Råd kring nybilsköp och ev avbetalning.

Som jag svarat tidigare, missade att skriva att om lån ska tas kommer bilen ligga i prisklass 70-90' vilket ger en nyare bil.
För att vara lite tråkig så känner jag två som har köpt bilar i den prisklassen för att just få en mera problemfri bil, dom har nog haft mera fel på deras bilar än vad jag någonsin haft när jag köpt i 20-30' klassen. Jag tycker nog det är bättre isåfall att köpa en billigare lite äldre men som nyligen har bytt slitagedelarna.
 
kanske det kan vara en idé att leasa en mindre bil? Då slipper man ju verkligen alla problem, dom mindre bilarna är väl inte så dyra att leasa per månad?
 
Jo felen på en nyare bil är ofta annorlunda - de är mycket dyrare...

Skämt åsido, vid vissa miltal börjar verkstadsrejset med de flesta bilar även om man kan ha mer eller mindre otur. Din polo är dessutom billig i skatt och bränsle (nyare bilar = mer teknik = inte så jäkla stor skillnad på förbrukningen) så kör den eller köp en så dyr bil du kan. Och undvik spannet 50-90' tycker jag..

Tack för ett konkret råd.
Jag vet ju innerst inne att jag kmr behålla den här bilen ett tag till, det är trots allt min första bil, jag är bara 22 och har all tid i världen att köpa upp mej :D
Men så är det den där fåfängda genen som kittlar till ibland, lacksläpp är inte supersexigt :angel: Men får förtränga det och se det som mina ålderstecken istället :p
 
När det gäller lån var jag på en ekonomiföreläsning i veckan och experten där menade att det är bättre att låna till en bil (förutsättningen är låg eller ingen ränta) än att ta från sparkapital. Förutsatt att sparkapitalet förräntar sig väl.

Däremot finns det väl sällan bra bilaffärer. Frågan är hur mycket du kör, alltså verkligen kör, det är ju där skillnaden är. Komfort kan ju också vara värt en del.
 
När det gäller lån var jag på en ekonomiföreläsning i veckan och experten där menade att det är bättre att låna till en bil (förutsättningen är låg eller ingen ränta) än att ta från sparkapital. Förutsatt att sparkapitalet förräntar sig väl.

Däremot finns det väl sällan bra bilaffärer. Frågan är hur mycket du kör, alltså verkligen kör, det är ju där skillnaden är. Komfort kan ju också vara värt en del.

Det var lite det jag tänkte också, rent ekonomiskt.
Att säga vad jag kör är nästan pinsamt i sammanhanget, jag borde egentligen klara mej utan bil, och att sen diskutera uppgradering av bil på det är nästan patetiskt ;)
Kör ca 3 mil om dagen, vissa dagar inget alls då viss samåkning sker till jobbet, andra dagar kring 4-5 mil om jag handlar beroende på affär, 2-3 ggr/ månad besöker jag familjen vilket blir ca 10 mil tur/retur

Så nej, allt talar emot ny bil, jag är nog mest en drömmare för tillfället :angel:
 
Hmm... Då hade inte jag köpt en ny bil. Köp en bättre bil i samma prisklass istället, de finns, pedantskötta saker som inte rullat så mycket.

Jag kör över 100 mil/vecka, och då har just köpt en bil för 60' som rullar på bra.
 
Tack för ett konkret råd.
Jag vet ju innerst inne att jag kmr behålla den här bilen ett tag till, det är trots allt min första bil, jag är bara 22 och har all tid i världen att köpa upp mej :D
Men så är det den där fåfängda genen som kittlar till ibland, lacksläpp är inte supersexigt :angel: Men får förtränga det och se det som mina ålderstecken istället :p

Lacka om den då ;)
På en så gammal bil som din så förlorar du liksom ingenting ekonomiskt på att göra det.
Slipa ned, köp lack och en billig färgspruta på tex biltema och låna en kompressor.
Jag kan lova att det blir snyggare än gammal flagnad lack och du lär inte ens behöva lägga 1000kr.
 
Skulle nog också avråda från att låna för att köpa en fortfarande begagnad bil. Snål som jag ibland känner mig skulle jag också avråda dig från att köpa en begagnad bil för nödvändigtvis 40k då dessa inte alls heller behöver hålla bättre än en för 10000:-. Ta hjälp istället av bästa vännerna runt omkring dig, någon som är tekniskt bra på bilar? Kolla först av annonser på modeller som du tycker är intressanta. Fynden finns i de som hållit kvar så länge i sina bilar och bytt och bytt och... där bilens ålder och modell inte längre är het, men funktionen och förhoppningsvis skicket fortfarande är bra. Många kvitton och sparade besiktningsprotokoll säger mycket!

Dessa bilar finns därute, tro mig. Har en viss annons-sida som "intresse" och ser objekt varje dag men som såklart säljs snabbt. Lägg in en bevakning. Läs begagnat-tester på nät-biltidningar.

Skiljer såklart på A->B bil eller om man behöver dra 2ton på BE, 4-hjulsdrift m.m. Sistnämnda kanske man ska/behöver låna pengar till och motiverar med dess extra egenskaper.

MVH Thomas
 
Skulle nog också avråda från att låna för att köpa en fortfarande begagnad bil. Snål som jag ibland känner mig skulle jag också avråda dig från att köpa en begagnad bil för nödvändigtvis 40k då dessa inte alls heller behöver hålla bättre än en för 10000:-. Ta hjälp istället av bästa vännerna runt omkring dig, någon som är tekniskt bra på bilar? Kolla först av annonser på modeller som du tycker är intressanta. Fynden finns i de som hållit kvar så länge i sina bilar och bytt och bytt och... där bilens ålder och modell inte längre är het, men funktionen och förhoppningsvis skicket fortfarande är bra. Många kvitton och sparade besiktningsprotokoll säger mycket!

Dessa bilar finns därute, tro mig. Har en viss annons-sida som "intresse" och ser objekt varje dag men som såklart säljs snabbt. Lägg in en bevakning. Läs begagnat-tester på nät-biltidningar.

Skiljer såklart på A->B bil eller om man behöver dra 2ton på BE, 4-hjulsdrift m.m. Sistnämnda kanske man ska/behöver låna pengar till och motiverar med dess extra egenskaper.

MVH Thomas

Sista vi köpte var en fyrhjulsdriven som får dra 2.8.

Få ägare, full dokumentation och allt dyrt hyfsat nybytt. Ful som stryk men gör det den ska utan att knota :D

Mindre än 20.000kr kostade den.
 
Det låter som du ska leasa en bil, om du vill veta precis vad det kostar varje månad, och du vill köra en ny bil utan problem. Det kostar ju självklart, men du vet hur mycket.
 
Kör man ca 1500 mil om året, så är det inte ett dåligt alternativ att låna 120 000 och köpa en ny mindre bil ex skoda Felicia.
Problemfri körning, låg bränsleförbrukning och relativ hög säkerhet....de närmaste 3 till 5 åren och sedan byter man upp sig* när bilen är färdigamorterad, till en ny småbil.

OBS * är mycket viktigt!!
 
Kör man ca 1500 mil om året, så är det inte ett dåligt alternativ att låna 120 000 och köpa en ny mindre bil ex skoda Felicia.
Problemfri körning, låg bränsleförbrukning och relativ hög säkerhet....de närmaste 3 till 5 åren och sedan byter man upp sig* när bilen är färdigamorterad, till en ny småbil.

OBS * är mycket viktigt!!

Hur tänker du nu?? Det där är ju ekonomiskt en dyr affär. Oftast dyrare än om du fått slänga in några verkstadsbesök med.

Det ska mycket till innan jag köper en splitterny bil. Någon annan får gärna ha tagit det första stora värderaset. Med ditt sätt så får man inte bara "betala" för det, utan även ränta på lånet. Vilket gör att man på de där 3-5 åren får ett ganska dyrt bilägande sett per mil.

Sen spelar driftsäkerhet in, är det väldigt viktigt så kan det berättiga en högre kostnad - men det är knappast där vikten ligger för TS. Dessutom tror jag inte ens du har läst TS inlägg ordentligt? TS har inte utrymme för/lust att att amortera ner 120 000 kr på 3 -5 år
 
Hur tänker du nu?? Det där är ju ekonomiskt en dyr affär. Oftast dyrare än om du fått slänga in några verkstadsbesök med.

Det ska mycket till innan jag köper en splitterny bil. Någon annan får gärna ha tagit det första stora värderaset. Med ditt sätt så får man inte bara "betala" för det, utan även ränta på lånet. Vilket gör att man på de där 3-5 åren får ett ganska dyrt bilägande sett per mil.

Sen spelar driftsäkerhet in, är det väldigt viktigt så kan det berättiga en högre kostnad - men det är knappast där vikten ligger för TS. Dessutom tror jag inte ens du har läst TS inlägg ordentligt? TS har inte utrymme för/lust att att amortera ner 120 000 kr på 3 -5 år
Du kan naturligtvis köpa en "ettåring" men servicen på en bil går väl på ca 3000.
har du en ny bil så ingår väl servicen första året. Och köpa en beg. bil under ca 100 000, ja om det ska vara en vettig bil så hamnar du väl bland småbilarna i alla fall.
Och då vet jag inte om det inte äe värt att lägga 20 000 till och få en ny bil, eller nästan ny bil.
Räkneexempel:
Ny bil ing värde 125000
efter 5 år är bilen färdigamorterad restvärde 65 000.

5 års värdeförlust 125000-65000=60000
vilket gör en månadskostnad på 1000 för kapitalet vid en ny bil

Beg
75000 för en beg
restvärde efter 5 år 15000
Det gör en kapitalkostnad per månad på 833 spänn.

tillkommer naturligtvis räntekostnad 500 för den nya och 250 för den gamla../månad


Men underhållet på den begagnade bilen tenderar ju att vara betydligt högre än för en ny. och säkerheten, ja..
Så kvittar du räntekostnaden mot underhållet, då blir kostnaden för att köra den nya 150 spänn Ca mer per månad...blev det så mycket dyrare?
 
Eller så gör man som jag, privatleasar en ny bil i 3 år. Jag betalar 2800 :- i månaden för en ny V40 inkl. service, däck och försäkring, avtalet sträcker sig över 36 månader, körsträcka max 2000 mil/år, kör man mer kostar det 10:- extra per mil. För mig blev det billigare än att köpa en helt ny bil när min gamla bil gav upp ( värdeminskning/år inräknad då), och man har en ny bil att köra runt i utan att behöva oroa sig för andra extra kostnader. Efter 36 månader lämnas bilen tillbaka, och jag kan då ta en ny bil om jag vill.
 
Landsbygdsbo - vad räknar dubmed för typbil eg? Din värdeminskning där?

Ny bil. 0 mil. 175 000 kr.
Samma bil. 1 år gammal. 2500 mil. 125 000 kr. Värdeminskning 50 000 kr på ett år.. = DEN minskningen jag gärna låter någon annan ta.

För efter den ligger det ganska stadigt i minskning.

Fri service första året är mig helt egalt, ska man ta med det ska man nog räkna med den ökade förbrukningen innan en ny motor är inkörd osv :)
 
Eller så gör man som jag, privatleasar en ny bil i 3 år. Jag betalar 2800 :- i månaden för en ny V40 inkl. service, däck och försäkring, avtalet sträcker sig över 36 månader, körsträcka max 2000 mil/år, kör man mer kostar det 10:- extra per mil. För mig blev det billigare än att köpa en helt ny bil när min gamla bil gav upp ( värdeminskning/år inräknad då), och man har en ny bil att köra runt i utan att behöva oroa sig för andra extra kostnader. Efter 36 månader lämnas bilen tillbaka, och jag kan då ta en ny bil om jag vill.

Nyfiken - vad händer om den går sönder, hur blir det då?

Jag kollade faktiskt på leasing innan jag köpte ny, men då körde jag såpass många mil per år att det blev hysteriskt dyrt att leasa
 
Jag har personvagnsgaranti, nybilsgaranti och rostskyddsgaranti samt en halvförsäkring under de 36 månaderna jag har bilen. Vanligen kör jag 1800-2000 mil/år, och detta är en diesel som drar 0.4-0,5 l/mil, så jag är nöjd med min deal.
 
Men du står för stillestånd och reskostnad etc som om du ägde bilen alltså? Det jag var nyfiken på. (Sen löser det sig precis som du skrev med nya bilar ändå iom försäkringar och garantier men vem som tex betalar en självrisk på vagnskadegarantin är ju intressant ändå)
 
Behöver lite råd och input rörande bil...

Äger just nu en VW Polo årsmodell -99 Köpte den kontant för ca 14000:- för ca 8 månader sedan. Min första bil.

Nu är det så att den börjar nog sjunga på sista versen. En händig person kan säker hålla den vid liv några år till, men jag är totalt okunnig och har ingen lust att lämna in den på verkstaden för alla fel som uppkommer. Kommer på måndag att lämna in den för fläktremsbyte, åtgärder av rutan i förardörren och service. Detta kmr kosta en bra slant, kan jag räkna ut med lilltån...
Den är dyr i skatt ca 1300:- / år, drar ca 0,65/ mil så det är ingen billig bil direkt...

Funderar nu på att sälja den till högst bjudande och hoppas på att få ut ca 8-10 för den.
Då kommer frågan ang nästa bil.
Vill ha en småbil, drivmedelssnål, låg skatt och hyfsat billig i försäkring. Inser att mina krav hänvisar mej till bilar kring minst 40' oftast mer.
Jag KAN punga ut ca 40' kontant men är inte jättetaggad på det, då jag vill ha den buffert jag har. Är det jättedumt att ta bil på avbetalning med en kostnad på ca 12-1700:- / månaden? Jag har råd med det, då den nya bilen kmr vara billigare i drift + att jag fått löneförhöjning.

Har verkligen lovat mej själv att inte ta dumma lån, men är detta verkligen dåligt? Eller ska jag gilla läget och skutta runt i min Polo ett tag till?
Jag sålde själv min lilla gamling, en 87' Toyota Corolla, för runt 5000 förra året. Strax före det hade jag pratat med min bank och fått beviljat ett lån på en ny bil, en Subaru Outback, som förvisso var bättre begagnad och därför "bara" gick för 125 000. Jag föredrar att ta banklån, då man oftast får bättre villkor/ränta från sin bank än om man tar det via avbetalning från bilhandlaren och deras ev. samarbetspartners. Om du redan nu vet var du ska köpa bilen ifrån, kolla hur de har lagt upp det där med avbetalning och räkna ut vad den effektiva räntan blir. prata sedan med din bank och kolla lånealternativ där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp