Rabatter för selektionsston, vilka hingstar har det?

jag tycker inte kriterrierna är bra, de tidigare med B, AB osv var tydligare. Men, det är bra att stona exteriörbedöms. Om man har en 140/st george märr, varför inte visa henne, få en bedömning och sina stjärnor?

Dom får väl bara visas tills dom är 10 år tror jag att jag läste.
 
Sen sa jag fel ang rabatter, hingshållarna kräver oftast mer såsom stjärnor. Ett urklipp från gränsbo tex

+ Ston som deltagit i årgångschampionatsfinal eller lämnat avkommor som har kvalificerat sig till final.
+ Ston som lämnat minst 2 avkommor, lacerade i medelsvår klass.
+ Sto som är placerade i svår klass eller är elitpremierad.

Tack, jag menar det!
 
Och sen vill jag ha en bedömning av stoet inte minst för att kunna göra vettiga mathcningar även om jag tycker jag sett så många kusar att jag tror jag vet vad som egentligen är bra och dåligt med henne - men det är ju aldrig fel att ha det på papper

Nej det är inte fel att visa sitt sto det är inte det jag säger, såklart man ska visa stona i den mån det går.
 
Äsch jag tycker bara att själva grejen med 3 års eller kvaliten har för stor betydelse för just selektionssto-grejen.
 
Reglerna står på ASVH:s hemsida, tyckte de var ganska lättfattliga. För att nå första nivån krävs att hästen är visad på treårs med ingen exteriörpoäng under 7. Stoet ska också vara bevisat ridbart, t ex genom ridprov på treårs, eller genom något tävlingsresultat. (Det är där din 110 placering kommer in - poängen med den är inte att det är en tävlingsmerit, utan att det visar att stoet bevisligen gått att rida på). Ston med tävlingsmeriter från svår klass är undantagna kravet på exteriörbedömning.

Det är väl helt enkelt nån sorts basnivå för ett avelssto: inga stora exteriöra avvikelser, och går att rida på. Alla avelsston borde i princip kunna uppfylla det, kan man tycka.

Sen finns det riktigt bra avelsston, då kommer de över grundnivån ovan och får fler stjärnor.
Nja. Stoet blir inte selektionssto bara för att hon har "grundkriterierna för prestationsklasser".

Selektionssto blir stoet om hon kvalificerar till någon kvalitetsklass.
Prestationsklasser *, ** eller *** för egna meriter. Avelsklasser A eller Elit för fölens meriter.

Dessa regler kom till 2013 så det finns äldre selektionssto utan kvalitetsklass. Många selektionsston jag sett kvalificerar inte till selektionssto med de nya reglerna, så antagligen kommer det en deflation och titeln kommer betyda lite mer i framtiden. :)


Till ämnet:
Typ alla hingstar har rabatter för vissa ston. Men det är i nuläget smartare att sätta rabatt på kvalitetsklasserna då selektionssto kan betyda olika saker beroende på hur gammal hästen är.
Bara kolla runt :)
 
Senast ändrad:
Äsch jag tycker bara att själva grejen med 3 års eller kvaliten har för stor betydelse för just selektionssto-grejen.

Håller helt med!

För att inte tala om vad blup har för betydelse för stjärnorna. Du kan ha ett sto med fantastisk blup pga stammen som inte har gjort ett treårstest och inget mer som ändå får 3 stjärnor. Det ska jämföras med ston som VERKLIGEN har presterat själva. Jag tycker det är bisarrt
 
Håller helt med!

För att inte tala om vad blup har för betydelse för stjärnorna. Du kan ha ett sto med fantastisk blup pga stammen som inte har gjort ett treårstest och inget mer som ändå får 3 stjärnor. Det ska jämföras med ston som VERKLIGEN har presterat själva. Jag tycker det är bisarrt
Du måste visa hästen vin 3-ärstest eller kvalitetsbedömning för att kunna få stjärnor!
Läs reglerna innan ni skriver...
 
Och om någon undrar eller inte förstår vad jag menar så tycker jag personligen att det är FEL att ett sto som presterar (svårklass sto) bedöms lika mkt värt i stjärnsystemet som ett sto med bara ett bra treårstest i bagaget (+ finfin blup).
 
Och om någon undrar eller inte förstår vad jag menar så tycker jag personligen att det är FEL att ett sto som presterar (svårklass sto) bedöms lika mkt värt i stjärnsystemet som ett sto med bara ett bra treårstest i bagaget (+ finfin blup).

Ja men precis, helt sjukt!
 
Enl. den här tråden ska de alltså vara visade och inte ha extrema exteriöra avvikelser, samt bevisligen vara ridbara för att vara selektionsston. Vad är det som gör att vissa ston som uppfyller dessa kriterier ändå inte är selektionsston?

T.ex. nedanstående, vad är det som gör att de inte kvalificerar sig som selektionsston om reglerna är som beskrivits i denna tråd:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/194634-chocolatte-36swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/221761-somberlain-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/208030-samba-k-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/210611-amelia-59-swb (sexan på ben som spökar?)
http://www.blup.se/sv-SE/horses/197951-mirabell-16-swb

Finns otaliga exempel som ovan. Om det stämmer att det enda de behöver är i princip att vara visade utan större exteriöra avvikelser, borde inte alla som genomfört kvalitetstävlan hjälpligt vara selektionsston då? Eller har jag missuppfattat något? Och när ni skriver att de måste bevisa att de går att rida, är det så att det bara räknas frpn en viss klass? Någon av ovanstående hade väl godkända resultat i LC-LB dressyr och en annan hade gått 90-hoppning, är det för lågt för att det ska anses att de har bevisat att de går att rida på, och hur fungerar det i så fall med ridprovet på treårstesten eller kvalitén?
 
Fråga SWB, de kan ha missat dem. Över huvud taget är det dit du ska vända dig med dina undringar.

Stämmer att stoet med 6 på benen inte uppfyller grundkraven med minimum betyg 7 på de tre första bedömningspunkterna.
 
Nja. Stoet blir inte selektionssto bara för att hon har "grundkriterierna för prestationsklasser".

Selektionssto blir stoet om hon kvalificerar till någon kvalitetsklass.
Prestationsklasser *, ** eller *** för egna meriter. Avelsklasser A eller Elit för fölens meriter.

Dessa regler kom till 2013 så det finns äldre selektionssto utan kvalitetsklass. Många selektionsston jag sett kvalificerar inte till selektionssto med de nya reglerna, så antagligen kommer det en deflation och titeln kommer betyda lite mer i framtiden. :)


Till ämnet:
Typ alla hingstar har rabatter för vissa ston. Men det är i nuläget smartare att sätta rabatt på kvalitetsklasserna då selektionssto kan betyda olika saker beroende på hur gammal hästen är.
Bara kolla runt :)


Kraven för selektionssto var ungefär desamma även innan 2013 men genom att de tidigare avelsvärdebokstäverna AB och B och begreppet stambokföring togs bort omformulerades kriterierna för att anpassas till de nya kvalitetsklasserna i form av stjärnor.
 
Enl. den här tråden ska de alltså vara visade och inte ha extrema exteriöra avvikelser, samt bevisligen vara ridbara för att vara selektionsston. Vad är det som gör att vissa ston som uppfyller dessa kriterier ändå inte är selektionsston?

T.ex. nedanstående, vad är det som gör att de inte kvalificerar sig som selektionsston om reglerna är som beskrivits i denna tråd:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/194634-chocolatte-36swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/221761-somberlain-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/208030-samba-k-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/210611-amelia-59-swb (sexan på ben som spökar?)
http://www.blup.se/sv-SE/horses/197951-mirabell-16-swb

Finns otaliga exempel som ovan. Om det stämmer att det enda de behöver är i princip att vara visade utan större exteriöra avvikelser, borde inte alla som genomfört kvalitetstävlan hjälpligt vara selektionsston då? Eller har jag missuppfattat något? Och när ni skriver att de måste bevisa att de går att rida, är det så att det bara räknas frpn en viss klass? Någon av ovanstående hade väl godkända resultat i LC-LB dressyr och en annan hade gått 90-hoppning, är det för lågt för att det ska anses att de har bevisat att de går att rida på, och hur fungerar det i så fall med ridprovet på treårstesten eller kvalitén?
Klicka här och läs
Sen måste man själv ansöka om att få bokstäver eller stjärnor. Det kan du läsa om här.


Kraven för selektionssto var ungefär desamma även innan 2013 men genom att de tidigare avelsvärdebokstäverna AB och B och begreppet stambokföring togs bort omformulerades kriterierna för att anpassas till de nya kvalitetsklasserna i form av stjärnor.


ASVH lanserar selektionspaket för de bästa stona
I linje med att ASVH utsett 2011 till ”stoets år” lanseras under året ett antal nyheter med koppling till ston och stokvalitet. Selektionspaketet handlar om att ASVH lyfter fram och uppmuntrar till betäckning av de bästa stona inom varje disciplin. Målet är att öka framstegstakten i SWB-populationen, framförallt genom ett bättre urval av ston som används i avel. På stosidan har vi i princip inte har haft någon selektion alls under en längre period, vilket innebär att de ston som används i avel inte är bättre än den genomsnittliga Svenska Varmblodiga Ridhästen. Det avelsframsteg som ändå uppnåtts beror alltså till största delen på urvalet av hingstar till avel.
Selektionspaketet handlar inte bara om subventioner utan också om att uppmärksamma folk på att de har ett bra sto och kanske borde betäcka det. Kriterierna för att ingå i selektionspaketet för ston diskuterades bland annat under ASVHs avelskonferens och är nu klara. Det återstår dock för ASVHs styrelse att besluta om de stöd och subventioner som ska gälla selektionsstona.
Så här går det till
ASVH tar fram ston aktuella för selektionssto och det är kostnadsfritt att få sitt sto utmärkt som selektionssto. Målet är att det ska synas på stoets sida på www.blup.se om hon tillhör selektionspaketet. ASVH ställer vissa grundkrav, tillsammans med ytterligare krav på stoets egna meriter och/eller avkommors meriter. Listan med ston som är behöriga till selektionspaketet uppdateras årligen. Livstidsutmärkelser har vi redan i systemet i form av värdebokstäverna B, AB, A och ELIT. När det gäller importerade ston, vars meriter inte finns i ASVHs databas, eller när det gäller ston med färska tävlingsresultat som ännu inte hunnit rapporteras från Svenska Ridsportförbundet till ASVH, behöver ägaren själv inkomma till ASVH med förfrågan och information om meriter för att ingå i selektionspaketet. Tills vidare gäller det även ston som kvalat till Swede Horse årgångsfinaler, eller vars avkommor kvalat till Swede Horse årgångsfinaler (om stoet i fråga inte uppfyller något av de andra kriterierna a-h).
Det här är kriterierna för att ingå i selektionspaketet
Grundkriterier:
1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt (vid 3-årstest, kvalitetsbedömning, 3-årspremiering (t.o.m. 1998) eller exteriörbedömt i samband med stamboksföring) och ingen exteriörpoäng på typ, huvud-hals-bål och extremiteter får vara under 7p *
* Undantaget om stoet har minst 5 placeringar i svår klass
Tilläggskriterier, där stoet behöver uppfylla minst ett, förutom båda grundkriterierna:
Stoets egna meriter:
a) Diplom som hopptalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning eller Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed.) och ingen delpoäng under 8 i hoppning **
b) Diplom som dressyrtalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning eller minst Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed) och inte under 8 p i snitt för gångarter och ingen delpoäng under 7 **
c) Egna tävlingsmeriter minst placerad i Msv klass (5 ggr H och D, 2 ggr F)
d) Kvalad till Årgångsfinal (omgång 1) som 4-, 5- eller 6-åring
e) Elitsto eller hingstmoder
f) Minst 130 i huvudindex för Hoppning eller 125 i huvudindex för Dressyr i kombination med kriterium a, b, alternativt g eller h
**Ska ha genomfört godkänt ridprov vid 3-årstest
Avkommors meriter:
g) Minst 2 avkommor placerade i lägst Msv klass (5 ggr H och D, 2 ggr F)
h) Minst 3 avkommor som kvalat till årgångsfinaler (omgång 1)
Förtydligande
Om ett sto gått både 3-årstest och kvalitetsbedömning och har under 7 på någon av exteriörbedömningspunkterna typ, HHB och extremiteter vid ena tillfället men inte vid det andra gäller det bästa resultatet.
Sto-poolen underlättar för att få selektionsston i avel
En hel del av de ston som uppfyller kriterierna för att ingå i selektionspaketet är naturligtvis redan i avel. Men för den som har ett selektionssto och inte själv vill eller har möjlighet att avla, lanserar ASVH Sto-poolen. Läs mer om Sto-poolen i separat artikel eller på www.asvh.se.
Det kommer mera…
Mer information om eventuella stöd och subventioner för ston som ingår i selektionspaketet kommer att publiceras så snart ASVHs styrelse beslutat i frågan. Håll utkik på www.asvh.se, i ASVHs nyhetsbrev och Ridsport efter den senaste informationen!
Okejdå:o
:bow:
 
Puttar upp den här tråden med ursprungsfrågan: vilka hingstar har rabatter för selektionsston? Jag har inte hittat någon hittills.
Någon som har koll?
 
Puttar upp den här tråden med ursprungsfrågan: vilka hingstar har rabatter för selektionsston? Jag har inte hittat någon hittills.
Någon som har koll?

De flesta hingstar har rabatter för bra ston ;), oavsett vad det är för epitet på dem.
 
De flesta hingstar har rabatter för bra ston ;), oavsett vad det är för epitet på dem.
Så kan det ju vara men det är inget som står på någon hemsida vad jag kan hitta. :)
Så med andra ord måste jag själv fråga på de hingstar som jag är intresserad av?
 
Så kan det ju vara men det är inget som står på någon hemsida vad jag kan hitta. :)
Så med andra ord måste jag själv fråga på de hingstar som jag är intresserad av?

Ja det måste du. Många har dock utarbetade rabattsystem som syns både på deras hemsida och sedan på språngrulla. Men än så länge har nog ingen kommit igång med årets säsong.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Nikan
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 785
Senast: Lea88
·
Avel Behöver tips på hingststationer utomlands med bra villkor. Främst hopphingstar. Gärna tips på ädla snygga hingstar som ännu inte gjort...
Svar
15
· Visningar
1 417
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp