Råd från vettigt hästfolk, tack.

D

Dvar

Först och främst, jag har ingen aning om jag lagt den här "tråden" rätt. Ni får ursäkta å rätta mig i sånna fall...

Hur som helst. Jag behöver råd från vettigt hästfolk...

Jag har ridit i större delen av mitt liv, men är långt ifrån rutinerad och medveten om mina begränsningar. För ett tag sedan bad en bekant till mig att hjälpa henne rida en omusklad travare som hon börjat tatt omhand, men som hon inte vågade sitta upp på eftersom hon inte ridit så länge.

Han är 13-14 år och inte skolad i vare sig dressyr eller hoppning. Men han lyssnar galant på förhållningar och gör halt eller saktar in när jag ber honom, trots att han är väldigt pigg emellanåt. Vi har mestadels tagit det lugnt i skogen, travat och klättrat. Konditionen har blivit bättre, men han saknar fortfarande en hel del muskler. Jag, med den lilla kunskap jag besitter, anser att han ska bygga mer muskler, så att man så småningom kan börja med lättare dressyrövningar.

Problemet är att hon som ser över hästen vill börja hoppa honom, nu på en gång. Och saken hör till den att hon knappt hoppat på ridskolan där hon rider och hästen i fråga har aldrig hoppat förut. Jag har försökt snacka med henne och sagt att det inte är en god idé. Att det är rent ut sagt dumdristigt och att hon utsätter hästen för en risk. Men hon lyssnar inte på det örat, för jag har svårt att komma med bra argument. Hon tror sig veta bäst, helt enkelt. Jag har vid några tillfällen sagt åt henne på skarpen att hon ska prata med sin ridlärare om det här. Men nej. Det är som att snacka med en vägg.

Så, det jag frågar er, vilka argument kan jag slänga ur mig, så att hon förstår att man inte bara kan sitta upp å börja hoppa? Att hästen är ett levande djur å ingen leksak. Vad ska jag säga? Vilka blir konsekvenserna om man hoppar en dåligt musklad häst som inte ens kan gå i rätt form?

Jag vet med mig att både häst och ryttare kan fara illa, men jag är en väldigt tafatt person som sällan blir tagen på allvar. Jag tänker främst på hästens bästa, som får lida över hennes dumhet, och behöver verkligen få uppbackning av andra vettiga hästmänniskor.

Det skulle vara guld värt.
Tack på förhand.

Sv: Råd från vettigt hästfolk, tack.

jag är kanske inte helt rätt person att svara på detta men, om man inte kan påverka en person, dvs. vill hon tvunget hoppa med hästen så be henne iaf att ge hästen en ärlig chans, hon kan ju börja med att trava över enkla bommar och sen serie av bommar, så att hästen iaf begriper att han ska gå över dem, vissa travare blir helt förskräckta när det kommer en färgglad bom framför dem.

sen vet jag inte hur omusklad nu hästen är, men att hoppa små långa hinder, på max en 50 cm är bra gymnastik övningar, förutsatt att det görs på rätt sätt och i ballans.
sen om hon inte ens klarar att hoppa ridskolans hästar, så tror jag att hon snabbt blir avskräckt att hoppa in en häst som inte är i ballans och som det antagligen kommer gå väldigt fort på (då varmblod är tränade på att springa brukar det lösa problem och läskiga situationer med att öka farten).

alla moment man utför måste man ju börja med ngn gång. sen är det ju önskvärt att hästen är i kondition för uppgiften. annars kommer lätt sträckningar, vrickningar precis som på oss människor, plus att hästens självförtroende kan få sig en törn.. och även mjölksyra, en häst som alltid går in i mjölksyra när den jobbar tröttnar tillslut.
om hästen kan gå i skogen och klättra borde den ju kunna gå över en liten bom iaf, kan jag tycka..
men problemet är kanske inte hästen utan ryttaren i detta fallet?

Alltså, jag hade nog svalt en stor skopa is och låtit människan prova att hoppa en gång.

Jag är i övrigt helt på din linje angående grundutbildning av häst och ryttare osv, och är mycket noggran med sådant annars, men här låter det ju som att ord inte hjälper.

Av erfarenhet vet jag nämligen att det kan vara en lite skrämmande upplevelse att försöka hoppa med en travare som kanske inte har 100% koll på benen ännu... :angel:

Hästen lär inte gå sönder eller må dåligt av ett hoppass, och den lär ha självbevarelsedrift nog att åtminstone försöka kravla sig över hindren med livet i behåll. Men som sagt, det är kanske inte en jättetrevlig upplevelse för ryttaren, speciellt inte om man är orutinerad.

Jag hade möjligen tänkt 3 gånger till om hästen hade ett skört psyke eller så, annars hade jag nog varit så brutal att jag låtit den nyfikne prova. :devil:

Av erfarenhet vet jag nämligen att det kan vara en lite skrämmande upplevelse att försöka hoppa med en travare som kanske inte har 100% koll på benen ännu... :angel:

inget lätt match, det kan lätt se ut såhär då:
25245327.jpg
25245328.jpg
25245329.jpg

killen som rider är en duktig ryttare, men hoppar hästen rakt upp och ser rakt ner, är det inte lätt att hänga med!!!!!!! :D

Ryttaren har bara hoppat några skutt och hästen inte alls...:devil:

Du kan inte hindra henne om hon vill hoppa sin egen häst. Jag skulle inte vara orolig för hästen, mera för att hon skulle åka av (mycket troligt) och skada sig eller ge hästen en omgång för att den var "dum".

Tack för era svar!

Jag är kanske lite väl mesig som person, men det känns så onödigt om det nu skulle hända henne eller främst hästen något. Då vi kommit in på samtalsämnet hoppning har jag föreslagit att om hon nu promt vill börja hoppa, så kan hon ju börja med att introducera honom för några markbommar först, för som Mmjak skrev...kan han klättra i skogen så kan han säkert ta en bom eller två. Det tvivlar jag inte en sekund på.

Men hon verkar inte ha någon som helst förståelse...liksom, det är väldigt frustrerande att förklara för henne att en häst inte lär sig att hoppa genom att den står på sidan om ridbanan och observerar när andra hästar hoppar, vilket hon helt och fullt är övertygad om.

Jag vill tro att han kan bli en riktigt fin ridhäst, med rätt träning å tålamod. Men hon saknar definitivt tillräckligt med erfarenhet för att utbilda en häst på egen hand. Det gör jag med, för den delen, men å andra sidan hade jag tagit hjälp av min ridlärare.

Nåväl, det är väl kanske lika bra att svälja en hink med is och låta henne prova...vem vet, hon kanske är en naturbegåvning?

Tack för era svar ännu en gång :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte vara med henne första gången. Och lägga ut lite bommar och låta dem skritta och trava över, det kan knappast skada. Då har hästen åtminstone sett bommar.

För att styrka dina argument, tipsa henne om någon bok som handlar om inhoppning av häst, och hur man går till väga.

Nåväl, det är väl kanske lika bra att svälja en hink med is och låta henne prova...vem vet, hon kanske är en naturbegåvning?

Ja, eller så är hon förhoppningsvis det inte, och kommer att sluta tjata och inse att det krävs utbildning... :devil:

Vissa måste nog bara lära sig den hårda vägen.

*KL*

Låt henne hoppa om hon nu vill det, tror för det första inte att det kommer gå speciellt bra och då kommer hon troligen inte vilja fortsätta heller. För det andra så tror jag inte att det kommer skada hästen heller. Dom lär ju inte ta sig över några större hinder och belastningen på benen av att skutta 50cm hinder är ändå rätt liten.

Sen kan du fortsätta bygga upp hästen som du börjat med, eller att du introducerar lite kavalettibommar istället?!

Jag har varit övertydlig på den punkten att hon INTE får vara ensam när hon ska hoppa. Och även gjort klart för henne att det inte nödvändigtvis måste vara jag som närvarar då, bara någon - vem fan som helst - är med. Hon blir liksom obekväm när jag snackar med henne, för hon vill göra det på sitt sätt, på egen hand.

Och det tåls att nämna att jag är väldigt pedagogisk när jag pratar med henne, inte det minsta översittar-aktig. Jag vill ju bara henne och hästen väl.

Har tipsat om böcker, men det intresserar henne inte. Tyvärr. Hon tror sig veta bäst redan. Som Pinky säger, vissa måste kanske lära sig den hårda vägen.

Jag är enormt tacksam för era svar! Tack och bock.

Jag har själv en travare och de tar lång tid att få upp balansen på dem! Hästen är inte balanserad för att hoppa hur blir det omn hon svänger efter hindret hästen kanske har hamnat i galopp(antalgigen väldigt oblanserad eller korsgalopp) ryttaren hamnar i oblans ekipaget går omkull, livsfarligt! orutningerad ryttare ska inte hoppa in travre(eller hästar överhuvudtaget) Jag tror bästa är att du tänker på alla konsekvenser det kan få och sen säger som det är helt enkelt att du tänker på hennes och hästens framtid och säkerhet. lyssnar hon inte ja då får hon antalgigen skylla sig själv. jag gjorde flet med min travare att börja hoppa för tidigt kraschade i ett hinder och sen var hon rädd för bommar och det har tagit så lång tid att få förtroende för bommar igen och jag ´ångrar så mycket att jag inte väntade!

Säg till henne att det är hon som får anvara för skadar på hästen( överdriv med lite vetrinär kostnader), även att hon garanterat kommer att åka av. Kanske funkar?

Till och med vi rutinerade hopparna trillar av ibland, tex jag tog mig en tur ner i maskroserna förra veckan efter att hästen hoppat rakt upp och ned och sedan tvärstannade.. :p. Så jag tror inte en nybörjar ryttare och en nybörjar häst är en bra komination.

Har jag missat någonting här?
Är det inte hennes häst? Även om du menar väl och vill väl så har du väll ingen rätt i världen att förbjuda henne rida ensam på sin egen häst. :confused:

Skulle vara intressant att höra hennes version av det hela...

Har jag missat någonting här?
Är det inte hennes häst? Även om du menar väl och vill väl så har du väll ingen rätt i världen att förbjuda henne rida ensam på sin egen häst. :confused:

Skulle vara intressant att höra hennes version av det hela...

Som jag har uppfattat det är den här personen typ medryttare eller skötare på den här hästen. Tror ingen skulle sälja sin häst till en person som inte vågar rida hästen..:crazy:

Så vaddå? Medryttaren har lånat ut hästen i sin tur till TS, som sen förbjuder denne att göra på sitt sätt (tex, hoppa ensam)?? Då undrar man ju vad ägaren säger i så fall???

Ts polare tar hand om en travare men vågar inte riktigt rida den så TS är medryttare och tränar hästen. Hon är rädd om den och vill därför vill TS försöka få vännen att förstå att hästen inte är redo.
Om vännen äger travaren eller inte vet jag inte, men hur som helst så är ju TS involverad som "mer kunnig" och har hand om hästens inridning - att komma med tips och råd till den mindre kunnige vännen är väl helt normalt? Varför skulle annars vännen behöva TS??

Till TS

Ställ upp ett hinder på banan på 70 cm, släng upp polaren och låt dem hoppa.
Hästen kommer antagligen grisnita alt hoppa känguru och vännen kommer inte våga hoppa igen.

Om hon är så rädd så hon inte ens vågat rida hästen själv så tror jag inte hon kommer slå den gul o blå heller.

Hästen mår inte dåligt av att hoppa, tvärtom. Låg höjd, bomövningar etc är PERFEKT gymnastik och stärkande :)
Det är höjderna på hindren som blir slitsamma för hästen.

För att förtydliga här en smula Aramis: Det är inte hennes häst. Det är orellevant vem som äger den. Hon är vare sig fodervärd eller medryttare, utan får helt enkelt rida hästen bäst hon vill. Ägarna är bara tacksamma att någon bryr sig om honom.

Och jag har inte förbjudit henne att hoppa. Vad har du fått det ifrån? Jag är bara orolig över konsekvenserna, att hon tar sig vatten över huvudet och gör illa både sig själv å hästen. När man är så pass grön som hon är och tar sig an en häst som aldrig hoppat ett hinder förut, då är det dumdristigt att vara ensam. Tycker du inte? Om hon ramlar av, blir liggandes. Är det inte bra att någon håller ett öga på henne dom första gångerna? Att ta det säkra före det osäkra? Det vore en annan sak om hästen hoppat förut, men det har han inte.

Jag har gjort klart för henne nu att jag, personligen, inte skulle börja hoppa honom ännu, i och med att han fortfarande är så pass omusklad. Men att om hon nu vill prova, så prova då. Återigen har jag bett henne att vända sig till sin ridlärare om tips och rådfrågning. Kan trösta med att hon inte verkar så sugen längre...borde ta det hon säger med en nypa salt framöver.

Som många utav er skrivit, ett litet hinder på 50 cm kan inte skada. Jag är jättetacksam för dom åsikter och svar jag fått!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama