Råd kring nybilsköp och ev avbetalning.

G-uldlock

Trådstartare
Behöver lite råd och input rörande bil...

Äger just nu en VW Polo årsmodell -99 Köpte den kontant för ca 14000:- för ca 8 månader sedan. Min första bil.

Nu är det så att den börjar nog sjunga på sista versen. En händig person kan säker hålla den vid liv några år till, men jag är totalt okunnig och har ingen lust att lämna in den på verkstaden för alla fel som uppkommer. Kommer på måndag att lämna in den för fläktremsbyte, åtgärder av rutan i förardörren och service. Detta kmr kosta en bra slant, kan jag räkna ut med lilltån...
Den är dyr i skatt ca 1300:- / år, drar ca 0,65/ mil så det är ingen billig bil direkt...

Funderar nu på att sälja den till högst bjudande och hoppas på att få ut ca 8-10 för den.
Då kommer frågan ang nästa bil.
Vill ha en småbil, drivmedelssnål, låg skatt och hyfsat billig i försäkring. Inser att mina krav hänvisar mej till bilar kring minst 40' oftast mer.
Jag KAN punga ut ca 40' kontant men är inte jättetaggad på det, då jag vill ha den buffert jag har. Är det jättedumt att ta bil på avbetalning med en kostnad på ca 12-1700:- / månaden? Jag har råd med det, då den nya bilen kmr vara billigare i drift + att jag fått löneförhöjning.

Har verkligen lovat mej själv att inte ta dumma lån, men är detta verkligen dåligt? Eller ska jag gilla läget och skutta runt i min Polo ett tag till?
 
En del tycker det är dumt, en del tycker det är värt det. Jag köpte en ny bil 2012. Den är helt på avbetalning. Jag kommer aldrig kunna gå med vinst på den, men för mig är det värt det. Det är så skönt att inte ha några verkstadskostnader och att ha en fungerande bil!! Jag ville inte ta lån med bilen som säkerhet dock, då måste man lösa lånet när man säljer bilen och då gäller det verkligen att man får lika mycket för den som man har kvar i lån. Så jag har ett blankolån på min. Tanken är förstås att jag inte ska sälja bilen med förlust, men man vet ju aldrig.
 
Det finns ju inga garantier för att den nya bilen är billigare i drift, har man tur håller den men bilar kostar pengar hur man än gör.

1300kr/år i skatt är väl ändå inte dyrt?

Byta remmar och service i allmänhet går ju inte att komma ifrån om man inte ska byta innan det är dags.
 
En del tycker det är dumt, en del tycker det är värt det. Jag köpte en ny bil 2012. Den är helt på avbetalning. Jag kommer aldrig kunna gå med vinst på den, men för mig är det värt det. Det är så skönt att inte ha några verkstadskostnader och att ha en fungerande bil!! Jag ville inte ta lån med bilen som säkerhet dock, då måste man lösa lånet när man säljer bilen och då gäller det verkligen att man får lika mycket för den som man har kvar i lån. Så jag har ett blankolån på min. Tanken är förstås att jag inte ska sälja bilen med förlust, men man vet ju aldrig.

Fabriksny är inte = ingen verkstad.

Och vinst? Med bilar gäller det bara att förlora så lite som möjligt ;)
 
Fabriksny är inte = ingen verkstad.

Och vinst? Med bilar gäller det bara att förlora så lite som möjligt ;)

Jo, för det mesta är det ju inga verkstadskostnader för fabriksnya bilar. Visst kan man ha otur, men risken för verkstadskostnader på en ny bil är bra mycket mindre än på en äldre.
 
Det finns ju inga garantier för att den nya bilen är billigare i drift, har man tur håller den men bilar kostar pengar hur man än gör.

1300kr/år i skatt är väl ändå inte dyrt?

Byta remmar och service i allmänhet går ju inte att komma ifrån om man inte ska byta innan det är dags.

Håller dock med i detta. 1300 är inte jättedyrt för skatt och 0,65 är nog ganska normalt, kanske något i överkant för en bil i den storleken.
Min Kia Picanto är just nu gratis i skatt (miljöbil) och drar ca 0,6. Men då går den nästan bara korta körningar=drar mer.
Servicen på min är beräknad till
År 1: 2500 (blev 2000 "bara")
År 2: 3500
År 3: 2500
 
Jag har en golf från -01. Jag betalar 1400kr i skatt och den drar 0,7l/mil. Och det tycker jag är lite! Den har jag ett medlemslån, trots att jag hade kunnat köpa den kontant, då det hade blivit dyrare att ta sparpengar.

Men för 40 000kr får man väl inte så mycket nyare bil?
 
Jag köpte en AudiA3 -10 på avbet med en bil för 50 000 som handpenning
Jag tycker jag "tjänar" på det med billigare skatt o försäkring + att den drar 0,4-0,5

Visst...det är ingen garanti att slippa verkstäder men generellt behöver man ju inte byta massa saker hela tiden på en nyare bil
 
Svarar alla.

Visst service och rembyte kan man inte kma ifrån, men det var problem vid besiktningen i vintras, det är ngt elfel i den som borde åtgärdas, och lite annat smått och gott... Men beroende på hur mkt fel som hittas på den under veckan kmr jag iaf att överväga noga innan jag säljer och köper nytt, absolut. För ngt lån tas inte i onödan.

Och ja jag tycker det är dyrt @WBanna för en bil i den storleken, nyare bilar i samma storlek och motor drar ca 0,4-05 l/mil och har en skatt på ca 700:- /år, så visst är det dyrt i jämförelse, men billigt jämfört med en Volvo V70
 
Svarar alla.

Visst service och rembyte kan man inte kma ifrån, men det var problem vid besiktningen i vintras, det är ngt elfel i den som borde åtgärdas, och lite annat smått och gott... Men beroende på hur mkt fel som hittas på den under veckan kmr jag iaf att överväga noga innan jag säljer och köper nytt, absolut. För ngt lån tas inte i onödan.

Och ja jag tycker det är dyrt @WBanna för en bil i den storleken, nyare bilar i samma storlek och motor drar ca 0,4-05 l/mil och har en skatt på ca 700:- /år, så visst är det dyrt i jämförelse, men billigt jämfört med en Volvo V70

Men för 40000kr får du ju ingen ny bil.
Du får en begagnad bil i en prisklass där stora service och slitdelar är på gång.
Bränsleförbrukningen beror mest på körsätt och däck.
 
Nej och just därför tankarna på lån och en bil runt 70-90'....

Du köper ingen "slippa verkstaden garanti" där heller är jag rädd. Min förra bil köptes för 112' kr när den gått 7 000 mil. Vid 10 000 mil fick jag byta en avgasreningsgrej a 5000 kr. Var lite annat småfix med, vilket var jävligt drygt just då jag "bytte upp mig" för att slippa verkstadskostnader.

Nuvarande bil kostade 135' och var då 1 år gammal/2500 mil. Nu är den 3 år gammal och har gått drygt 6 000 mil. Inga verkstadsbesök utom service, peppar peppar. Men är dags för första besiktningen så vem vet...
 
Men för 40000kr får du ju ingen ny bil.
Du får en begagnad bil i en prisklass där stora service och slitdelar är på gång.
Bränsleförbrukningen beror mest på körsätt och däck.

Som jag svarat tidigare, missade att skriva att om lån ska tas kommer bilen ligga i prisklass 70-90' vilket ger en nyare bil.
 
Du köper ingen "slippa verkstaden garanti" där heller är jag rädd. Min förra bil köptes för 112' kr när den gått 7 000 mil. Vid 10 000 mil fick jag byta en avgasreningsgrej a 5000 kr. Var lite annat småfix med, vilket var jävligt drygt just då jag "bytte upp mig" för att slippa verkstadskostnader.

Nuvarande bil kostade 135' och var då 1 år gammal/2500 mil. Nu är den 3 år gammal och har gått drygt 6 000 mil. Inga verkstadsbesök utom service, peppar peppar. Men är dags för första besiktningen så vem vet...

Det är jag väl medveten om, att ha bil är dyrt. Men någonstans inbillar jag mej att felen på en nyare bil är annorlunda, vilket det självklart inte är.
Jag vet nog innerst inne att jag kommer åka runt i min skruttPolo tills den faller bitar helt, jag kör ju trots allt inte jättemkt och den är funktionsduglig ett tag tillefter servicen nästa vecka.
 
Mer realistiskt är att lägga 90 eller helst mer för att köpa dig fri från problem.
Det är fortfarande i prisspannet för snart stora kostnader, det är liksom därför folk ofta säljer dem bilarna och det finns mkt av dem.
 
Det är jag väl medveten om, att ha bil är dyrt. Men någonstans inbillar jag mej att felen på en nyare bil är annorlunda, vilket det självklart inte är.
Jag vet nog innerst inne att jag kommer åka runt i min skruttPolo tills den faller bitar helt, jag kör ju trots allt inte jättemkt och den är funktionsduglig ett tag tillefter servicen nästa vecka.

Jo felen på en nyare bil är ofta annorlunda - de är mycket dyrare...

Skämt åsido, vid vissa miltal börjar verkstadsrejset med de flesta bilar även om man kan ha mer eller mindre otur. Din polo är dessutom billig i skatt och bränsle (nyare bilar = mer teknik = inte så jäkla stor skillnad på förbrukningen) så kör den eller köp en så dyr bil du kan. Och undvik spannet 50-90' tycker jag..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp