Råa älgben som flisar sig???

Disen

Trådstartare
Snabbt svar tack!

Jag gav hundarna benen från en älgkalv nyss som en jägare var så vänlig och gav mig. Men dom flisar sig. Mallen krossade det väldigt fort, jag städade såklart bort flisorna direkt. Lapsken ligger och tuggar på en "handlov" nu där det är en del ligament (?) kvar.

Brukar älgben kunna gå sönder? Bör jag bli orolig för att mallen flisade det ena? :crazy:

Jag tycker inte att det känns helt rätt...

Sv: Råa älgben som flisar sig???

Ben från unga djur brukar flisa sig då det fortfarande är mjukt, vilka delar av kroppen det kommer från spelar också roll. Normalt sett är det lårben man ska ge för att det det ska "hålla", ev knä eller nackkotor.

Tack för ditt svar!

Är det så mjukt att jag inte behöver vara orolig? Eller ska jag trycka i X sparris?

Nej, dom har bara fått märgben innan. Han har haft sönder dom också, men det har varit större bitar som han inte har satt i sig.

Han fick 5 stänger sparris nyss. Lapsken fick några också.

Om han inte har känslig mage borde det inte vara någon fara, men sparris skadar ju aldrig. Hade han varit helt van vid att tugga i sig ben hade jag inte oroat mig alls, i dett fall tror jag inte att det är någon fara, men jag vet ju inte hur han är. Se till att han får ta det lite lugnt idag bara, lugna promenader för att minimera risken för ev olycka.

När Reeko viltspårar lyckas han alltid flisa klöven . Jag försöker att bara använda jättestora tjurskånkar men han får sönder dem också. Rådjursklöv kan vi bara glömma. Jag tror han har schakal eller hyena i generna. Ibland brukar han måsta ut mitt i natten och kräkas efteråt men aldrig nåt allvarligare, peppar peppar men jag gillar det inte.

Han flisar stora märgben också. Eller tuggar sönder och äter upp i alla fall. Hur stora de än är.

På sätt och vis off topic men... Hur får du (och alla andra) i hundarna sparrisen?:o:D

När Reeko viltspårar lyckas han alltid flisa klöven . Jag försöker att bara använda jättestora tjurskånkar men han får sönder dem också. Rådjursklöv kan vi bara glömma. Jag tror han har schakal eller hyena i generna. Ibland brukar han måsta ut mitt i natten och kräkas efteråt men aldrig nåt allvarligare, peppar peppar men jag gillar det inte.

Han flisar stora märgben också. Eller tuggar sönder och äter upp i alla fall. Hur stora de än är.

Ok! Just nu är jag lugnare. Han har bara sovit sen han fick sparrisen, vi tar en koppeltur ner på stan sen. Så behöver han inte fundera på varför han inte släpps lös :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka