Rå potatis till hästar

charmant

Trådstartare
En kompis jobbar i kök och ringde i dag och undrade om hästarna ville ha råa skalade potatisar?Är det bra för dom?Eller.Jag kan väl inte tänka mig att dom skulle må dåligt av det.Har ni erfarenheter av att ge hästarna potatis?Tacksam för svar
 
Sv: Rå potatis till hästar

Potatis innehåller väldigt mycket stärkelse.... och för mycket är ju inte bra för hästarna.
Jag har gett potatis, men inte som "foder" utan mera som "godis"(en potatis nån gång då och då) till en häst som jag ägde för ett par år sedan. Hästen tyckte om potatis och hon verkade inte må dåligt av att få det som godis.
Jag vet inte vad det innehåller näringsmässigt som det kan tillföra hästar.
 
Sv: Rå potatis till hästar

Det är väldigt låg tunntarmssmältbarhet för potatisstärkelse. Gröna potatisar eller potatis som börjat gro kan vara farligt för hästar i och med att det innehåller solanin. Om man ska ge rå potatis skall det därför vara potatis av bra kvalitet i små mängder.

Enligt vad jag erfarit är hästar inte särskilt förtjusta i det.
 
Sv: Rå potatis till hästar

Har ridit in några hästar som blev uppfödda på bla potatis o rödbetor... De gillade det iaf
 
Sv: Rå potatis till hästar

Antar att det (i vissa fall) går ned efter en tillvänjningsperiod - så kan det vara med många fodermedel. Måttliga mängder av potatis skall dessutom vara aptitstimulerande.
 
Sv: Rå potatis till hästar

Min häst älskar potatis och potatisskal, men kan tyvärr inte äta detta då han blir lös i magen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 893
Senast: MML
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp