Quarter/painthingst

Sv: Quarter/painthingst

betäcka Travsto med Paint eller QH, jag har flera gånger tänkt på detta, och skulle förmodligen göra de tom jag någonsin flyttat hem igen (bor i US).

Personligen tycker jag att många travare har bra anlag till western, har själv tävlat med passabla resultat en travare i working cowhorse, ranchhorse. Hästen är nuförtiden 25år gammal fortfarande ridbar, kan fortfarende spinna, har under den 13 år som jag ägde honom varit 2 gånger halt, varje gång efter slagmåt med andra hästar (det var han som började) Att travare har oftast en underlig trav spelar ingen större roll, den bedöms ju inte innom cowhorse, reining etc.

Skulle hålla mig till, mindre kompakta travare, sprintertyp...tyvär lite svårare att hitta ibland...

tycker jag med, om jag har inte helt fel så har QH paper sedan ungefär 1940, efter några år bestutade dom att sparka ut alla pintos/skäckar/paints; det var helt enkelt inte finnt nog med en Indianhäst....detta lede till Paint horse Assoc.

över tummen räknad: 70 år officielt dokumenterad renras är faktiskt inte mycket att skrytta med.
plus QH är ihoppblandat av minst 6 hästraser flera av dom knapast dokumenterade, som Crackerhorses (USAs äldste hästras kom med Ponce de Leon från Spanien via Cuba 1512, de Leon grundade USAs äldsta europäiska bosätning i dagens USA, St.Augustine i Florida och den första ranchen.

De undrar jag också. Det låter väldigt konstigt i mina öron.

Varför skulle de vara det??

"Hybrid vigor" - ingen aning vad det heter på svenska :o

Men det är helt enkelt tvärtom från inavel. Två hästar från två olika raser har flera anlag som är olika än två från samma ras, även om dom från samma ras inte är nära släkt. Så avkomman får mer variation i generna, och får inte samma anlag dubbelt lika mycket, vilket leder till färre genetiska problem och starkare immunförsvar. Det är den enkla förklarningen, orkar inte förklara detaljerat, men detta har även dokumenterats bland manniskor.

Om du körsar en shire med en shettis och får en häst med en kropp samma storlek som en Shire och ben som en shettis, så lär inte någon "hybrid vigor" hjälpa den dock!

Jo men detta lär ju inte spela någon roll på renrasiga quarter/paint då eftersom de bara är korsningar ändå enligt vissa :idea::cool:

Jag är väldigt intresserad av vad som INTE är svårsålt just nu. Iaf om man räknar med/vill gå jämt upp minst.

Självklart, mkt BRA renrasiga hästar går alltid att sälja men tom dom säljs till kraftiga underpriser idag så jag är mycket intresserad av denna frågeställning.

Varför väljer man att avla fram en korsning idagens läge? När man kan köpa en renrasig av bra kvalitét för under vad det kostar att föda upp en korsning.

Någon som kan svara? Gärna någon av er som funderar på eller har avlat fram eller betäckt för en korsning nyligen! :)

Hola,
Här kan faktiskt jag svara. Halvbilliga Quarterponnys i två-treårsåldern säljer typ sig själva. Jättebra och tåliga ungdoms- och familjehästar.
Man tjänar just inga pengar på dem men de går i alla fall ihop.

Jag tillhör den udda skaran som har Quarterston och använder guldbelönade Welsh hingstar på dem.

Jag tar något föl var eller vartannat år bara för att jag tycker att det är roligt. Skall jag vara ärlig så säger jag alltid att det är för att jag skall spara den som är bäst och att jag skall ha tre hästar men det är nog mest en anledning för att hålla på.

Grejjen är att jag tycker att det är jätteroligt med föl. Men jag vill inte ha mer än en-två ridbara hästar. Det är bättre med några fler hästar i flocken och jag vill inte hålla med några inackorderngar.

Själva fölen kostar inte mycket för mig att tillverka. Det är dessutom samma kostnad för mig att hålla 2 ston i foder och strö som att hålla 2 plus en eller två unghästar då jag i sådant fall kan använda mig av andra förpackningar på hösilage.

Skulle de mot förmodan inte bli sålda till önskvärda hem kan man alltid hemslakta.

Avel med värsta, dyra prospekten, stammar hit och dit halleluja är inte min grej. De som kan rida en sån häst är inte så många i Sverige så någonstans måste marknaden typ "ta slut". Det finns dessutom redan etablerat duktiga uppfödare som kan sin sak och lever på detta.

Lättsamma, härdiga hästar/ponnier med bra ben och fötter går lixom alltid hem hos den vanliga Svensson-hobbyryttaren.

mvh Eva

Det var ett av de värsta inläggen jag läst. Att bedriva avel innebär att man åtar sig att förädla och förbättra de blodslinjer som finns och som passar ihop. Att låta hästar fortplanta sig utan tanke och plan för att sedan slakta dom om ingen vill ha dom för dom har ju ändå inte kostat så mycket!??

Hola,
Du skriver in mycket egna värderingar ser jag.

Avel är för de som håller på med AVEL. Här snackar vi korsningar och då gäller lixom inga regler alls, det är bara att se dig omkring så ser du.

Trots att jag "bara" föder upp en eller annat föl så matchar jag Sto och Hingst så blir avkommorna blir faktist riktigt bra. Därmed säljer de sig själva.

Vad är skillnaden på en ko, får, häst, kanin eller get? Ur mathänseende kan du faktiskt äta samtliga.

mvh Eva

Det heter korsningseffekt på svenska och ja i inavlade populationer kan man få en positiv korsningseffekt i första generationen. Men jag har aldrig hört att detta skulle ha någon större effekt hos häst. Har du någon källa till det.

En bra del av varje årskul travare och fullblod hamnar hos slaktaren, om dom inte presterar på banan, blir skadade, är inte interessanta nog att avla med etc.....
Ändå är Sverige faktiskt i värdstopen när det gäller at avla fram travare....men enligt vissa på den här tråden har dom ovanämnda upfödare ingen anning om hästavel...????

QH ch Paint är hästar för folket, i USA har minnst hälften av alla QH/paints inga paper alls, folk tycker att reg. blir för dyrt och orkar inte att håla på med byrokraterna.
Båda raser skall vara framför allt brukshäst, att dom blev mera en prestigeobjekt (i Europa) och leksak för välbestälda flickor kommer förmodligen blir rasens dödsdom.
(hur annars kan man bedöma folk som leker hoppning över 50cm höga hinder).

detta heter outcross innom fullblodsaveln.

Det var ett av de värsta inläggen jag läst. Att bedriva avel innebär att man åtar sig att förädla och förbättra de blodslinjer som finns och som passar ihop. Att låta hästar fortplanta sig utan tanke och plan för att sedan slakta dom om ingen vill ha dom för dom har ju ändå inte kostat så mycket!??

...missade du totalt att Eva anvader GULDbelonade welshhingstar? det ar inte direkt som om Eva avlar pa "grannens papperslosa hingst" for att den ar "nara och bra".....

Att vara RAS-uppfodare ar en sak. Men det skall tillaggas att QUARTER PONY raknas som ras, vilket de hastar Eva foder upp kvalificerar sig som.

Du kanske ska lasa vad som skrivs, och lasa pa lite om ponny/kvarting avel innan du gormar dumheter. Att Eva ar sa pass jordnara att hon mkt val kan tanka sig att slakta ev. hast hemma hos sig sjalv ar inte heller nagot att forfasa sig om - hade fler folk tankt sa hade Mycket av de svenska skithastarna inte funnits! :idea:

Jag har flera stycken källor till detta. Bland annat en häst som en nära vän till mig ägde. Korsning mellan fullblod, New Forest och varmblod. Han fick otroligt positiva egenskaper av denna blandning. Kunde säker blivit en bra häst om han var renrasig men som sagt så är det främst hans tålighet som utmärkte sig. Under sina 23 år var han aldrig, och då menar jag aldrig halt eller dålig även om han tränades väldigt mycket. Han var även väldigt smärttålig, vet dock inte om man alltid ska se det som en positiv egenskap då det främst visade sig på slutet då han enligt vet. skulle ligga döende men istället stod och bet ihop. Det var på tal om det som vet. berättade att det av hennes erfarenhet är vanligt att korsningar klarar sjukdom bättre än renrasiga.

Jag vill dock inte påstå att korsningar alltid är tåligare eller att renrasiga alltid är mindre tåliga utan det jag vill säga är att hästar många gånger kan få väldigt bra egenskaper av att man får in "nytt blod". :)

Jag har flera stycken källor till detta. Bland annat en häst som en nära vän till mig ägde. Korsning mellan fullblod, New Forest och varmblod. Han fick otroligt positiva egenskaper av denna blandning. Kunde säker blivit en bra häst om han var renrasig men som sagt så är det främst hans tålighet som utmärkte sig. Under sina 23 år var han aldrig, och då menar jag aldrig halt eller dålig även om han tränades väldigt mycket. Han var även väldigt smärttålig, vet dock inte om man alltid ska se det som en positiv egenskap då det främst visade sig på slutet då han enligt vet. skulle ligga döende men istället stod och bet ihop. Det var på tal om det som vet. berättade att det av hennes erfarenhet är vanligt att korsningar klarar sjukdom bättre än renrasiga.

Jag vill dock inte påstå att korsningar alltid är tåligare eller att renrasiga alltid är mindre tåliga utan det jag vill säga är att hästar många gånger kan få väldigt bra egenskaper av att man får in "nytt blod". :)

Fast det där är ingen källa det är en personlig tolkning av en individ utan jämförelse med andra individer i samma situation. Det finns renrasiga hästar som trots hård träning aldrig varit halta eller sjuka vilket då motsäger din teori. En källa är faktabaserad annars är det tyckande eller påhitt.

Till CeciliaT mfl.

Korsningsavel ar mer rysk roulette an renrasavel. Kan bli mkt bra om det ar val genomtankt och med mkt kunnande bakom, man kan aven ha tur som en tokig och fa en bra avkomma aven Utan att tanka efter fore.. MEN.... det kan ocksa bli rent Bajs av det hela.

Klart att man jämför ständigt. Men som jag sa så behöver inte detta gälla alla individer. Det kan bli bra, det kan bli dåligt, vissa korsningar är tåligare än de kanske hade varit som renrasiga och tvärt om. Har personligen aldrig träffat någon annan häst än honom som aldrig varit halt eller dålig på något vis, troligen av ren slump och i så fall är det egentligen rätt sorgligt.
Jag tycker dock att det är intressant att veterinären i fråga berättade att hon hade upplevt att korsningar i många fall klarar sjukdom bättre, men det får man nog ta med en nypa salt.
Jag har absolut inte för avsikt att nedvärdera renrasiga hästar eller att hylla ogenomtänkt korsningsavel. Som jag sa i tidigare inlägg så vill jag bara säga att det ibland kan gynna sig att korsa. Men man måste ju givetvis tänka igenom det ordenligt ha mycket kunskap om avel och hitta hästar som matchar varann.

Senast ändrad:

men ärligt talat, det är ju bara ditt eget påstående och ingen som helst källa. Du kan ju inte bara utgå ifrån dina egna erfaranheter och en häst..

Det är precis lika dumt som om jag skulle påstå tex. att det inte finns några gråa hundar i världen, bara för att jag aldrig träffat på någon personligen. Är'u med? ;)

Senast ändrad:

Jag utgår inte bara från en källa, som jag sa i tidigare inlägg, det var helt enkelt ett exempel som jag berättade om. Jag utgår även delvis från påståendet från veterinären och folk jag talat med, men jag kan absolut ha fel, ser mig absolut inte som en allvetare :). Som jag tidigare sa så kan det självklart variera. Flera personer har i tidigare inlägg även berättat om varför det KAN vara bra att blanda hästar av olika ras.
Tar absolut inte för givet att det inte finns fler hästar än honom som aldrig varit halta eller dåliga, utan sa att jag helt enkel personligen inte träffat på någon.
Men jag tänker inte älta detta mer. Ville bara kommer med ett exempel helt enkelt :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 417
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Chamsin
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur