Quarterhäst

A

alpha

Finns det någon på forumet som är bra på quarterhästar?

Ska räkna foderstat åt en ung individ och skulle bl.a. behöva veta lite om hur de utvecklas i förhållande till andra raser. Det kanske rent av finns någon med en uppfattning om energibehov?
 
Vad jag hört behöver de ganska mycket proteiner, eftersom det är lite "belgian blue" över dem... ;) Mycket muskelmassa! Jag har HÖRT att de behöver mer proteiner än "vanliga" hästar för att hålla muskelmassan.
 
Det har du nog helt rätt i!
Dock borde muskelmassan vara relaterad till vikten (och därmed behovet), och jag har tur - hästen är nyligen vägd!
 
Hej!
jag äger 2 quarterhästar!
Och vad det gäller uppfödning så behöver inte en quarterunghäst mer än "normala" unghästar behöver. Däremot tycker jag att det verkar som om att en riden quarter kan behöva mycket protein för att sätta sina muskler.
Det är ju i regel en del fullblod i quartern så lite efter deras behov kan man gå på, de brukar ju behöva lite mer i arbetstillägg än andra raser.
Hur gammal var din quarter? Gör den någon form av arbete?
Och som vanligt, beräkna efter dina analysvärden på grovfodret!!
 
Inte min häst!
Sto, tre år, sutten på, skall ridas in inom kort (antar jag).
Det jag funderar på är hur quarten utvecklas - ska man räkna med att hon växer mycket eller lite till? Foderrekommendationer för halvblod (d.v.s. standardrekommendationer) kan ju vara mer eller mindre applicerbara på olika raser.
 
Jag hade valt att fodra efter ett fullblods utveckling då dessa är ganska lika.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 964
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 120
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 123
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 431
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp