Rabisvaccinering

Ainon

Trådstartare
Vid vilka intervall ska sprutorna tas vid rabiesvaccinering?
När har hunden fullgott skydd för en utomlandsresa?

Hur mycket brukar det kosta för pass + full rabiesvaccination?

Ska eventuellt utomlands i studier augusti -08 :banana:

Sv: Rabisvaccinering

det tog ca ett halvår från första sprutan till att vi hade ett pass.. visserligen kan man nog få ner den tiden något.. om jag inte minns fel är det 1 månad, mellan första och andra sprutan.. sen minst 120 dagar.. jag väntade nog närmare 150 innan jag skickade in proverna...

Men vad man inte ska glömma att ta reda på är exakt vad som krävs för införsel av djur till just det land man ska till.. kan skilja sig en del.. som exempelvis avmaskning med vetintyg som måste ske en viss tid innan utresa

Mitt tips är att ringa runt till olika veterinärer.. skiljer sig jättemycket i pris! Jag ringde runt till alla ställen jag kunde komma på och billigast var runt 1500 och dyrast närmare 3000:crazy:

1200 kr betalar jag för hela kalaset ;)

Till TS:

Mellan 1:a och 2:a sprutan ska det gå ca 3-4 veckor..

Sedan ska det gå minst 120 dagar innan blodprovet..

Mellan 1:a och 2:a sprutan ska det gå ca 3-4 veckor..

Eller också kan man ta bara en spruta och få ner väntetiden med en månad. Har fungerat ypperligt på mina två hundar och på alla bekantas som jag vet vaccinerat.

TS: Du betalar för vaccinering (1 eller 2 gånger), blodprov+pass och analys av blodprovet(hos SVA). I mitt fall 377:-, 470:- och 581:-, totalt drygt 1400:-

Sen måste du in till veterinären och få resultatet av analysen infört i passet, det brukar dock ingå i blodprovs-pengen.

Nej jag skämtar inte. Ja, jag tog bara första sprutan. Har gjort likadant med två hundar. Första född 2004 och andra i år.

Tydligen är detta med två sprutor nån ny rekommendation som inte gällt så många år. När jag sade till vet hur jag gjort så konstaterade hon att, ja det var ju så man gjorde förr och det funkade för det mesta...

Tja, vad kan den ha hetat... Nobivac kanske? Jag tror att det är den "vanliga". Jag har ju inte informerat veterinären vid vacc-tillfället att detta är den enda sprutan jag tänker ta. Med första var det en medveten chansning, rekommenderad av en vet-bekant. Med andra hade jag nog tänkt ta två, men så gick det två månader innan jag kom ihåg det, och då kunde jag ju lika gärna chansa tyckte jag, och det gick bra.

Ja för vi har ju tagit 1:a sprutan, men så var det en sådan hektisk tid så jag glömde helt bort 2:a sprutan...

Så nu har det gått 2 månader, tycker du vi ska chansa ?

Jag har som sagt fått tips både av veterinär som jag jobbar med och av min uppfödare att bara ta en. Frågan är ju hur mycket "nytta" den andra sprutan gör om man tidigare bara tog en. Är det så att "svårvaccinerade" hundar som har svårt att komma upp i tillräckligt mycket antikroppar ändå har för lite, oavsett en eller två sprutor...?

Hade det varit jag hade jag chansat, om jag inte vetat att min hunds föräldrar var "svårvaccinerade" eller så... Mina båda hundars mammor är båda rabiesvaccinerade och det kanske hjälper till i antikroppsbildningen, att de får i sig en del redan från mamman?

Oki tack för hjälpen.. Ska ringa min veterinär i morgon och säga att jag vill chansa på ett blodprov redan efter första sprutan
...

Halloj!

Nu väcker jag liv i en gammal tråd istället för att skapa ännu en i samma ämne. Även jag har blivit rekommenderad att bara ta en spruta och sedan blodprov. Ska andra sprutan tas så ska de ske nu i veckan men jag har tänkt chansa.......

....nu är jag lite nyfiken om chansningen gick hem för dig Calazirya?

Och är det fler som har erfarenhet från detta så skriv gärna om de erfarenheter ni har!

Det är många som klarar sigh på en spruta min uppfödare har tagit 1 på alla sin som har gått igenom..
själv håller jag på försullt med det efter 2spruto lämnade vi in blodprovet och gick han igenom? NEJ:( Fats att vi tog 2..så är inte en säkert på att det går då...så nu håller vi på igen oh får hoppas på att han går igenom det nu då iaf:) hade ju tänkt åkt till italien och ställa han nu ihösten med det får vänta då:(

*kl*

någon som vet om det går att pendla utomlands med hund? det står något om att man ska ha vetbesiktigat sin hund, och att införseln ska anmälas till tullen. men gäller det även om man t ex pendlar mellan malmö och köpenhamn?

*kl*

någon som vet om det går att pendla utomlands med hund? det står något om att man ska ha vetbesiktigat sin hund, och att införseln ska anmälas till tullen. men gäller det även om man t ex pendlar mellan malmö och köpenhamn?

Det finns något som heter 4-veckorsintyg, då tror jag man kan resa friare. Jag har inte koll på det själv, jag fick det förklarat av en tjej som har dansk sambo med tillhörande dansk släkt så de var där väldigt ofta. Finns mer info på jordbruksverkets hemsida.

Skämtar du med mig nu?

Tog du bara 1:a sprutan ?

Det är helt ok att göra. 2a sprutan är mest en säkerhet för att vara så säker som möjligt på att det har funkat så att man inte väntar 120 dagar i onödan.

(Oj, rätt gammal tråd)

tack för svar! då är det alltså möjligt att pendla med hund. du vet inte vad kalaset kostar? och hur gör man med tullen om man reser med tåg?

det hade varit jättesnällt. har egentligen inga planer på att skaffa något intyg, men det är ju bra att veta att det går.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 048
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 933
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 223
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Resa till Bulgarien
  • Är det fler än jag... (facebook)

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka