Råd kring nybilsköp och ev avbetalning.

Nyfiken - vad händer om den går sönder, hur blir det då?

Jag kollade faktiskt på leasing innan jag köpte ny, men då körde jag såpass många mil per år att det blev hysteriskt dyrt att leasa

Leasa när man bor som vi gör är vansinne :p

Men håller man sig under de där fria milen är det nog ganska prisvärt när man vill ha ny bil.
 
Nu har jag en försäkring där lånebil ingår om det skulle bli aktuellt. Självrisken är precis som om du ägde bilen själv.

Jag ser det ändå som att risken med en helt ny bil är lägre än med en begagnad, oavsett prisklass på den begagnade bilen. När jag kollade på att ta egna lån till nybilsköp, efter en viss kontantinsats, så fann jag för min del att värdeminskningen om jag köpte bilen själv inte uppvägde fördelarna om jag jämförde med privatleasingen. I nuläget ( jag har haft bilen ca ett år nu) kommer jag lämna in denna bilen om två år och ta en ny privatleasad bil då.

Sedan har vi en annan sida- att sälja en egen bil begagnad, om man nu vill det, efter några år. Hela den cirkusen betalar jag gladeligen en slant för att slippa...
 
Landsbygdsbo - vad räknar dubmed för typbil eg? Din värdeminskning där?

Ny bil. 0 mil. 175 000 kr.
Samma bil. 1 år gammal. 2500 mil. 125 000 kr. Värdeminskning 50 000 kr på ett år.. = DEN minskningen jag gärna låter någon annan ta.

För efter den ligger det ganska stadigt i minskning.

Fri service första året är mig helt egalt, ska man ta med det ska man nog räkna med den ökade förbrukningen innan en ny motor är inkörd osv :)

Ja jag har inte stuckit under stol med att det första året är dyrast.

Ta bort år ett så blir ju mattematiken ännu bättre för den nästan nya bilen (årsbil) jämfört med den 5 år gamla
 
Vi köpte (eller snarare min pappa köpte till oss :angel:) en Toyota Aygo till oss. Då var den tre år gammal och gått 3000 mil. Vi gav 62000 kr för den inkl vinterhjul på dubb.

Den drar 0,4-0,5 och skatten är 360kr.

Köpt hos en Toyotahandlare så det är mycket generösa garantier.

Det är dock en liten bil men jag älskar den. Den får ta mig sjutton plats överallt utan problem :D
 
Jag ville inte ta lån med bilen som säkerhet dock, då måste man lösa lånet när man säljer bilen och då gäller det verkligen att man får lika mycket för den som man har kvar i lån. Så jag har ett blankolån på min. Tanken är förstås att jag inte ska sälja bilen med förlust, men man vet ju aldrig.

Men ett lån med en säkerhet är ju ett lån med bättre ränta än ett lån utan säkerhet? Så av rädsla att eventuellt inte ha pengar att lösa lånet med när du säljer bilen så tar du ett sämre lån så att du får mindre pengar kvar? Det kallar jag ett redigt Moment 22.
 
Leasa när man bor som vi gör är vansinne :p

Men håller man sig under de där fria milen är det nog ganska prisvärt när man vill ha ny bil.

Jo, det var typ 5' i månaden det landade på. Plus bränsle så givetvis.

De summorna kan jag laga en hel del för, även om jag räknar in värdeminskningen och lånet på en egenägd ny bil.

Men jag tilltalas av det problemfria - onekligen. Samtidigt så om spanska lejonet fortsätter som hittills så är det den absolut bästa affären. Driftsäkert, billigt och nytt. Och lånen försvinner snabbare än värdeminskningen. Idag är belåningsgraden på den ca 70% :)
 
Behöver lite råd och input rörande bil...

Äger just nu en VW Polo årsmodell -99 Köpte den kontant för ca 14000:- för ca 8 månader sedan. Min första bil.

Nu är det så att den börjar nog sjunga på sista versen. En händig person kan säker hålla den vid liv några år till, men jag är totalt okunnig och har ingen lust att lämna in den på verkstaden för alla fel som uppkommer. Kommer på måndag att lämna in den för fläktremsbyte, åtgärder av rutan i förardörren och service. Detta kmr kosta en bra slant, kan jag räkna ut med lilltån...
Den är dyr i skatt ca 1300:- / år, drar ca 0,65/ mil så det är ingen billig bil direkt...

Funderar nu på att sälja den till högst bjudande och hoppas på att få ut ca 8-10 för den.
Då kommer frågan ang nästa bil.
Vill ha en småbil, drivmedelssnål, låg skatt och hyfsat billig i försäkring. Inser att mina krav hänvisar mej till bilar kring minst 40' oftast mer.
Jag KAN punga ut ca 40' kontant men är inte jättetaggad på det, då jag vill ha den buffert jag har. Är det jättedumt att ta bil på avbetalning med en kostnad på ca 12-1700:- / månaden? Jag har råd med det, då den nya bilen kmr vara billigare i drift + att jag fått löneförhöjning.

Har verkligen lovat mej själv att inte ta dumma lån, men är detta verkligen dåligt? Eller ska jag gilla läget och skutta runt i min Polo ett tag till?
Har köpt både beg och nya bilar. Gamla bilar = kan vara rena nitlotten. Nya bilar/sprillans nya = förlustaffärer.

Numer privatleasar jag bilen. Slipper värdeminskning, slipper besikta, slipper fundera om bilen kommer att bli gammal. Ny bil vart 3:e år = det bästa jag gjort! :)
 
Har köpt både beg och nya bilar. Gamla bilar = kan vara rena nitlotten. Nya bilar/sprillans nya = förlustaffärer.

Numer privatleasar jag bilen. Slipper värdeminskning, slipper besikta, slipper fundera om bilen kommer att bli gammal. Ny bil vart 3:e år = det bästa jag gjort! :)
Dom pengar jag betalar för leasingen, är kanske de pengar jag skulle betalt för reparationer, besiktning nya däck osv.
 
Behöver lite råd och input rörande bil...

Äger just nu en VW Polo årsmodell -99 Köpte den kontant för ca 14000:- för ca 8 månader sedan. Min första bil.

Nu är det så att den börjar nog sjunga på sista versen. En händig person kan säker hålla den vid liv några år till, men jag är totalt okunnig och har ingen lust att lämna in den på verkstaden för alla fel som uppkommer. Kommer på måndag att lämna in den för fläktremsbyte, åtgärder av rutan i förardörren och service. Detta kmr kosta en bra slant, kan jag räkna ut med lilltån...
Den är dyr i skatt ca 1300:- / år, drar ca 0,65/ mil så det är ingen billig bil direkt...

Funderar nu på att sälja den till högst bjudande och hoppas på att få ut ca 8-10 för den.
Då kommer frågan ang nästa bil.
Vill ha en småbil, drivmedelssnål, låg skatt och hyfsat billig i försäkring. Inser att mina krav hänvisar mej till bilar kring minst 40' oftast mer.
Jag KAN punga ut ca 40' kontant men är inte jättetaggad på det, då jag vill ha den buffert jag har. Är det jättedumt att ta bil på avbetalning med en kostnad på ca 12-1700:- / månaden? Jag har råd med det, då den nya bilen kmr vara billigare i drift + att jag fått löneförhöjning.

Har verkligen lovat mej själv att inte ta dumma lån, men är detta verkligen dåligt? Eller ska jag gilla läget och skutta runt i min Polo ett tag till?

Jag köpte min bil på avbetalning. Jag tyckte det var värt det, helt klart. Den har haft en ägare tidigare men hade inte gått långt alls (sattes i trafik -12, jag köpte den våren -13). Den drar 0,4 milen, är skattebefriad till 2016 och är allmänt billig i drift. Samtidigt som den är rymlig för att vara småbil (jag fick in min cykel i bilen :D). Jag gjorde en kalkyl och kom fram till att JAG skulle tjäna på att köpa en ny bil av denna sort på avbetalning - än en begagnad volvo. Jag kan inte heller något om hur man sköter bilen mer än basic - byta olja och sådant. Att då behöva ta del av en firma när bilen går sönder, vilket jag märkt krävs ganska ofta på de äldre bilarna (med pappas bilar som referens), samt att bilen har dyr skatt och drar mycket bensin = det är billigare med en ny bil med dyr inköpskostnad.

Jag är inte den som tar lån i onödan men billån ingår i vad jag tycker är OK.

Edit: Har en hyundai i10
 
Det kan det säkert vara, men man ska vara medveten om att garantierna då kan ha gått ut.

Det borde ha ganska minimal påverkan? Om bilen dragits med något garantifel som visat sig inom garantitiden är ju det åtgärdat, har något fel inte visat sig inom garantitiden så hade det ju inte hjälpt om man så ägt bilen själv från början.

Enda man riskerar att ev få problem med är den sk goodwillgarantin. Men det är en helt annan sak än den årsbundna/milbundna garantin.
 
Man måste inte köpa sprillans, man kan köpa en som gått 1000 mil och tappat den mesta värdeminskningen. Jag kan tex välja att köpa en bil för 100-150' dyrare, ökar månadskostnaden med ca en tusing. Eller betala en helförsäkring, ca 5-7 000 mer jämfört med en halv för mig. Självklart går en sliten bil sönder mer!
 
Min bil från -06 köptes för 130' för 3 år sedan. Förra året kostade den 15' i reparationer. Slitagedelar som bestämde sig för att gå samma år. Skitkul.
 
Och ja jag tycker det är dyrt @WBanna för en bil i den storleken, nyare bilar i samma storlek och motor drar ca 0,4-05 l/mil och har en skatt på ca 700:- /år, så visst är det dyrt i jämförelse, men billigt jämfört med en Volvo V70
Sen måste man ju tänka på vad man kommer att spendera på nya bilen och jämföra det med vad man har.
Säg att du får 10.000:- för bilen du äger nu och köper en bil för 90.000:-. Då har du 80.000:- mellanskillnad. Man får vääääldigt mycket bensin och skatteår för 80.000:- och då har jag inte ens räknat med räntan på lånet.
 
Men ett lån med en säkerhet är ju ett lån med bättre ränta än ett lån utan säkerhet? Så av rädsla att eventuellt inte ha pengar att lösa lånet med när du säljer bilen så tar du ett sämre lån så att du får mindre pengar kvar? Det kallar jag ett redigt Moment 22.

Ja, det får gå så :)
 
Sen måste man ju tänka på vad man kommer att spendera på nya bilen och jämföra det med vad man har.
Säg att du får 10.000:- för bilen du äger nu och köper en bil för 90.000:-. Då har du 80.000:- mellanskillnad. Man får vääääldigt mycket bensin och skatteår för 80.000:- och då har jag inte ens räknat med räntan på lånet.

Sant!

Det är fantastiskt hur mkt man kan lära sig av alla kloka bukefalister!
Jag var väl medveten om kostnader och liknande innan trådstart, men känner nu att jag har så mkt kött på benen och fått lite nya infallsvinklar, att en uppdatering av bil känns ganska onödigt ;)

Bilen är nu inne på verkstan för åtgärd av det mest akuta felet- Ingen ruta i förardörren :angel: Den har fastnat nere... Om ca 2 veckor kmr en service att kostas på, sen får det vara bra för den här gången, kan man ju hoppas ;)

Så får vi se hur det blir i framtiden helt enkelt. Kan kanske tycka att jag borde prioritera en bostadsrätt ist för en nyare bil, men i Sthlm känns det som en omöjlighet med den lönen, och den framtida löneutveckling jag står inför... FM är inte så frikostig med lönerna direkt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp