Quadrisol & utfodring?

Linda_77

Trådstartare
Läste bipacksedeln där det stod att Quadrisol ska ges före utfodring. Apoteket visste inte men chansade på ca 1 timme innan. Nån som vet hur lång tid före utfodring det ska ges?

Sv: Quadrisol & utfodring?

Jag tolkar det som att man kan eller bör ge mat direkt efter.
Man vill inte ge mat innan eftersom foderreste i munnen gör att hästen lättare spottar ut. Men eftersom preparatet är retande så är det bra för magen om den snabbt får lite innehåll.
Ändring: kollade EMEA texten, det jag skrev ovan gäller för hund men för häst bör man vänta för att inte upptaget skall försämras, bäst upptag verkar man få om man väntar två timmar.
PL

Senast ändrad:

När min förra häst fick Quadrisol vid fång så sa vet. att jag skulle utfodra direkt efter, just för att magen inte skulle vara tom. Anledningen till att man inte ska ge medicinet efter är just som PL skrev att det är lättare för hästen att spotta ut det tillsammans med foderrester

Tack Peter, det var precis den informationen jag sökte! :bow:

Vågar man ge en liten D-ponny 5ml 2 ggr dagligen 18 dagar i sträck? Detta var nämligen veterinärens ordination, men läser man vidare så är ju rekommendationen för Quadrisol (100mg/ml) att man ska ge 2ml/100kg häst som första dos, därefter underhållsdos 1ml/100kg i max 14 dagar? Verkar ju vara livsfarligt att överdosera och hästen väger knappast mer än 400kg.

Vad betyder lesioner?

Nej jag skulle inte våga ge den dosen till en häst som bara väger 400 kg. den här typen av preparat är ganska farliga vid långvarig överdosering eftersom de då ansamlas i kroppen.
Lesioner betyder skador.
PL

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar