Racing från Finska Foder

H

hannibal

Funderar på att byta till Racing från Finska Foder. Idag äter tävlingshästen Krafft Sport + havre och betfor och d-ponnyn som haft fång får Krafft Groov 90 och betfor.

Vad har ni för erfarenheter av de olika Racing-sorterna och hur mycket får ni betala?

Tacksam för tips!

:bow:

Sv: Racing från Finska Foder

Ingen som har erfarenhet av Racing?

Av diverse olika anledningar så bytte jag för ett tag sedan till Racing Prix (fullfoder). Jag tror jag betalar 160:- säcken och det går åt lite mer än 3säckar/månad.
Det har bara medfört positiva effekter på min häst iaf.
Det som känns bäst för mig är att jag inte behöver dutta med olika foder utan han klarar sig på enbart racing + hö (tävlande travhäst).

Är inte lika stora pelleterade bitar som i tex krafft.
Men det är det enda utav racings produkter som jag har provat.

Jag skulle fråga vad du använder hästen till och om du har en höanalys. Oftast ger människor sina underpresterande hästar alldeles för mycket kraftfoder.

Citat Margareta Rundberg Agronom och foskare / professor för avdelningen häst på SLU

"Ett kraftfoder är endast ett tillägg för ett dåligt hö. De allra flesta hästar klarar sig alladeles utmärkt på ett bra hö."

När det står nästan.. menas det att de allra högpresterande tävlingshästar behöver tillägg (eget tillägg)

Glöm inte bort att hästen är en grovfoderomvandlare

Har ingen analys på mitt hö :o

Min häst tränas och tävlas. Han jobbar hårt varje dag och är ganska seg av sig. Vill inte tänka på hur seg han skulle vara utan havre och sport.

Jag har Racing PRIX. Fullfoder. Betalar ca 120 kr säcken. Prix används även av kaninuppfödare till kaniner så vår storätande jättekanin (fransk vädur) får det med. Ger också Racings motsvarighet till lucern, Green Line. Har även gett Racing Protein. Och racing Fiberline (betfor).

Bra erfarenheter för min del.

Jag funderar på att prova Racing Progress som ska vara framtaget för att mixa med havre.

Det har jag inte använt (hobbyhäst, "frisk-luft-och-motion" bara). Men det är säkert ett helt ok foder!!

När jag bodde uppe i norrland vid finska gränset fodrade jag med Racing till en nordsvenska och ett fullblod.

Använde oss av prix och (nu minns jag inte vad den andra heter men dne med mkt protein, tror den är mest proteion av allt de har)

betalade för prixen 109kr och den andra säcken ca 150kr. Nu köpte jag visseligen fodret rirekt från finland.

Har ara positivt att säga om det, gillar inte pelletrerat foder i sig, men Racing är så mkt mindre peletrerat. Så tummen upp.

Dock nu när ja kommitt ner till sk¨ne har jag valt müsli foder då de gillar jag allra bäst och hästen också.. =)

Racing Protein var de de andra fodret hette =P

Det låter bra! Jag har tidigare fodrat på Kurant och det var skillnad mot att fodra på Krafft. Alla hästar blev fina i hull och blanka i pälsen. Dessutom slickade alla hästarna krubborna efter sig, så gott var det tydligen. :p

Nu tillverkas inte Kurant längre och vi har gått tillbaka till Krafft sedan ett tag tillbaka, men jag är inte lika imponerad längre... Ska nog ta och testa Racing!

Fler som har erfarenheter?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar