Quarterhästar!

F

Fellow04

Jag har alltid tyckt om quarter hästar, dom är ju så underbart fina! Nu har jag äntligen fått tillfälle att köpa en egen!!! :love:
Jag har ju redan Fellow, som är född 2004(halvblod/newforest), men han skulle bli ensam efter nyår så på måndag bär det av för att hämta hem gumman! hon är född 06:a. så sööt and i'm in looove :love:

men nu är det ju som så, jag kan faktiskt inte särskillt mycket om just dessa hästar. vill därför ta reda på mer! ni som har quarter, hur är dom? ni som rider engelsk stil, det funkar väl bra? jag har bara provat på western nån gång, men tänkte faktiskt börja lära mig lite om några år när hästarna är inridna och så...så kanske man kan lära sig ihop med pållen? åh jag vill bara veta massa om dom nu. det kanske finns nån bra sida att läsa fakta på? annars blir jag jätteglad om ni berättar vad ni tycker och lägg gärna in bilder på era quarters!!!

Sv: Quarterhästar!

Får jag fråga varför du köper en ras som är framavlad för wetsernridning om du inte vill rida western? Låter lite slöseri med pengar.
Jag skulle satsat på ett halvblod.

Men hoppas det blir bra endå!
/TCJ på systers konto

Får jag fråga varför du köper en ras som är framavlad för wetsernridning om du inte vill rida western? Låter lite slöseri med pengar.
Jag skulle satsat på ett halvblod.

Men hoppas det blir bra endå!
/TCJ på systers konto

varför inte vara glad åt någon annans skull istället? jag tror inte du läste så noga eftersom jag skrev om att börja med western...spelar väl ingen roll om det är en unghäst, jag kan ju lära mig under tiden. grunderna i alla fall. för hon är ju 06:a så det tar ju några år innan hon kan ridas....Jag skrev ju inte att jag INTE vill rida western....

Jag har alltid tyckt om quarter hästar, dom är ju så underbart fina! Nu har jag äntligen fått tillfälle att köpa en egen!!! :love:
Jag har ju redan Fellow, som är född 2004(halvblod/newforest), men han skulle bli ensam efter nyår så på måndag bär det av för att hämta hem gumman! hon är född 06:a. så sööt and i'm in looove :love:

men nu är det ju som så, jag kan faktiskt inte särskillt mycket om just dessa hästar. vill därför ta reda på mer! ni som har quarter, hur är dom? ni som rider engelsk stil, det funkar väl bra? jag har bara provat på western nån gång, men tänkte faktiskt börja lära mig lite om några år när hästarna är inridna och så...så kanske man kan lära sig ihop med pållen? åh jag vill bara veta massa om dom nu. det kanske finns nån bra sida att läsa fakta på? annars blir jag jätteglad om ni berättar vad ni tycker och lägg gärna in bilder på era quarters!!!
Kul! sök quarter på GOOGLE , från USA har vi hundratals sidor att lära av .

ja jag ska nog göra det...vill komma på något bra namn bara. hon har inget namn ännu, så jag får komma på nåt. svårt bara att komma på fina stonamn...har du quarter?

Vart antyder jag att jag inte är glad för din skull? Jobbigt att feltolka med flit :mad:

ni som rider engelsk stil, det funkar väl bra? jag har bara provat på western nån gång, men tänkte faktiskt börja lära mig lite om några år
DET tyckte jag inte lät intresserat nog för att faktiskt köpa en viss utvecklad ras. Menade inte att förnärma dig.

Grattis!!! till din quarter!
Det är en underbar ras. Mycket mångsidig, varje individs lämplighet för träning eller ridstil beror mycket på vilken linje den är avlad inom, rasen används både till western, engelskt, galopp etc. Det är världens vanligaste hästras.

I Sverige har vi mest den western-avlade hästen, men även här finns olika lämplighet, för t ex pleasure,western riding, hunter, eller för reining och/el kogrenar. Så det beror på "gummans" föräldrar, vad hon är mest lämpad för.

Namn, man brukar gärna ge hästen namn så man förstår vem som är pappa, morfar etc. T ex pappa Hollywood Dun It, son All Dun Working. Eller Bad Like I Wannabee och Not as Bad as Dad.
Eller Doc Chex, dotter Doc Buenos Gal. Tror du förstår.
Och sen så ger man hästen ett alldeless eget smeknamn.....

Föreslår att du tar experthjälp vad gäller inridning, att lära både sig själv och hästen samtidigt själv kan bli väldigt svårt, låt en tränare träna hästen och dig!

Lycka till!!!

Hon är e: Dissy Doc Jess och ee: Doc Jessie Remedy...kan du komma på något fräckt namn av dessa? vill gärna ha nåt sådant namn, men sedan ha ett smeknamn som du skrev...det är bara så svårt. Jo ska göra som du säger, det ligfger en ranch med quarters max 1 mil härifrån så jag tänkte att jag kunde träna där sedan.:) åh vi hämtar henne imorgon och jag har varit pirrig hela helgen. det var verkligen en häst jag fastnade för!! :love:

Kul med ny pålle!!! Grattis!!!

Namn är inte så lätt... Men Jess funkar väl på ett sto med? Kanske kan du komma på nåt mer när du haft henne hemma ett tag, kanske nåt som anspelar på karaktärsdrag eller färg? Lycka till!

ja det låter ju bra att anspela på färg! om det passar med de andra namnen. jag läste i nån tråd om de olika färgerna. men har glömt...vad heter fux på "westernspråk"? har du quarter?

Nix, har ingen quarter å inte nån annan häst heller :cry:

det finns som sagt en färgtråd här nånstans, kolla i den, jag är inte helt hundra i alla färger och nyanser!

ja jag ska nog göra det...vill komma på något bra namn bara. hon har inget namn ännu, så jag får komma på nåt. svårt bara att komma på fina stonamn...har du quarter?[/QUO

"Ja" vår dotters som jag också rider. Sto-03

Hon är e: Dissy Doc Jess och ee: Doc Jessie Remedy...kan du komma på något fräckt namn av dessa? vill gärna ha nåt sådant namn, men sedan ha ett smeknamn som du skrev...det är bara så svårt. Jo ska göra som du säger, det ligfger en ranch med quarters max 1 mil härifrån så jag tänkte att jag kunde träna där sedan.:) åh vi hämtar henne imorgon och jag har varit pirrig hela helgen. det var verkligen en häst jag fastnade för!! :love:
Doc Jessie Remedy står inte långt ifrån oss, en mkt trevlig hingst:rofl:

åh vad kul :bump: : ) var finns han någonstans då? skulle vilja se lite bilder på honom, men jag vet inte var man kan se honom. har sökt på google på namnet men fick bara upp resultatlistor där han varit med, inga bilder! vet du om han har många avkommor? hade varit kul att se några eftersom att lillans pappa är efter honom!!

Hej!

Va kul för dig!

Jag vill tillägga att quartern är en av världens mest mångsidiga ras, det finns i princip inget som den inte kan göra.
Allt från körning till western, så visst går det alldeles utmärkt att rida dressyr och hoppning på en quarter.
Jag har själv en quarter, 2 åring efter Docs Leaguer.

Namn på henne då?
Dissy Doc Jess och Doc Jessie Remedy..
Hmm..
Remedy betyder ju botemedel typ..
I'm a Dissy Doc?
Jessies Dissy remedy?
Docs Dissy Jessie?

Haha, jag har ingen fantasi alls ikväll! :crazy:

Vad heter mamman?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Och börja med western i denna sekund om jag hade fått en häst som denna...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 541
Senast: _busster_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII