Quite Easy avkommor?

trygga_rut

Trådstartare
Jag undrar hur era qe avkommer är i temprament?
Har de varit trotsiga isåfall i vilka åldrar?
På vilket sätt har det visat sig?

Vart tar alla avkommor vägen, ser inte så många 6-8 åringar ute på tävling! Qe har ju en hel del avkommor?

Sv: Quite Easy avkommor?

Har en 4 åringe hemma som jag fick hem av ägaren när hästen närmade sig 3 år. Inridningen gick super lätt och hon har mkt lätt för att lära sig. Där emot är det mkt go i damen och mkt bus i benen men samtidigt väldigt snäll.
Här nere i skåne så finns det en hel del QE avkommer ute på tävlingsbanan.

Min är ju inte så gammal ännu bara ett år men pigg, glad, social och mycket bus i benen vad det verkar.

Det här <--- är en 7-åring e. QE-xx som går lätt fälttävlan & 1,20 hoppning. Snällare får man leta efter, även om det börjar bli lite mer tävlingshäst över honom nu (dvs lite mer nerv & go). Ägaren köpte honom som 4-åring, har aldrig haft några som helst problem med honom.

Jag känner 2 st QE avkommor. En som är 3 år och under inridning. har hittils varit problemfritt.

Den andra är 2 år och helt omöjlig att ha att göra med. En valack. Han är mer ovan mark än på marken :D

Jag undrar hur era qe avkommer är i temprament?
Har de varit trotsiga isåfall i vilka åldrar?
På vilket sätt har det visat sig?

Vart tar alla avkommor vägen, ser inte så många 6-8 åringar ute på tävling! Qe har ju en hel del avkommor?

Cool, orädd, en stor nallebjörn.:love:
Finns inget ont i honom, positiv till allt, lättlärd, ambitiös och vill alltid vara till lags och göra sitt bästa.
Inga som helst problem med inridning osv, har inte haft någon trotsperiod alls (är 6 år iår). Såld till en tjej i Skåne som 4-åring, och tävlas en hel del där i trakterna.

Den erfarenheterna jag har (av 4 QE och 1 Qalle) så är de gummibollar med mycket humör! på både gott och ont....
Ksn inte säga att det är enbart Qe som bidragit till humöret för kan tänka mig att även märrarna bidragit till sitt i dessa fallen...

De två qe ston jag har haft kontakt med har varit urtrevliga att handskas med från marken och både hoppat och rört sig bra, dock ett :devil: humör emellanåt och tvekar inte med att försöka skicka ryttaren...
och de två qe vallackena har också varit mycket trevliga från marken och precis som stona rört sig och hoppat rikitgt lovande. Mycket busiga killar båda, men den enda skillnaden på dem är att den ena busade för att "livet är så underbart", medans den andra var ganska utberäknande och tycker han något är joobbigt så gör han allt som står i hans makt för att slippa, om det är att spela rädd för något eller att tjura ihopp totalt och antigen stegra eller kicka/bocka. Dock också denna tycker livet är underbart, men bara man slipper arbeta:p

Qalle stoet jag träffat har varit väldigt lika i tempramentet men som sagt, livet leker

Alla dessa är i ålderna 4-7 år och inridning har gått susen, men efter ett tag har det kommit, den som är 7 har dessa "dumheter" börjat lösas upp och inträffar bara vid enstaka tillfällen.

En sak till är att jag har uppfattat de flesta Qe lite tjabbiga i munnen eller lite hängiga i bettet... men har själv inte ridit någon mer än bara någon tur i skogen, men har haft nära kontakt med uppfödare som haft mycket Qe avkommor.

Senast ändrad:

Mitt 3 åriga sto e: QE ue: Cortez är super trevlig, älskar att bli ompysslad, trevlig vid ridning.En cool orädd tjej :-)

Har ett sto f:-03 efter QE som bor i himlen nu. Hon var helt underbar att hantera, nyfiken och framåt och otroligt orädd. Såg hon något nytt så skulle hon fram och titta på det, istället för att fly. Ett exempel, en traktor skulle köra genom hagen när hon var föl, alla hästar sprang iväg till andra änden av hagen utom min som ställde sig i traktorskopan :angel:

Just när jag påbörjade inridningen hade hon ett litet "tonårsuppror", när jag longerade så var hon mer i luften än på marken. Men detta gav sig snabbt, och själva inridningen och utbildningen därefter gick lekande lätt. Hon var så arbetsglad, lättlärd och en fröjd att rida.

Det som gjorde att hon flyttade ifrån mig alldeles för tidigt var hennes veka bakkotor, som trots specialskoning och försiktighetsåtgärder resulterade i en gaffelbanddskada som inte läkte utan bara blev värre och värre.

Jag har själv förr upp mitt sto e: QE-Tabac-Lambert som nu är sju år. Hon har haft lite otur med skador så hon är ungefär på en fyraåringsutbildningsnivå. Att rida in henne var lätt som en plätt. Hade hjälp första gången jag satt upp. sen fixade jag det ensam.

Hon har fått vila i ca 1.5 år pga lång konvalecens. När jag började sätta igång henne visade hon att hon fortfarande hade onte, men efter diverse behandlingar har jag insett att hon bara driver med mig och vill slippa arbeta. När vi nu kommit genom det är det en underbar häst att arbeta med!

I stallet är hon världens snällaste, en mycket vänlig häst som aldrig lägger bak öronen. Hanteringsmässigt kan hon vara lite väl elektrisk, men det blir alltjämt bättre desto mer hon aktiveras. Ridmässigt kan hon som sagt testa att slippa, och göra det ganska grovt. Har åkt av mer än en gång... Kan vara lite dum i munnen, men jag tror att det har mer med att hon är oriden att göra än generna. Hon rör sig bra och hoppar bra och jag är väldigt nöjd med min lilla häst!

En liten bild:
trav4_zoom.jpg

Grannarna till stallet där min häst stod innan har en Qalle-Krocket som typ är identisk med min! Såklart jättefin ;).

Har en dam som är sin farfar QE upp i dagen förutom färgen som hon fått av pappa Qalle, mer röd i tonen alltså.

Liten snäll häst som både är cool och har mycket fart i sig. Förmodligen har jag fött upp den perfekta ridskolehästen. Jättepositiv till det mesta och är bussig vid löshoppning iallafall. Verkar okomplicerad på hinder och lätt att sitta på i sprången.

Hade en cool och lätthanterlig mamma som var mkt het på hinder. Återstår att se om min lilla tjej blir lika het.

Oj, jag fullkomligt älskar QE-avkommor, har nog ridit en 7-8 st. Har faktiskt en på tillridning nu som är hur rolig som helst. Har ganska mycket humör, men skulle aldrig få för sig att vara elak.

Jag har ett litet sto e: QE på 3 år. Är, precis som alla andras avkommor, helt super i temperamentet, dock lite "harig" ibland, dock mest bus. Har ridit in henne själv och det gick helt smärtfritt. Enormt lättlärd och har inte haft några problem överhuvudtaget! Nackdelen med just henne är att hon är liten (bara 156 cm i mkh) men mammans avkommor växer sent så jag räknar kallt med att hon blir 160 och lite till. Har en halvbror som mättes till 159 på treårs och nu mäter dryga 170 cm och han växte mellan 5 och 7 års ålder.

Hon har ett fint steg med fantastiska bakben. Hoppar skapligt och fick god kritik på treårs. Dock är hon som någon annan sa en liten latfia. Gör inte mer än nöden kräver, något som jag hoppas går bort med tiden :angel:

Har inga direkta exteriörbilder på henne men en ridbild slänger jag in...
20742835.jpg

Min 05:a är go och glad och älskar att hitta på saker, dock tror jag att han kan vara lite trotsig om man ställer krav. Förhoppningsvis är det bara en unghästgrej.
Här är en liten hoppfilm på honom:
Löshoppning

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 472
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• vid kris
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur