Råd ang. sår på häst!

E

eaalin

Hej!

Skulle vilja ha råd ang. min häst om blev sparkad och fick två sår. Dom är inte jätte stora men första dagen vara det och rann mycket ur det och det är nu 4 dagar sedan. Har sedan dess spolat såren varje dag och lagt på Siccalactinsalva. Finns det något annat man kan ha på såret så att det läker bättre? Jag har valt att inte linda för vill inte stänga in såren. Han står på box men får gå ut och röra på sig flera gånger om dagen på ridbanan. Har ni några bra råd till mig så skriv gärna, skulle vara väldigt tacksam för det eftersom jag är orolig för mig pojke! Tack på förhand! Kram Elin :)

Sv: Råd ang. sår på häst!

Byt ut salvan mot något uttorkande och antiseptiskt för att låta såren torka. Gensiana funkar superbra. :)

Okej! Skulle det funka med LHP Salva?

Om det inte är särskilt stora och "öppna" sår så fungerar det nog. Men det är ingen idé att lägga salva på vätskande sår.
Jag brukar använda Blue Spray som finns att köpa på de flesta ridsportsbutiker.

Okej, det största såret är kanske 2-3 cm lång och knappt 1 cm brett men inte djupt. Har slutat vätska men är fortfarande fuktigt/geggigt. Bluesprayen rann bara av när det vätska som mest men kanske skulle kunna funka nu? Men skulle det gå att prova med LHP salva och se om det bli något bättre med det?

Spola ur, håll rent, skydda mot insekter. Thats it
Ingen antibiotika om såren inte är infekterade!!! Är det verkligen Siccalactin du använder? Inte Socatil?

okej så bluespray är det bästa att ha på såret efter jag slutar med siccalactinsalvan. ja siccalactin är de jag använder, vadå då?

Eftersom det är ett relativt bredspektrat antibiotika endast godkänt för sintidsbehandling hos kor... Inte särskilt positivt ur resistens-synpunkt att använda det till behandling av sår, där det ev inte ens är nödvändigt med antibiotikabehandling... Är denna behandling rekommenderad av veterinär eller egenkomponerad?
Rekommenderar bandage med absorberande kompress tills såren slutit sig, därefter insektskydd (ex tjärsalva).

varför ska du ha antibiotika på ett sår som inte är djupt eller är det veterinär som ordinerat det? :confused:

som ngn annan sa: spola rent - använd koksalt lösning, dagligen, gärna två gånger om dagen, och ska du använda ngt ytterligare så använd ngt som torkar ur utan att täppa till. salva gör bara att såret blir gojsigt och dessutom drar salvan till sig smuts.

Senaste rönen inom sårvård är att sår INTE ska torka ut, utan hellre hållas fuktiga.

TS: Undrar också över salvan, varför använder du den? Är det veterinärs ordination?

Jo, självklart vill du ha bort varet, och då ska ju inte såret stängas in. Om det bara vätskar är det en annan sak.

Det var bara ett allmänt svar på att sår ska torka ut, vilket man har gått ifrån mer och mer.

Dessutom står det ju inte att det varar längre. Det vätskar och är fuktigt/geggigt. Eftersom vi inte ser såret är det ju svårt att veta om det varar, vätskar eller vad det gör.

Senast ändrad:

hon skriver att såret är grunt. varför man inte skulle vilja torka upp ett grunt sår har jag svårt att se. däremot ska man vare sig torka ut eller täppa till ett sår som vätskar mycket, då sårvätskan behöver komma ut. ett sånt sår sköter man bäst via koksalt tvätt och kontrollerad rörelse, så att sårvätskan trycks ut. men ditt råd går inte att applicera allmänt, nya rön eller ej.

Det finns knappast några råd som går att applicera allmänt, det varierar ju självklart från situation till situation.
Vad som dock är faktum är att man tidigare ville att sår skulle torka ut. Nu vet man att sår läker bättre i fuktig miljö.
Sedan måstem an se till den unika situationen hur just det såret skall skötas.
Och alla är saliga i sin tro.

Här är ett spännande exjobb: http://www.apell.info/filer/exprrapport-1.pdf
Bl.a skriver de att tillslutna sår läker c:a 40% snabbare än ett luftigt, och att fuktig, något sur miljö hjälper sårläkningen.

fast den slutsatsen kan du inte heller generalisera om, varken rent generellt eller utifrån den undersökningen.

ett sår som sys, beter sig annorlunda än ett sår som inte sys. och huruvida det sys eller ej beror ju på olika omständigheter. jag skulle inte vilja dra slutsatsen att tex ett sticksår läker bäst av att vara tillslutet, det lär bli ganska så akut gravt fel nämligen, då det är oerhört viktigt att ett sånt sår läker innifrån och ut. så som sagt, skulle vara försiktig med generella antaganden ang. "nyrön" i en sån här tråd.

Och du läser uppenbarligen inte vad jag skriver :confused::mad: Att det SKILJER SIG från sår till sår, men att det antagandet som många tidigare gav som GENERELLT RÅD till sår var "det ska vara torrt och luftigt", vilket man numera har kommit på INTE är den ultimata miljön för ett sår som ska läka.
Om man nu utesluter självklara saker som sticksår, infekterade sår eller sydda sår, som man förhoppningsvis fått veterinär/läkarrekommendationer kring, och som då självklart ska följas.

Men, vet du vad, du behöver varken utbilda mig i sårvård, eller tro ett dugg på det jag påstår, för det ger jag faktiskt blanka sjutton i. Däremot skulle jag uppskatta att inte bli dumförklarad, men men, om det gör dig glad så har jag väl bidragit med något iaf :D

varför är du sur och otrevlig?
jag har inte alls hoppat på dig eller idiot förklarat dig på ngt sätt. jag har däremot påpekat att det inte går att generalisera utifrån den studie du citerat från, det är först när jag skrivit det som du sagt att nej självklart inte. min kommentar är utifrån att folk läser detta forum som vore det en bibel alltför ofta, och jag skulle aldrig vilja posta ngt om sårvård som generellt förefaller vara att sår mår bäst av att vara fuktiga och läkas utifrån, för det stämmer inte och det är allt jag påpekat som följdkommentar till dina inlägg, så lägg ner och chilla är du snäll!

Ingen fara, jag är helt chillad. Problemet är ju att jo, generellt så stämmer det- sår mår bättre av en fuktig miljö. Men nej, men kan inte säga att bara för det så stämmer det på ALLA sår- lika väl som man inte kan skriva "Sår mår bra av att hållas torra och luftiga", eftersom det bara stämmer i vissa fall.
Och jodå, du dumförklarar mig, men varsågod.
Och jo, redan i samma inlägg där jag länkade till studien skrev jag att det inte går att generalisera så, vilket du uppenbarligen inte läste.

Jag bara undrar varför det är helt ok för andra i tråden att ge generella råd, men min kommentar kring allmän sårvård borde jag inte ha skrivit ut, för att folk läser buke och tar råden till sig? Då borde ju ingen svara i en sån här tråd??? Jag blir förvirrad.
Att sår mår bättre än fukt än torka i allmänhet är inget som är taget ut luften, eller som jag bara läst mig till från chalmers-studien, utan något våra föreläsare har sagt på läkaprogrammet. Så var inte rädd för att jag ger råd som inte har någon verklighetsförankring.
Ja, råd och råd var det väl inte heller, utan en kommentar kring den allmäna synen på att det ska läka torrt och luftigt.
Förstår du vad jag menar? Du behöver som sagt inte alls tro på något jag säger, men bara för att du inte gör det, betyder det inte att det inte ligger något i det, vettu.
Nåväl, det var ju skönt att du inte menade att hugga. Det lät ganska otrevligt, men då missuppfattade väl jag. Förlåt för det! Ha en bra kväll!

Nåväl, det här blev bara dumt och trådkapat. Förlåt TS!
Ska bli spännande att höra fortsättningen på historien, spec. angående salvan!

japp du missförstod grovt, så det skulle vara ännu trevligare om du inte i samma veva som du säger ursäkta, fortsätter vara otrevlig : )

du får nog ta och ringa s-holms kliniken och uppdatera dem på hur man läker sår generellt, för som sagt, det är högst individuellt utifrån sårets typ, läge och omständigheter, och grundprincipen med sår som vätskar eller varar är fortfarande att de ska hållas öppna, inte stängda. Och NEJ - det är inte otrevligt menat på ngt sätt, utan bara en helt rättfram notering.

KL
jag vill också gärna höra ang. salvan.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 008
Senast: Bluefish
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 970
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka