Rabisvaccinering

Sv: Rabisvaccinering

När vi ändå är inne i rabies diskussion så finns de ju 1års och 3års vaccin. Vad använder ni er av? Som första spruta är det ju 1års men kommande vaccinationer vad väljer ni då?

Jag kommer att välja 3års.

Kolla VÄLDIGT noga bara att de länder du ska åka till godkänner 3 årssprutan. Jag vet folk som fått stora problem när de rest på den (i Sverige godkända) treårssprutan.

Jag kommer vaccinera varje år.

Har jag missuppfattat allt när jag fått för mig att problemen med 3årssprutan beror i första hand på tiden som är mellan sprutorna, inte själva sprutan i sig? :)Har nämligen för mig att vet nämnde att den gäller i 3 år, men utifall att jag skulle utomlands så kunde det vara bra att vaccinera innan.. just för att det ska se bra ut på papprena..

Som jag har förstått det iochmed de problem som funnits så är det inte ett enigt beslut att treårssprutan fungerar. Vissa länder accepterar det tidsintervallet, medan andra länder bara accepterar sprutor med ettårs intervall. Har du då överskridit ett år (men planerar att ta om ytterligare) tre år, kan ett annat land ta hunden för ovaccinerad.

Förstod jag dig rätt?

jag är nog lite trött men hängde inte riktigt med i ditt svar:o vad jag syftade på var att man kunde välja att hålla vaccineringen gällande fastän man inte planerat några resor i framtiden så kan man ge 3årssprutan.. men för att slippa eventuellt krångel vid resor efter 1 år kan man förnya sprutan innan resan bara
(oh vad jag känner att jag förklarar bra:o:D)

Kolla VÄLDIGT noga bara att de länder du ska åka till godkänner 3 årssprutan. Jag vet folk som fått stora problem när de rest på den (i Sverige godkända) treårssprutan.

Jag kommer vaccinera varje år.
Problemet är att alla länder inom EU i princip godkänner treårssprutan eftersom reglerna är gemensamma o det intervall som gäller är det som jag som svensk veterinär skriver i passet utgående från tillverkarens rekomendationer i sverige. Enskillda personer i utlandet kan dock göra en felaktig bedömning, dessutom är de rekomenderade vaccinationsintervallen underligt nog olika i olika länder.
PL

Hur ställer du som veterinär dig till att man bara tar en spruta istället för två innan blodprov?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 048
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 933
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 223
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka