böjt spår överbelasta de unga lederna med t.ex. kotledsinflammation som följd.

Men om man först bygger upp arbetsglädje och kroppslig styrka hos hästen genom att rida ut rakt fram och se till att det är lätt och roligt för hästen, så kan man få en glad och arbetsvillig häst som håller länge.

Hej!

Ta det lugnt med hästen, det är inte bråttom med dressyrövningar på bana.
Som andra har sagt före mig: rid ut och håll hästen på gott humör.
Arbete är inte att tänka på ännu, hon har nog fullt upp med att bära ryttare. Korta pass på 10 - 20 minuter är lagom, längre orkar inte en så ung häst koncentrera sig.
Låt henne välja gångart nu i början, då visar hon själv vilken hon föredrar, om tempot ska vara högre än skritt.

Det är mycket lätt att förstöra en så ung häst. Inte för att man vill förstöra den, utan för att man vill för mycket och för fort.

Att hästen reds in i maj är för mig en helt ofattbar term: att rida in en häst tar flera år. "Insutten" är inte lika med färdig gångartshäst redo för arbete.
Vila är nyttigt men det innebär inte heller att hästen har smält all information och utvecklats färdigt och nu ska ridas som färdig.

Ni har ett långt arbete framför er i skritt med korta inslag av högre tempo i annan gångart.

Du skriver att du ska jobba henne i skritt med samling och böjning: Det är för tidigt, vad ska det vara bra för redan nu?
Hon behöver skaffa sig kondition och muskler ute i trivsam miljö först. Och det tar tid. Skritten är en helt klart underskattad gångart, slarva inte över den för att komma till tölten fortast möjligt.

Min egen unghäst fyller sex år till våren. Våra ridturer består fortfarande till 80% av skritt och enkelt arbete i denna gångart. Med betoningen på att det ska vara roligt.
Han fick helt fel start av en tränare som förstörde honom kroppsligt med för höga krav vid 4½ års ålder, det slutade med ett stort hål i plånboken och hälta på tre ben och tuppkam i en led. Detta trots att jag poägnterade att hästen skulle tas försiktigt och inte prestera några gångarter, men tyvärr fick jag börja om från början igen. Nu har vi kul och gångarterna kommer så smått allt eftersom han bygger styrkan.

Samling och tölt rimmar illa för mig på en så ung häst som en fyraåring.
Gör inte misstaget att vilja för mycket för fort. Man räknar med att hästen är färdigutbildad först vid ca 8 års ålder. Då ska den helst ha arbetsglädjen och hälsan kvar.

Marita

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka